Anak Bunian

Hanya sewaktu berumur dua belas tahun, saya diberitahu bahawa saya sebenarnya anak bunian.

Pada waktu itu, saya baru bersunat. Ada beberapa orang yang menghadiri majlis berkhatan mengatakan wajah saya seiras Apak. Opah kurang selesa mendengar kata-kata itu.

“Awak sebenarnya anak bunian,” Opah mendedahkan pada keesokan hari.

“Bunian?”

Kisah-kisah yang saya dengar tentang bunian dan jin sebelum itu hanya daripada guru agama. Makhluk halus turut dipanggil siluman kerana tidak dapat dilihat dengan mata kasar manusia.

“Bunian juga sejenis jin tetapi tidak mengganggu manusia. Mereka tinggal di hutan dan hidup bermasyarakat seperti kita juga. Kalau ada bunian lelaki tertarik dengan gadis manusia, maka akan dikahwini secara sembunyi tanpa pengetahuan orang ramai,” Opah menceritakan.

Pendedahan itu sekurang-kurangnya menjawab pertanyaan mengapa nama “bapa” pada sijil kelahiran saya bukan nama Apak. Rupa-rupanya, itulah rahsia yang disembunyikan sehingga saya mencapai umur dua belas tahun.

“Orang bunian sangat berkuasa. Kita tidak boleh lawan mereka. Apa-apa yang mereka buat, kita perlu terima sahaja tanpa cuba melawan,” guru agama  pernah bercerita semasa kelas mengaji.

Menurut Opah pula, Emak mengandung pada usia lima belas tahun. Kemudian, diketahui bahawa Emak dikahwini lelaki halimunan. Apabila perut Emak mula membuncit, Emak tiba-tiba hilang.

Rupa-rupanya, Emak dibawa ke alam bunian dan dijaga dengan penuh rapi. Hanya Opah dibenarkan pergi ke dalam hutan dan melawat Emak di alam ghaib itu.

Saya lahir pada Jun 1962. Selepas sebulan berada di alam bunian, Opah berjaya membawa Emak dan saya pulang.

“Bapa awak memang tergila-gilakan emak awak sejak dulu. Sebab itu bapa awak setuju untuk berkahwin dengan emak awak. Dia tak sanggup tengok penduduk kampung bercakap hal bukan-bukan tentang emak awak,” kata Opah lagi sementara saya terbaring sambil berehat, beberapa hari selepas bersunat.

Barulah saya mula memahami mengapa Apak kurang mesra dengan saya. Mungkin kerana saya bukan anak kandungnya, berbanding Adik yang dua tahun lebih muda.

“Awak kena rajin mengaji. Jangan jadi macam bapa awak yang berkahwin pada umur sembilan belas tahun dan sampai sekarang hanya jadi buruh ladang,” pesan Opah.

Opah mahu saya ikut jejak langkah guru agama di kampung kami. Beliau sangat dihormati dan rajin menjalankan kelas mengaji di pelbagai tempat. Saya pula antara murid kesukaannya. Sayangnya, beliau sudah berpindah ke negeri lain dan mengajar di sana.

Apak pula langsung tidak bersetuju dengan saranan Opah. Apak lebih rela saya menjadi buruh ladang berbanding mengikut jejak guru agama itu. Perbezaan pendapat sentiasa mewujudkan suasana tegang antara Opah, Apak, dan Emak.

Akan tetapi, saya percaya Apak masih sayang Emak. Kalau tidak, masakan Emak terus mengandung dua tahun sekali.

Cuma, pada tahun 1976, bayi dalam kandungan Emak tiba-tiba ghaib. Sehari sebelum itu, Emak hilang dari rumah. Dua hari kemudian, Opah berjaya membawa Emak pulang.

Opah memberitahu kami adik-beradik bahawa Emak dibawa orang bunian dan bayi dalam kandungan Emak diambil oleh mereka bagi menggantikan saya yang merupakan anak bunian tetapi dibenarkan tinggal di alam manusia.

