Saya, Kamera, dan Foto


Sejak bayi lagi saya sudah bergambar. Walaupun tidak banyak, gambar-gambar lama yang ada itu sudah cukup untuk mengimbau atau mengimbas kembali kenangan dan pengalaman lampau. Bukan semua kejadian lampau boleh diingati tetapi ia tetap menjadi nostalgia.

Kebanyakan orang dahulu akan mengambil gambar persendirian atau gambar bersama keluarga di studio gambar yang berhampiran. Foto pertama saya semasa bayi digambarkan di studio gambar di bandar Bentong, Pahang, tidak jauh dari rumah kami. Beberapa kali semasa kanak-kanak, saya pernah dibawa ke studio tersebut. Gambar untuk kad pengenalan juga diambil di situ. Kedai gambar tersebut masih beroperasi sehingga kini dengan peralatan moden. Tauke lama pun masih ada dan meneruskan perniagaan bersama anak-anaknya.

Mama saya (adik lelaki kepada ibu) juga memiliki sebuah kamera yang sungguh canggih ketika itu (awal 1970-an). Jika ada kelapangan, pasti Mama akan datang ke Bentong dan mengambil foto kami. Ketika kunjungan ke rumah nenek di Labis Estate, Johor, saya gembira kerana boleh memberi pose untuk gambar. Saya tidak tahu jenis kamera apa yang dimiliki oleh Mama. Apa yang saya masih ingat, skrin di viewfinder adalah agak luas dan berwarna. Pak cik saya (Noah Sambanthan) akan tunduk memandang viewfinder dan akan membetulkan fokus bagi mendapatkan gambar yang bagus.  

Gambar-gambar yang diambil itu, kami hanya dapat lihat beberapa bulan selepas itu. Kesemua gambar adalah dalam hitam putih.

Setelah saya ke sekolah, gambar kami diambil untuk majalah sekolah setiap tahun. Seorang jurugambar dari studio berhampiran akan datang ke sekolah pada bulan Julai atau Ogos untuk mengambil gambar murid-murid, guru-guru, dan gambar setiap persatuan yang terdapat di sekolah kami. Ini mengambil masa beberapa hari. Saya suka melihat jurugambar tersebut membuat kerjanya dengan penuh dedikasi.

Di pejabat bapa ada sebuah kamera (hitam putih). Bapa akan membawanya ke rumah apabila amat perlu sahaja dan mengambil foto kami sekeluarga. Pada awal tahun 80-an, kamera berwarna mula mengganti tempat kamera hitam puith. Bapa sentiasa memberi peluang untuk saya menggunakan kamera tersebut. Gambar tidak boleh diambil secara suka-suka sebab cuma 24 atau 36 keping gambar sahaja boleh diproses dalam satu gulung filem.

Saya mula memiliki kamera sendiri setelah bekerja. Kamera pertama berjenama Kodak, dibeli pada tahun 1990. Bukan saya tetapi bapa yang membelikannya.

Gambar-gambar yang diambil menggunakan kamera itu sungguh cantik. Saya lebih gemar guna filem jenama Konica. Berlainan kualitinya dengan filem Fuji.

Keadaan kewangan saya tidak mengizinkan untuk ambil gambar dengan banyak, sebab  perlukan gulungan filem yang banyak dan perlukan wang lagi untuk memprosesnya. Jadi saya menggunakan kamera Kodak tersebut apabila perlu sahaja.

Setiap kali syarikat tempat saya bekerja mengadakan rombongan ke mana-mana, saya akan bawa kamera Kodak bersama. Saya lebih berminat ambil gambar rakan-rakan secara berkumpulan. Ini akan memudahkan saya untuk menjual gambar setelah diproses.


Gambar-gambar yang diproses dalam bentuk gambar ukuran 4R akan dimasukkan ke dalam album berserta nombor siri negatif dan akan diedarkan kepada rakan-rakan. Mereka akan mencatatkan nama, nombor siri dan jumlah keping gambar yang dikehendaki. Ini akan memudahkan saya untuk mengutip wang dan mengagihkan gambar setelah diproses kembali di kedai gambar. Mereka yang tempah lebih akan dapat album kecil yang diberi oleh kedai gambar.

Dari tahun 1990 hingga 2008, saya telah membeli sebanyak tiga buah kamera  termasuk Nikon DSLR jenis murah. Saya cuma sedih kerana tidak ada masa dan wang untuk menggunakan sepenuhnya kamera-kamera tersebut.

Bukan sahaja gambar pegun, saya juga amat meminati kamera video. Kamera video jenama Canon saya miliki pada tahun 1998 dengan harga RM1,200. Handycam yang beroperasi dengan pita video ini banyak membantu saya. Saya belajar sendiri cara-cara merakam, menyunting, dan membuat mixing. Setiap kali rakaman dibuat, pasti saya akan dapat idea baharu.

Saya membuat banyak klip lagu yang dilakonkan oleh rakan sekerja yang tinggal seasrama. Mereka gembira melihat hasil rakaman setelah diedit. Selain itu, saya juga merakam video majlis perkahwinan dan persandingan kenalan apabila ada kelapangan. Semua rakaman dibuat secara manual ke pita video VHS.

Pada tahun 2008, saya beli pula handycam jenama Sony yang masih beroperasi menggunakan pita. Hanya proses pos produksi dilakukan dalam komputer dan dirakamkan ke dalam DVD.

Apa yang menyedihkan, video-video rakaman di dalam VHS tidak dapat ditonton lagi disebabkan ada yang sudah berkulat dan saya sendiri tidak mempunyai pemain video lagi. Yang ada pun sudah rosak.

Kini semua rakaman, lazimnya dilakukan dalam kamera video HDR tanpa pita dan video yang diproses disalurkan ke dalam pendrive. Saya tidak lagi berminat dalam bidang ini seperti dahulu. Usia pun sudah meningkat. Semua hanya tinggal sebagai memori.

Kini saya masih mengambil gambar menggunakan telefon pintar, namun kepuasan dahulu tidak terasa.

____________________

M. Mahendran
mula aktif menulis cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil untuk akhbar dan majalah pada tahun 1987. Karya beliau mendapat pengiktirafan menerusi Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1988, 1991) dan Hadiah Cerpen Pelbagai Kaum DBP (2003). Cerpen-cerpen Mahendran turut termuat dalam antologi Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung yang memuatkan karya-karya terpilih Mahendran.