Jaws Terus Menghantui Jiwa


Filem Hollywood pertama yang saya tonton di pawagam adalah The Towering Inferno (1974). Filem tersebut tidak meninggalkan  apa-apa kesan pada diri saya ketika itu. The Towering Inferno cuma mengisahkan kebakaran sebuah bangunan pencakar langit dan bagaimana mangsa-mangsa kebakaran menyelamatkan diri. Filem itu ditonton ketika saya berumur enam tahun. Dan saya tidak menontonnya semula selepas itu dalam format lain.

Menonton filem Tamil bersama keluarga adalah satu kebiasaan tetapi menonton filem Inggeris (Hollywood) adalah sangat jarang. Filem Hollywood kedua yang ditonton di pawagam adalah Jaws (1975).

Saya dan abang sudah lama menunggu filem ini untuk ditayangkan di Bentong, Pahang. Poster Jaws terpampang di ruangan ‘Akan Datang’ di tepi pawagam Lido. Sungguh gerun dan mengasyikkan. Setiap kali ke bandar, pasti saya akan menikmati poster Jaws dengan kagum.

Di sekolah rendah ketika itu pun murid-murid sudah memperkatakan filem ini. Masing-masing tidak sabar untuk menonton kehebatan dan kekejaman ikan jerung di pawagam. Saya sendiri tidak pernah lihat ikan jerung dalam mana-mana filem sebelum itu.


Pada hujung tahun 1975, filem Jaws ditayangkan di pawagam Lido Bentong. Saya dan abang dengan perasaan berkobar-kobar menuju ke pawagam. Tiket berharga 65 sen ketika itu untuk menonton di barisan hadapan.

Kami menikmati poster dan gambar-gambar adegan Jaws di ruang legar pawagam. Penonton begitu ramai berpusu-pusu. Kami menonton pertunjukan 2.00 petang. Walaupun kerusi kayu yang kami duduki itu tidak selesa, tetapi keterujaan untuk menonton ikan jerung membuatkan kami tidak pedulikan semua itu.

Setelah selesai iklan dan gazet, filem utama pun bermula.

Gelap. Beberapa orang anak muda sedang berkelah di tepi pantai. Seorang lelaki dan perempuan bercumbuan dan berkejar-kejaran. Masing-masing menanggalkan pakaian. Si perempuan terjun ke dalam laut dan mula berenang hingga ke tengah. Dalam beberapa saat sahaja perempuan itu menjerit-jerit kerana sesuatu menarik kakinya. Jerung tidak ditunjukkan secara jelas.

Adegan pertama ini sahaja telah membuatkan  jantung saya berdegup kencang; bertambah lagi dengan muzik latar yang sungguh memberangsangkan.

Walaupun banyak adegan berbual daripada aksi jerung pada awal filem yang saya tidak faham, lama-kelamaan apabila jerung mula beraksi dengan agresif, filem kembali mendebarkan semula.


Selepas menonton Jaws, boleh dikatakan setiap hari saya teringatkan tentang adegan-adeagannya satu persatu. Saya pun tidak faham kenapa. Adegan Robert Shaw mencakar papan hitam dengan kuku jarinya hingga mengilukan penonton (kemudian saya mencuba ini di dalam kelas), adegan Roy Sheider memberi daging ayam untuk jerung, adegan Robert Shaw dibaham jerung, adegan Richard Dreyfuss mencucuk jerung dengan benda tajam dari dalam sangkar dan adegan terakhir Roy Sheider meletupkan Jaws, masih terpahat dalam jiwa hingga kini.

Pada ketika itu, saya tidak tahu yang saya akan meminati filem-filem arahan Steven Speilberg pada tahun-tahun mendatang. Apabila meningkat dewasa, saya dapat tahu filem Jaws diadaptasikan daripada novel karya Peter Benchley.

Filem Jaws meninggalkan impak yang amat jelas di hati semua penonton. Bukan pada ketika itu sahaja, malah hingga kini, nama “jerung” sudah pun menjadi “Jaws” apabila merujuk kepada ikan itu.

Walaupun sudah banyak filem Jaws dikeluarkan, cuma Jaws dan Jaws 2 (1978) yang saya minati.

____________________

M. Mahendran
mula aktif menulis cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil untuk akhbar dan majalah pada tahun 1987. Karya beliau mendapat pengiktirafan menerusi Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1988, 1991) dan Hadiah Cerpen Pelbagai Kaum DBP (2003). Cerpen-cerpen Mahendran turut termuat dalam antologi Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung yang memuatkan karya-karya terpilih Mahendran.