Dalam
masa sebulan lagi kita akan melangkah ke tahun 2026. Tahun 2025 seperti baru
sahaja bermula dan sekarang kita sudah pun berada di penghujungnya. Hari demi
hari bergerak seperti roket dengan begitu pantas tanpa sedar.
Ramai
saudara mara dan rakan taulan telah meninggalkan kita manakala bayi-bayi juga
sentiasa dilahirkan, menjadikan keadaan seimbang. Mereka yang pergi diratapi,
mereka yang datang disambut dengan tangan terbuka.
Selama
berada di sini, kita menerima segala perubahan yang menjelma dan menghilang. Ia
mudah diadaptasi dalam kehidupan seharian. Walaupun banyak perubahan berlaku
sepanjang hidup, apa yang diperlukan sahaja diguna pakai; yang lain
ditinggalkan.
Dalam
masa mengadaptasi perkara-perkara baharu, yang lama tidak dilupakan begitu
sahaja. Segala yang direntasi pasti akan diimbau sebagai kenangan abadi dalam
sanubari. Tidak kira baik atau buruk, pasti akan diingati hingga ke akhir
hayat.
Saya
masih boleh mengingati banyak perkara yang berlaku sejak umur tiga atau empat
tahun. Ia sentiasa bermain dalam fikiran sebagai alat perakam yang menayangkan
filem tanpa suntingan. Kadang-kadang ia disiarkan dalam warna-warni dan
kadang-kadang dalam hitam putih sahaja. Sungguh menakjubkan, bukan?
Untuk
visual yang kukuh, gambar-gambar pegun yang diambil sejak lebih tujuh puluh
tahun membantu saya untuk memperingati insiden-insiden lampau. Ia adalah
pengalaman saya sendiri dan juga pengalaman kaum keluarga.
Di
dalam album gambar milik bapa saya dari tahun 1950-an, banyak gambar diambil di
persekitaran tempat kelahirannya di Segamat, Johor. Begitu juga dengan
gambar-gambar milik ibu saya, kebanyakannya diambil di Johore Labis Estate.
Gambar-gambar
pertunangan dan perkahwinan ibu bapa membantu saya untuk seolah-olah berdiri di
tengah-tengah majlis ketika itu. Saya boleh berimaginasi merentasi masa dari
tempat duduk sahaja. Walaupun imaginasi itu tidak beraudio, ia tetap
mempersonakan.
Selain
daripada mengimbau sesuatu peristiwa melalui gambar, saya juga banyak bertanya
kepada kedua orang tua saya serta saudara-mara tentang kehidupan mereka pada
tahun-tahun tertentu. Kadang-kadang mereka sendiri menceritakan beberapa
insiden. Ada yang lucu dan ada juga yang menyayat hati.
Saya
dapat tahu periappa (abang sulung
kepada bapa saya) ditembak mati pada hari Deepavali oleh pengganas komunis
kerana dia enggan memberikan basikalnya. Kejadian ini ada saya abadikan dalam
bentuk cerpen yang bertajuk “Meera”
di dalam antologi Lakaran Diri (2022). Kejadian ini sentiasa
bermain dalam fikiran.
Ketika
berumur empat tahun, saya sering tinggal di rumah nenek sebelah ibu di Johore
Labis Estate. Di situlah saya menonton wayang gambar pacak di tengah-tengah
padang. Begitu juga dengan ketiadaan kemudahan elektrik; lampu gaslin menerangi
segenap rumah papan dua tingkat di situ. Hingga sekarang saya masih boleh ingat
bau lampu gaslin.
Sebelum tahun 1980, kebanyakan rumah di Bentong,
Pahang tidak memiliki tandas di dalam
rumah. Kami perlu ke luar rumah untuk membuang air. Tandas dahulu tidak ada
kemudahan pam. Setiap subuh, seorang ah pek akan datang mengangkut najis. Najis
itu akan digunakan sebagai baja untuk kebun sayurnya. Saya masih teringat
situasi itu setiap pagi semasa ke tandas.
Satu
lagi perkara yang pasti tidak dapat dilupakan adalah alam persekolahan.
Walaupun ketika itu saya rasa ia seperti membebankan, kini ia adalah suatu
nostalgia yang indah. Saya berasa hairan melihat murid-murid sekarang kurang
berjalan ke sekolah. Suasana berjalan ke sekolah secara beramai-ramai adalah
satu pengalaman yang indah.
Dahulu
di bandar Bentong terdapat tiga pawagam yang menghiburkan warganya. Cathay,
Lido dan Lyceum tetap terpahat di hati. Tiket pun cuma 65 sen. Kini kesemua
pawagam tersebut telah dijadikan gedung membeli-belah. Saya sedih melihat
perubahan ini. Namun, ia harus diterima kerana kita tidak dapat mengelakkan
perubahan.
Banyak
perkara atau barang kegunaan harian yang dirasakan baharu pada suatu ketika
dahulu, kini sudah menjadi outdated (ketinggalan). Telefon rumah, basikal, mancis api, mesin
taip, kaset, cakera padat (CD), radio dan pelbagai jenis barangan – walaupun
sudah boleh diletakkan di muzium, ia tetap perlu dihargai.
Saya
selalu impikan akan terciptanya mesin merentas masa pada suatu hari nanti.
Dengan adanya mesin seperti itu, bolehlah saya kembali ke masa lampau dan
membetulkan segala kesilapan yang dilakukan. Walaupun ia adalah mustahil, tidak
salah bukan untuk berimaginasi.
Mahu mengirim karya ke portal Sastera Kavyan? Baca panduan dan syarat [di sini].
[Mahendran dilahirkan di Bentong,
Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan
Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau
manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Karya-karya Mahendran
boleh dibaca di portal Sastera Kavyan, Eksentrika, mahendran28.blogspot, Cukaria
serta di majalah Thendral dan Vanampadi.]




Ulasan
Catat Ulasan
Terima kasih. Komen anda akan dinilai sebelum dipaparkan. Harap maklum bahawa komen tanpa nama TIDAK akan diluluskan.