Menelusuri Sinema Mani Ratnam


“Saya tidak mengarah filem untuk menyampaikan mesej. Filem adalah mengenai berkongsi pengalaman, kegembiraan atau kebimbangan anda tentang sesuatu dengan kelompok yang lebih luas. Jika sesebuah filem itu memberi anda pengalaman dan meletakkan diri anda di tempat orang lain, dan anda menyedari hal itu, maka saya rasa ia telah menjalankan tanggungjawabnya.” — Mani Ratnam (2013)

Mani Ratnam ialah sutradara dan penerbit yang bukan sahaja merevolusikan sinema India kontemporari pada tahun 1990-an, tetapi juga telah memperkenalkan teknik baharu dalam pembikinan filem dari aspek sinematografi, penyuntingan dan estetika. Selain daripada Satyajit Ray, Ratnam boleh dikatakan antara sutradara yang layak untuk dianalisis pembawaan sinema India. Dalam sinema Tamil atau Kollywood, sekiranya kita cuba membandingkan Ratnam dengan sutradara lain, akan jelas kelihatan sebuah garisan pemisahan yang meletakkan Ratnam dan filemnya pada kedudukan yang luar biasa.

Saya mengaguminya. Boleh dikatakan saya telah menonton kesemua filem arahannya sehingga kini. Sutradara ini selalu dilihat menitikberatkan keaslian idea dan apabila merasakan ia dapat berhubung dengan baik dengan penonton, beliau akan berusaha mengembangkannya. Tambahan pula, beliau terkenal dengan pentafsiran semula karya epik Hindu-India seperti Mahabharata dan Ramayana dalam dua filemnya, Thalapathi (1991) dan Raavanan/Raavan (2010). Kini beliau dalam proses pembikinan filem Ponniyin Selvan – diadaptasi daripada sebuah novel Kalki Krishamurthy yang berkisarkan Dinasti Chola.


Dalam buku Conversations with Mani Ratnam (2013), beliau mengaku pernah melihat sinema dari perspektif seorang penonton sahaja. Berkemungkinan besar kerana dipengaruhi oleh latar belakang pendidikannya yang merupakan seorang lulusan Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) pada waktu itu. Ketika rakannya, Ravi Shankar mengarah filem dalam bahasa Kannada pada tahun 1979, Ratnam mendapat pengalaman media visual pertamanya ketika beliau membantu Ravi dalam proses penulisan skrip.

“Sehingga saat itu dalam hidup saya, selain sesekali menulis beberapa surat kepada ayah untuk meminta wang, saya tidak pernah melakukan apa-apa bentuk penulisan kreatif,” ujarnya dalam buku tersebut. Peranan dalam penulisan skrip tersebut terbukti mengubah kerjayanya kerana akhirnya dia memutuskan untuk mengarah filem. Sehingga 2019, beliau telah mengarah 26 filem dalam tempoh masa hampir 37 tahun.


Pada pendapat dan pemerhatian saya, terdapat beberapa aspek dalam filemnya yang membezakan Ratnam dengan sutradara sezamannya:

1) sinematografi. Beliau suka berkolaborasi dengan antara sinematografer terbaik dalam sinema India seperti Santosh Sivan, PC Sreeram, Rajiv Menon, Ravi Verma dan hasil seninya memang memukau;

2) muzik dan lirik lagu. Setiap kali Ratnam berganding dengan maestro muzik, A.R. Rahman dan penulis lirik, Vairamuthu, terbentuklah halwa telinga untuk pendengar;

3) emosi. Setiap emosi yang dibawa terasa sangat dekat dengan realiti kehidupan;

4) dialog. Ringkas, tajam dan bermakna, hampir tiada dialog yang dirasakan tidak relevan;

5) watak. Setiap perwatakan memiliki identiti dan keperibadian yang tersendiri, tiada watak yang dilihat sia-sia.

Beberapa minggu yang lalu, saya bersengkang mata hingga larut malam untuk menonton semula beberapa filem Mani Ratnam. Saya percaya faktor usia dan pengalaman memainkan peranan yang signifikan dalam mengubah tanggapan dan pemerhatian kita terhadap sesebuah filem mahupun buku.

