Mahendran dan Karupaya


M. Mahendran
merupakan penulis veteran dalam Sastera Kebangsaan. Walaupun terdapat lebih daripada seribu penulis Tamil sepenuh masa di Malaysia, hanya dua atau tiga orang yang turut mampu menghasilkan karya Bahasa Malaysia. Uthaya Sankar SB mewawancara Mahendran untuk cuba menyelamai pengalaman dan pandangan Mahendran berhubung pelbagai hal, khususnya dunia penulisan.

Ceritakan serba sedikit mengenai diri anda.

Sebelum menjadi penulis, saya banyak menulis ke bahagian Surat Daripada Pembaca dan Ruangan Soal Jawab di akhbar-akhbar Tamil sejak 1983. Gembira setiap minggu  atau dua minggu sekali nama saya ada di akhbar Tamil Nesan, Tamil Osai dan Thina Mani. Ketika itu umur saya baru 15 tahun.

Anda bermula dengan menulis karya bahasa Tamil. Ceritakan bagaimana anda mula tertarik untuk menulis karya Bahasa Malaysia.

Walaupun cerpen pertama yang saya hasilkan adalah dalam bahasa Tamil, saya sentiasa membaca majalah-majalah keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di perpustakaan daerah dan kadang-kadang ada membeli. Dari situlah berputik keingianan untuk menulis cerpen. Kebetulan pada penghujung tahun 1987, ada iklan di majalah-majalah DBP berkenaan peraduan menulis cerpen khas untuk Bukan Melayu [Hadiah Cerpen Malayan Banking-DBP]. Jadi, saya pun ambil bahagian dan terus menulis hingga sekarang. Mungkin saya tidak menulis secara prolifik tetapi masih menulis.


Semasa anda mula berkarya (tahun 1980-an), hampir tidak ada penulis kaum India dalam Sastera Kebangsaan yang boleh dijadikan contoh, ikutan, atau panduan. Bagaimana anda mengatasi cabaran itu?

Saya tidak berpandukan sesiapa pun, cuma karya-karya Sasterawan Negara dan penulis-penulis lain menarik minat untuk saya menulis. Mendiang emak saudara saya, Puan Saradha Kannan, seorang penulis karya bahasa Tamil. Beliau ada memberi galakan dan saya pernah tanya cara-cara menulis dan bagaimana menghantarnya ke media daripada beliau. Saya juga tidak meniru gaya penulisan mana-mana penulis.

Wawancara penuh boleh dibaca dalam buku Kisah Sasterawan Kavyan (2022).

____________________

Uthaya Sankar SB
lahir dan membesar di Aulong Lama, Taiping, Perak, serta kini tinggal di Taman Sri Muda, Shah Alam, Selangor. Beliau terlibat secara aktif dalam bidang penulisan sejak tahun 1991. Uthaya mengasaskan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) yang mengendalikan program bahasa, sastera, kebajikan, seni, dan budaya di seluruh negara sejak tahun 1999.