Chellam Akka (Bahagian 1)

Saya berumur tujuh tahun pada waktu itu. Dua puluh lima tahun kemudian, tidak banyak perkara yang mampu saya ingat tentang hari-hari awal kedatangan Chellam Akka ke kampung kami.

Berita tentang pemergiannya pada awal pagi tadi membuatkan beberapa cebisan kenangan lama muncul seperti tayangan filem pendek dalam minda.

Subramani Taata dan Chellam Akka datang menaiki sebuah lori yang turut membawa beberapa perkakas rumah. Rumah papan yang mereka huni terletak agak terpencil berbanding rumah-rumah lain.

Saya dan kawan-kawan sepermainan hairan melihat Chellam – tentulah kami pada mulanya tidak mengetahui nama wanita itu – memakai sari putih dan berperut buncit. Bapanya pula mungkin berumur lima puluh tahun tetapi kelihatan lebih tua berbanding usia sebenar.

Mereka berdua kurang bergaul dengan tetangga. Saya dan kawan-kawan pula dinasihati supaya tidak bermain di sekitar rumah mereka.

“Pelik betul perangai mereka berdua. Si bapa berat mulut manakala si anak pula datang berperut buncit.”

Demikian antara kandungan perbualan emak dengan kawan-kawannya. Saya hanya mendengar beberapa cebisan perbualan para wanita kaum India di kampung kami untuk mengetahui beberapa cebisan kisah Chellam Akka dan Subramani Taata.

Tidak lama kemudian, sekitar dua minggu sekali, beberapa orang dapat dilihat berkunjung ke rumah berkenaan. Lama-kelamaan, saya sedar bahawa Subramani Taata umpama seorang bomoh India.

Pada waktu siang, beliau bekerja sebagai tukang cuci di Hospital Taiping dan pada waktu malam pula beliau menurun (trance) untuk membantu mengubati pelbagai penyakit.

Hasil cebisan cerita yang saya dengar daripada orang dewasa, dapat saya simpulkan bahawa Subramani Taata seorang saamiyar yang menjadi medium untuk berhubung dengan Varahi Amman atau Bhagavati.

Pada setiap kali ada upacara menurun, duda itu dikatakan memakai sari merah dan rambut palsu menyerupai wanita. Menurut cerita yang saya dengar sejak awal 1980-an, penampilan diri serta perwatakan Subramani Taata turut berubah sepenuhnya bilamana berada dalam trans atau sawai.

Sedikit demi sedikit, penduduk setempat juga mula mengunjungi Subramani Taata untuk mendapatkan perkhidmatan. Walaupun beliau kurang bercakap dan bergaul dengan masyarakat, apabila semangat atau spirit Varahi Amman meresap masuk ke dalam tubuhnya semasa sesi menurun, lelaki itu dikatakan seolah-olah memiliki personaliti yang amat berbeza.

Saya tidak pernah berpeluang menyaksikan sendiri sesi menurun itu kerana Subramani Taata meninggal dunia pada tahun 1989 iaitu semasa saya berumur enam belas tahun. Sejak itu, Chellam Akka mengambil alih upacara trans.

Wanita itu juga ada beberapa kisah menarik yang wajar didokumentasi di sini. Masih ingat bagaimana Chellam Akka berperut buncit dan bersari putih sewaktu datang ke kampung kami?

Sedikit demi sedikit, saya mendapat tahu bahawa beliau berkahwin mengikut upacara budaya pada usia tujuh belas tahun. Hanya mulai 1 Mac 1982, iaitu apabila Akta Membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1976 atau Akta 164 dikuatkuasakan, perkahwinan pasangan Bukan Islam wajib didaftar di bawah akta berkenaan.

Walau bagaimanapun, setahun selepas berkahwin, semasa Chellam Akka mengandung empat bulan, suaminya meninggal dunia. Maka, tidak timbul keperluan untuk mendaftarkan perkahwinan pasangan itu secara sukarela di bawah Seksyen 33 Akta 164.

Tiada sebarang perincian tentang latar belakang dan punca kematian si suami. Apa-apa pun, berita mengenai seorang wanita yang menjadi balu pada usia semuda itu, ditambah pula sewaktu mengandung bayi sulung, mengundang simpati serta empati orang ramai.

Chellam Akka sering kelihatan duduk di beranda sambil termenang dan mengusap perut. Orang yang lalu-lalang di jalan depan rumah dan menyapa, langsung tidak diendahkan. Namun, penduduk kampung sedar bahawa keadaan itu mungkin disebabkan kesedihan dan kepedihan yang ditanggung balu muda itu.

Sepanjang pemerhatian saya, suatu perkara yang paling diminati Chellam Akka ialah bercucuk tanam. Dalam masa dua bulan sahaja, halaman rumah sudah kelihatan dipenuhi pelbagai sayur-sayuran, bunga-bungaan, dan tumbuh-tumbuhan.

Memandangkan Subramani Taata dan Chellam Akka pengamal saivam tegar, mereka tidak menghadapi masalah mendapatkan pelbagai sayur-sayuran segar untuk masakan sehari-hari. Sesekali, beberapa orang kawan saya menyelinap masuk pada waktu malam untuk mencuri; tetapi itu kisah lain yang tidak perlulah diperincikan di sini.

Kisah Chellam Akka penuh misteri. Beberapa bulan selepas beliau dan bapanya berpindah ke Siru Kambam, balu muda itu tidak kelihatan duduk di beranda. (Bersambung pada 14 Oktober 2025) – (Baca: Reaksi Pembaca Beta)

[Uthaya Sankar SB mendapat pendidikan di SRK Convent Aulong, SM Darul Ridwan dan SM King Edward VII, Taiping sebelum mengikuti pengajian sarjana muda dan sarjana sastera di Universiti Malaya. Beliau terlibat dalam bidang penulisan Bahasa Malaysia sejak tahun 1991. Baca biodata penuh]