Pada waktu itulah saya mula membaca tentang alam bunian. Saya tidak pernah merasakan diri saya berbeza berbanding orang lain. Maka, saya ingin tahu secara lebih lanjut tentang komuniti asal saya.

Saya juga mula rajin bertanya kepada orang tua-tua di kampung. Nampaknya memang ada banyak kejadian lelaki manusia berkahwin dengan wanita bunian di alam ghaib. Selepas beberapa tahun, lelaki itu akan dibenarkan pulang ke alam manusia.

Umur bunian sebenarnya ratusan tahun tetapi mereka sentiasa kekal muda. Mungkin itulah juga sebab mengapa saya kelihatan lebih muda berbanding umur sebenar.

“Bunian wujud hasil manusia pada zaman dahulu berkahwin dengan jin,” kata seorang penduduk. “Sebab itulah bunian menyerupai manusia tapi ada kuasa mistik dan boleh ghaib.”

Khabarnya, wanita bunian amat cantik. Sebab itulah tidak ramai wanita dari alam manusia diculik untuk dikahwini lelaki bunian. Emak pula pasti individu terpilih kerana disukai lelaki bunian.

“Bunian lebih suka menculik orang lelaki untuk dikahwini. Mereka suka orang kita yang sawo matang. Budak-budak yang belum baligh, belum bersunat, dan bayi jadi pilihan sebab mereka masih bersih daripada sebarang noda,” ujar seorang lagi.

“Awak pun dulu kena culik dengan bunian, bukan?” tanya pula seorang wanita tua yang rabun.

“Tidak, nenek. Itu ibu saya,” saya membetulkan tanpa menghuraikan kisah saya lahir hasil perkahwinan Emak dengan lelaki bunian.

Saya turut mencuba nasib di perpustakaan apabila ke bandar. Rupa-rupanya, memang ada beberapa laporan berita di akhbar tentang kes manusia bertemu bunian.

Pada Mac 1953, ada laporan tentang seorang pemuda Melayu bertemu seorang gadis cantik di luar Stesen Kereta Api Johor Bahru. Kemudian, dia mendapat tahu gadis itu sebenarnya bunian, lalu pengsan selama lima hari. Selepas pulih, dia memilih untuk tidak bercerita tentang pengalaman itu.

Laporan akhbar pada Julai 1959 pula menceritakan tentang seorang pemuda bernama Yusof dari Kampung Chepor, Lenggong yang dilarikan bunian sewaktu keluar menoreh getah.

Yusof didatangi seorang lelaki dan dua gadis cantik berpakaian batik dan kebaya. Mereka membawanya ke dalam sebuah gua, lalu menghiburkannya dengan lagu-lagu merdu dan tarian lemah-lembut. Menjelang tengah hari, dia dibenarkan pulang dan ditemui dalam keadaan bingung oleh penduduk kampung yang sedang mencari.

Ternyata kejadian pemuda manusia dilarikan atau diculik bunian bukan kes terpencil. Semakin saya menyelongkar akhbar lama, semakin banyak berita ditemui. (bersambung)

Tonton/dengar di YouTube - [di sini]

(Utusan Malaysia, 6 Januari 2024)

Baca reaksi pembaca beta — [Komen M. Mahendran] – [Komen Anuradha Chelliah] – [Komen Murali Mohan] – [Komen VK Ezhilarasi] – [Komen Rushida Abdul Wahid] – [Komen Rupa Subramaniam] – [Komen Malini Lakshmi Bai] – [Komen Razlina Razali]

[Uthaya Sankar SB terlibat dalam bidang penulisan sejak tahun 1991. Beliau juga mengendalikan bengkel penulisan, program galakan membaca, projek komuniti, dan acara sastera di seluruh negara sejak tahun 1994. Buku terbaharunya ialah The Painted Cat (2023) dan Dewi Pertiwi (2024). Sila klik di sini untuk membaca tulisan Uthaya di portal Sastera Kavyan.]