Lima Sasterawan Kavyan masing-masing mengemukakan dua soalan yang kemudian dikumpul dan dijawab secara berasingan oleh kelima-lima individu terbabit. Berikut jawapan daripada Anuradha Chelliah.
1. Siapa yang menjadi inspirasi kepada anda menulis (selain mana-mana penulis)?
Ahli keluarga dan rakan-rakan menjadi inspirasi kepada
saya untuk menulis. Kejayaan, kehebatan, kesungguhan, kekuatan, kesunyian,
kesedihan, kepedihan, dan kegagalan mereka menjadi inspirasi saya untuk
menulis. Tokoh-tokoh terkenal, terutamanya mereka yang terlibat dalam perdebatan
dan perkongsian isu-isu hangat, turut menjadi inspirasi kepada saya untuk
menulis.
2. Dari manakah datangnya idea atau inspirasi untuk anda menulis?
Idea untuk menulis datang daripada perbualan saya
bersama rakan-rakan atau cerita-cerita yang saya pernah baca. Lagu-lagu atau tayangan
filem juga dijadikan sumber penulisan. Kadang-kadang, satu perkataan yang
disebut oleh rakan-rakan akan diolah menjadi puisi atau cerpen. Malah,
perbualan melalui WhatsApp atau
sembang santai di kantin sekolah juga pernah dijadikan cerita. Alam semula jadi
yang berwarna-warni juga menjadi inspirasi kepada saya. Bunga-bunga, daun-daun,
dan pokok-pokok sentiasa “bercerita” untuk menyampaikan sesuatu. Satu lagi sumber
inspirasi ialah pengalaman merantau ke tempat orang. Menulis mengenai
pengalaman di negeri orang sememangnya sesuatu yang menyeronokkan.
3. Apakah karya sulung/pertama yang tersiar/terbit? Bagaimana peluang menyiarkan karya itu muncul?
Karya pertama ialah puisi bertajuk “Pesta Cahaya” di
majalah Dewan Budaya (Oktober 2017),
diikuti puisi bertajuk “Ponggal” juga tersiar di majalah Dewan Budaya (Januari
2018). Selepas itu, karya-karya tersebut dibukukan dalam antologi Busana Bahasa (2019). Antologi Busana Bahasa memuatkan lima karya saya
iaitu empat puisi dan satu esei. Peluang penyiaran karya dalam majalah Dewan Budaya muncul selepas mendapat dorongan
daripada Uthaya Sankar SB. Kemudian, beberapa karya dimuatkan dalam antologi Busana Bahasa susulan Sesi Penulisan Intensif II anjuran Kavyan.
4. Berapa banyak tempoh waktu diperuntukkan untuk membaca dan membuat kajian sebelum menghasilkan karya?
Ia bergantung kepada apa yang sedang ditulis atau
dihasilkan. Kalau karya itu berupa esei yang memerlukan fakta, biasanya akan
mengambil masa yang agak lama. Namun, sebelum menulis, saya akan mencari sumber-sumber
yang berkaitan dengan esei tersebut. Saya juga membuat pembacaan dan pencarian
maklumat sebelum menulis cerpen atau puisi supaya tulisan itu mempunyai ketelusan
maklumat dan tidak ditulis mengikut kehendak hati sahaja.
5. Pada waktu bilakah atau dalam suasana yang bagaimanakah anda ada “feeling/mood” untuk menulis?
Sebenarnya, saya akan menulis apabila ada idea. Ada
kalanya, saya akan menaip dalam telefon pintar atau membuat catatan dalam buku
nota. Kemudian, ditaip semula mengikut kehendak. Ada tulisan yang akan
mengambil masa agak lama kerana tiada kepuasan. Ada pula yang ditulis dengan cepat
mengikut citarasa saya. Sekiranya saya berasa tidak puas, saya akan tinggalkan
sahaja tulisan tersebut dan melihatnya semula pada masa lain.
