Buli


“Shiva, kau gerak dulu.” Khairi melaung dari tingkat tiga bangunan sekolah kepada sahabat baiknya yang sudah terpacak di pintu pagar, bersedia untuk pulang ke asrama.

“Kenapa? Kau buat apa lagi?” Shiva menggaru kepala.

Khairi merungut dalam hati, ‘Banyak pulak soalan dia.’

“Aku nak simpan barang kejap. Kau pergi dulu.” Tanpa menunggu respons, Khairi beredar pergi. Niat Shiva untuk terus bertanya tersekat apabila Khairi hilang dari pandangan.

Sejurus sahaja memasuki kelasnya yang kosong, Khairi merebahkan diri di atas lantai. Dahinya berkerut menahan kesakitan. Tubuhnya dipeluk erat dalam usaha menghentikan denyutan di seluruh tubuh badan.

Selang beberapa minit, Khairi menyedari seseorang menghampirinya. Tanpa mendongak, Khairi bersuara, “Kan aku dah janji nak bagi duit esok, Sam? Tolonglah lepaskan aku hari ini.”

“Lepaskan kau? Duit apa?”

Jantung Khairi berdegup kencang apabila mendengar suara itu. Ternyata itu bukan suara Sam, si pembuli yang digeruni oleh pelajar-pelajar di sekolahnya.

“Shiva …,” Khairi berkata apabila menyedari pemilik suara itu. Riak wajah Shiva jelas memancarkan kemarahan.

“Aku tak nak dengar apa-apa. Kau ikut cakap aku. Kita ke klinik,” Shiva memberi amaran seraya bergegas ke hadapan untuk membantu sahabatnya.

Khairi tidak berani bersuara dan hanya menurut. Sepanjang perjalanan di dalam teksi, Shiva kelihatan menggumpal buku lali untuk mengawal emosi. Langsung dia tidak sangka Khairi akan menyembunyikan hal sebesar daripadanya.

“Saya terjatuh dari basikal.”

Penipuan itu berjaya mendapatkan Khairi sebuah senyuman sinis daripada doktor serta jelingan maut daripada sahabat baiknya. Khairi menelan air liur.

Apabila tiba di asrama, Shiva membayar duit teksi dan memapah Khairi sehingga tiba di bilik mereka. Shiva bepura-pura menyibukkan diri dengan meneliti ubat-ubatan yang diberi oleh doktor dan tidak melayan Khairi.

“Tolonglah jangan senyap macam ni,” kata-kata Khairi memecahkan kesunyian yang terasa janggal.

Shiva memandang sahabatnya. Melihat wajah Khairi yang pucat dan lesu, Shiva melepaskan keluhan yang berat, tidak sampai hati untuk memarahinya.

“Kenapa kau tak beritahu aku?” Shiva bertanya dengan nada yang mendatar sambil mencangkung di hadapan Khairi.

Senyap.

“Aku tak nak bertengkar. Lepas kau dah sihat, kita bincang. Sekarang, kau rehat,” Shiva memutuskan.

Apabila tiba di sekolah selepas habis cuti sakit, Khairi mendapat tahu bahawa Sam telah dikenakan tindakan tatatertib dan dibuang sekolah. Hasil laporan Shiva kepada guru disiplin, ramai lagi mangsa tampil ke hadapan dan turut memberi laporan yang memudahkan proses tindakan disiplin terhadap Sam.

Khairi menarik nafas lega.

“Sekarang, aku kena fikir cara untuk pujuk kawan baik aku,” Khairi berbisik sambil melangkah ke kelas dengan senyuman yang tenang.

____________________

Usha Archendran
merupakan graduan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan kini berkhidmat sebagai guru Bahasa Inggeris di SK Felda Sungai Kemahal, Triang, Pahang. Hasil tulisannya berjudul “Shades of Love” dan “My Name Starts With An F” tersiar di akhabar The Star. Kini, Usha cuba mencungkil bakat dalam penulisan karya Bahasa Malaysia.