Like dan Share


Aku mula risau. Sudah berkali-kali aku tengok. Malam tadi sebelum tidur. Pagi, sebaik aku tersedar dari tidur. Apabila telefon berdering mengejutkanku, aku terus semak.

Aduh! Masih tiada perubahan. Kenapa? Apa semua orang buat? Tengok dan lihat sahaja? Apa salahnya tekan butang “Like” dan sekali sekala “Share” paparanku?

Aku mula risau. Orang sudah tidak sukakan aku. Rakan sekelas. Rakan sekolah. Semua sudah tidak pedulikan aku. Kepalaku sakit. Pening. Stres.

Apa-apapun, aku terpaksa ke sekolah sekarang. Balik dari sekolah, aku akan tengok semula. Itu kerja pertamaku.

Di sekolah, aku tidak dapat tumpukan perhatian terhadap pengajaran guru. Asyik terfikir tentang statusku. Sebelum ini, aku tidaklah seperti ini. Aku belajar seperti budak-budak lain. Aku juga main dan turut serta dalam pelbagai aktiviti sekolah. Tapi, sejak aku dicabar, semuanya berubah.

Asyik dia sahaja yang menang. Ini tak boleh jadi. Aku juga boleh menang dan aku pasti menang. Sudah dua minggu berturut-turut, aku berjaya mendahului si dia. Tapi sejak beberapa hari lalu, aku asyik tewas. Aku tidak dapat menandinginya.

“Apa pasal kau ni? Asyik termenung sahaja? Masa Cikgu Karim menyebut nama kau pun, kau tak respon!” Rahim menegurku pada waktu rehat.

“Tak ada apa, Rahim. Aku tak cukup tidur. Badanku rasa letih. Lepas sekolah ni, aku nak berehat.”

“Baiklah. Tapi aku rasa kau cuba sembunyikan sesuatu daripada aku,” sambung Rahim.

“Eh, tidaklah!”

“Irfan, kau kawan aku sejak kecil. Aku tahu perangai kau. Aku rasa kau fikir betul-betul apa yang kau sedang buat,” Rahim cuba menyedarkan aku.

Waktu itu, aku nampak muka si dia. Senyumannya semakin menyusahkan aku. Aku makin risau. Sekiranya aku tewas hari ini, aku kena bayar dia RM200. Mana aku nak cari duit? Ayah hanya memberi duit untuk bayar yuran kelas tambahan dan belanja sekolah. Mengapalah aku terima cabaran si dia?

Selama ini, aku tidak hirau pun tentang apa yang aku paparkan pada laman sosial Facebook. Aku masukkan gambar-gambar pemandangan dan bahan bacaan yang aku suka baca. Aku tidak hiraukan siapa yang “like” dan “share” paparan aku. Memang tidak ramai pun yang “like” dan “share”, tapi sejak aku diganggu oleh cabaran itu, aku jadi gila. Aku hilang tumpuan. Asyik terfikir tentang paparan dan bilangan “like” yang aku dapat.

Kenapa aku jadi seperti ini? Aku sudah mula membuang masa. Aku sudah tidak dapat fokus pada pelajaran. Makin lama, makin parah jadinya. Aku akan berjumpa dengan si dia dan menyerah kalah. Lebih baik menyerah kalah daripada aku asyik risau tentang alam maya.

Malam ini, aku akan beritahu dia. Lebih baik aku menyerah kalah daripada merungsingkan fikiran. Aku sedar akan keburukan asyik memikirkan tentang segala aplikasi dalam talian yang mampu merosakkan kesihatan. Bukan sahaja kesihatan badan, malah tugasan harian aku juga terjejas. Kerja-kerja sekolah banyak tertangguh.

Entah berapa ramai lagi yang masih belum keluar daripada belenggu aplikasi media sosial yang mencengkam nyawa. Ada yang hilang nyawa. Ada yang lupa ingatan. Aku bernasib baik kerana Rahim berjaya menyedarkan aku.

____________________

Anuradha Chelliah
berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam bidang Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan Sarjana Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kini, beliau berkhidmat sebagai pendidik di Sekolah Kebangsaan Sri Langat, Banting. Puisi, esei, dan cerpen beliau termuat dalam antologi Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karya beliau turut tersiar di Eksentrika dan Dewan Budaya.