Saat Arjuna dan Krishna Terlupa Bhagavad Gita



Dalam epik Mahabharata, watak Arjuna seorang pemanah hebat sejak usia kanak-kanak. Malah, dia menjadi pelajar kebanggaan Drona yang mengajar ilmu memanah kepada adik-beradik Kaurava (100 orang) dan Pandava (5 orang).

Arjuna digambarkan sebagai individu yang memiliki kemampuan memberi tumpuan (fokus) kepada hal penting, sekali gus tidak membazir masa dengan memberi perhatian kepada hal-hal sampingan yang mungkin akan mengganggu titik fokus.

Misalnya, semasa kanak-kanak, Drona mengadakan latihan memahan. Patung burung diletak di atas pokok. Kebanyakan pelajar — Kaurava dan Pandava — melihat pokok, dahan, daun, dan burung itu semasa memanah. Akibatnya, mereka gagal memanah patung burung berkenaan.


Bagi Arjuna pula, titik fokusnya hanya pada mata patung burung. Dia tidak nampak pokok, dahan, daun, malah badan dan kepala burung berkenaan. Hanya mata burung diberi fokus. Maka, Arjuna berjaya memanah tepat pada mata patung burung berkenaan.

Kehebatan Arjuna dalam memfokuskan minda dapat juga diperhatikan sewaktu menyertai swayamvara (pertandingan) memanah anjuran Drupada, raja di Panchala. Peserta perlu memanah mata seekor ikan dengan hanya berpandukan bayang-bayang pada permukaan air.

Arjuna yang memiliki kemampuan memfokus minda berjaya melakukannya dengan amat mudah. Maka, dia berjaya “memiliki” Draupadi, anak Drupada. Kisah ini dapat juga ditonton dalam filem animasi Arjun: The Warrior Prince (2012).


Walau bagaimanapun, kehebatan Arjuna dalam memfokus minda ternyata sudah luntur di medan perang yang menyaksikan pertempuran antara tentera Kaurava dan Pandava. Hakikat ini dapat disaksikan pada Bab 1 dalam Bhagavad Gita yang merupakan sebahagian daripada kandungan “Bhishma Parva” dalam epik Mahabharata.

Semasa berada di medan perang, Arjuna gagal memfokuskan minda kepada tugas menewaskan pihak lawan. Sebaliknya, dia melihat dan menyaksikan saudara mara yang berada di pihak Kaurava. Dilema Arjuna dalam Mahabharata merupakan titik penting dalam cerita.

Semasa kanak-kanak, Arjuna berjaya fokus pada mata burung dan tidak melihat langsung pokok, dahan, daun, burung, dan kepala burung. Begitu juga semasa menyertai swayamvara di Panchala, Arjuna tidak membenarkan hal-hal lain mengganggu tumpuan dan misi.

Malangnya, apabila berdepan perang besar yang melibatkan soal harta, hak, dharma, dan maruah, Arjuna gagal memfokus minda pada “mata burung”. Sebaliknya, dia melihat kepala burung, badan burung, dahan, daun, dan pokok besar.

Dalam situasi inilah Krishna yang menjadi pemandu rata (pedati) memberi nasihat. Bagaimanakah Krishna berjaya mengembalikan fokus Arjuna yang tersasar? Apakah hal-hal yang diperkatakan dan dinasihati oleh Krishna sehingga Arjuna akhirnya bersetuju dan bersedia untuk berperang?

Jawapannya terkandung dalam Bhagavad Gita yang memuatkan dialog antara Arjuna dan Krishna. Saya sedang mengusahakan penceritaan semula (retelling) Bhagavad Gita dalam Bahasa Malaysia supaya boleh dinikmati, difahami, dan dihayati oleh masyarakat pelbagai kaum, agama, dan budaya di Malaysia.


Sesungguhnya, ini bukan usaha yang mudah tetapi saya yakin ia tetap boleh dilakukan. Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Asalkan saya tidak hilang fokus seperti Arjuna di Kurukshetra.

Atau tidak menjadi pelupa seperti Arjuna dan Krishna!

Sebagaimana diketahui umum, Bhagavad Gita terkandung dalam bahagian “Bhishma Parva” iaitu Buku Ke-6 dalam epik Mahabharata. Buku Ke-14 pula dinamakan “Ashvamedhika Parva”.

Arjuna memberitahu Krishna bahawa dia sudah lupa hal-hal yang dibincangkan sebelum perang bermula — iaitu kandungan Bhagavad Gita. Krishna turut mengaku sudah tidak ingat dengan alasan situasi dan keperluan sudah berubah. Sebagai ganti, Krishna menyampaikan Anu Gita kepada Arjuna.

Penceritaan semula yang sedang saya usahakan pula menumpukan kepada Bhagavad Gita yang mendapat pujian seluruh dunia, tetapi kandungannya sudah tidak diingat oleh Arjuna dan Krishna sendiri.

____________________

Uthaya Sankar SB
lahir dan membesar di Aulong Lama, Taiping, Perak, serta kini tinggal di Taman Sri Muda, Shah Alam, Selangor. Beliau terlibat secara aktif dalam bidang penulisan sejak tahun 1991. Uthaya mengasaskan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) yang mengendalikan program bahasa, sastera, kebajikan, seni, dan budaya di seluruh negara sejak tahun 1999.