Filem yang ditonton pertama kali sewaktu berumur 10 tahun tidak akan kelihatan sama selepas anda menontonnya sepuluh tahun kemudian. Masa mengubah segalanya. Ternyata ia sebuah proses pembelajaran juga. Saya senaraikan antara filem arahan Ratnam yang ditonton baru-baru ini walaupun saya tidak berani untuk mengatakan bahawa ia adalah filem terbaiknya; namun yang pasti, saya mula melihatnya dari persepktif yang berbeza.


Raavanan (2010)

Filem ini semestinya mendapat tumpuan kerana plot penceritaan yang dilihat menyimpang dengan karya epik Ramayana, di mana pembawaan perwatakan Rama dan Raavana diubah hampir keseluruhannya. Saya percaya setiap karya epik membawa refleksi diri. Kadang kala, tumpuan penonton adalah pada watak yang dianggap antagonis. Dalam hal ini, Ratnam membawa sebuah kelainan menerusi Raavanan.

Ratnam mentafsirkan semula apa yang telah kita ketahui tentang Ramayana. Rama yang dianggap wira ditunjukkan sebaliknya manakala Raavana yang sentiasa dianggap Asura/raksasa, dilimpahi emosi dan sentimen. Ia membuat kita lebih kerap bertanya kepada diri sendiri, siapa sebenarnya wira dalam epik Ramayana? Cukupkah kita mengadili sisi perwatakan Rama dan Raavana menerusi penceritaan Valmiki sahaja? Pendirian kita pasti akan berubah sejurus menonton filem ini.


Chekka Chivantha Vaanam (2018)

Sebuah permainan catur yang digerakkan oleh Ratnam. Tidak ada sebarang emosi dan belas kasihan ketika setiap buah catur itu bergerak kerana dikuasai oleh cita-cita untuk merampas dan menakluki sebuah kedudukan. Masing-masing terperangkap dalam kelobaan dan tipu muslihat yang akhirnya menyerlahkan sisi gelap mereka. Saya melihat filem ini sebagai keindahan dalam kejahatan. Dalam dunia perfileman Ratnam, yang baik tidak selalunya baik dan yang jahat tidak selalunya jahat.


Mouna Raagam (1986)

"Mereka bukan heroin, mereka watak. Mereka memiliki pemikiran yang tersendiri.”—Mani Ratnam

Benar, Ratnam sering dilihat “membebaskan” wanita menerusi filemnya. Ia amat berbeza dengan senario dan realiti yang dilihat berlaku di negara India dahulu. Menerusi Mouna Raagam, Ratnam membawa watak Diviya yang dilihat berani melawan norma dan tradisi perkahwinan aturan keluarga dalam masyarakat Hindu-India. Beberapa adegan mengubah gambaran penonton terhadap Diviya.

Perceraian dianggap tabu di India dan wujud sebuah pemikiran bahawa seorang wanita harus setia dan bersama dengan suaminya, walau diseksa sekalipun. Masyarakat parokial selalu menasihati wanita untuk bertoleransi pasca perkahwinan. Tambahan pula, seorang lelaki boleh memiliki sebuah kisah percintaan silam manakala bagi seorang gadis atau wanita, ia dianggap perkara yang memalukan. Ratnam berjaya mematahkan budaya dan pemikiran kolot itu melalui Diviya yang memohon perceraian kerana tidak berasa bahagia dengan perkahwinannya. Setiap kali menonton filem ini, kita pasti melihat sesuatu yang menjadikan watak Diviya sangat relevan dengan generasi kini.


Bagi saya, Mani Ratnam merupakan sebuah jenama (brand). Kedengaran agak melampau tetapi ia adalah pengakuan jujur saya. Saya tidak pasti sama ada Ratnam mampu membawa lagi filem seperti Nayakan (1987) yang sering disebut sebagai karyatama beliau tetapi yang pasti beliau tidak akan pernah berhenti dalam mencari kelainan dan menemui keseimbangan.

Projek-projek filem yang bakal muncul adalah sebuah pengembaraan baharu — baik untuk beliau mahupun kita. Setiap filem Ratnam berusaha untuk mencabar batas arus perdana dan menguji selera penonton. Ini kebenaran yang tidak dapat disangkal.

____________________

Jaymani Sevanathan
merupakan lulusan Sarjana Muda Sains Politik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Karya beliau disiarkan di hampir semua majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Selangorkini, Jalan Telawi, The Malaysian Insight, Free Malaysia Today, Majalah Sains, Cukaria, Tukang Puisi dan sebagainya. Selain itu, karya beliau turut termuat dalam antologi Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020) dan Peluru Aksara (2020).