6. Apakah topik/tema/isu yang agak mudah untuk anda tulis dan apa pula yang agak sukar untuk anda tulis?
Topik yang dekat dengan hati sangat mudah untuk saya
tulis. Kadang-kadang dalam masa beberapa minit saya dapat menghasilkan puisi
yang sesuai dengan tajuk pilihan saya. Namun, ada topik yang saya ingin tulis
tetapi mengambil masa yang agak lama kerana ketandusan idea atau kekurangan sumber
yang sesuai untuk dimuatkan dalam karya. Karya yang bernas harus mempunyai isi
atau fakta yang boleh mempengaruhi pembaca dan memberi cangkuk naratif (narrative hook) untuk pembaca terus
tertarik dengan cerita yang ditulis. Agak sukar bagi saya untuk menghasilkan
cangkuk naratif, tetapi ada kalanya pengakhiran cerita juga dapat memberi idea
untuk cangkuk naratif.
7. Apabila anda mengetengahkan kebudayaan komuniti sendiri dalam karya, bagaimana ia mempengaruhi pembaca? Apakah reaksi yang diterima daripada pembaca?
Ya, saya sentiasa cuba mengetengahkan kebudayaan komuniti
India dan Tamil dalam karya. Saya cuba
selitkan sedikit sebanyak maklumat yang saya tahu dalam karya. Saya juga
membuat rujukan dan kajian mengenai maklumat berkenaan sebelum dimasukkan dalam
karya. Ramai pembaca memberi reaksi positif. Saya dapat tahu mengenai hal ini
semasa berbual dengan beberapa pembaca yang pernah membaca karya saya. Mereka rasa
ada perkara baharu yang diketahui setelah membaca karya-karya saya yang
memuatkan kebudayaan komuniti India.
8. Apa yang mendorong anda untuk terus menulis walaupun tiada pendapatan lumayan melalui bidang penulisan?
Minat. Saya minat menulis dan saya rasa teruja melihat
nama saya ditulis bersama karya saya. Saya cuba sampaikan isi hati melalui tulisan
kerana bagi saya, ia lebih mudah. Saya juga rasa gembira apabila pembaca
menyebut mengenai karya saya. Ada tulisan yang pernah menyentuh hati mereka.
Ada tulisan yang memberi pengajaran kepada mereka. Ada tulisan yang seakan-akan
ditulis khusus untuk mereka.
9. Apakah karya terkini anda yang sedang diusahakan? Berikan sedikit maklumat dan cabaran dalam menyiapkannya.
Saya dalam proses menulis dua buah cerpen. Kedua-dua cerpen
ini masih dalam proses “bayi”. Sudah dirangka tetapi belum ditulis. Sebuah
cerpen berkaitan seorang kanak-kanak di rumah anak yatim dan satu lagi mengenai
seorang individu yang gemar makan. Saya seperti kesuntukan idea untuk terus
menulis. Juga kekangan masa kerana saya bekerja sepenuh masa sebagai guru.
10. Ramai yang mempunyai aspirasi (cita-cita) untuk menjadi seorang penulis seperti anda. Apakah tips yang boleh anda kongsikan kepada mereka?
Untuk menulis, mulakan dengan membaca bahan bacaan
yang anda minat. Tidak kira apa sahaja bahan bacaan, mulalah dengan membaca. Anda
boleh mula dengan membaca dua muka surat dalam buku. Anda boleh membaca akhbar
harian atau majalah. E-buku atau e-majalah juga boleh dibaca. Tulis apa sahaja yang
terlintas dalam minda anda. Setiap hari, cuba tulis antara lima hingga sepuluh
baris, kemudian gandakan usaha anda. Apa sahaja boleh ditulis. Setiap kali anda
menulis, pastikan anda membaca semula apa yang ditulis.
[Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah
dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam jurusan Sarjana
Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai
Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Anuradha aktif menulis
sejak 2016 dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Karya beliau termuat dalam pelbagai
antologi seperti Busana
Bahasa (2019), Landasan
Hidup (2020), Peluru
Aksara (2020), dan Lakaran
Diri (2022). Anuradha merupakan bendahari Pertubuhan Sasterawan Kaum
India (Kavyan).
Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan
boleh dibaca di sini.]