Dalam sesi
bual bicara Suara dari Anjung: Tinta Sastera
Menelusuri Ensiklopedia anjuran di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 11 September
2025, turut diperkatakan tentang penglibatan, sumbangan, serta perkembangan Sasterawan Kavyan, iaitu para penulis
kaum India yang menghasilkan karya Bahasa Malaysia.
Reaksi dan
ulasan Uthaya
Sankar SB boleh dibaca di sini. Berikut pula reaksi dan komen
beberapa individu susulan sesi bual bicara itu.
* * *
“Saya
pernah membaca banyak karya Sasterawan Kavyan, contohnya antologi cerpen terbitan
persatuan ini dan juga karya yang pernah disiarkan dalam majalah terbitan Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP). Pada pemerhatian saya, karya mereka amat bermutu dan
ada kelainan berbanding karya penulis dari persatuan lain. Gaya bahasa para
penulis kaum India yang bernaung di bawah Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan)
memang lancar, puitis, dan cerita mereka juga kreatif; terutamanya cerpen. Mereka mengutarakan pelbagai permasalahan
berkaitan diri mereka sendiri termasuklah adat resam, pantang larang, masalah
sosial, ekonomi, dan juga isu kekeluargaan yang berkisar tentang diri dan kaum India. Situasi ini sangat berguna kepada saya selaku pembaca
yang ingin belajar serta menyelami atau mengkaji budaya rakan-rakan kaum India.
Saya harap para Sasterawan Kavyan tetap bertenaga dan bersaing dengan para penulis lain dalam
bidang Sastera Kebangsaan. Saya tetap
menyokong dan memberi galakan kerana saya kagum dengan usaha Kavyan. Syabas
kerana berjaya mencipta nama yang mantap selama ini. Teruslah berkarya demi
memartabatkan Sastera Kebangsaan di negara tercinta.”
[Sujata Wee
(Wee Sock Yam) lahir pada
tahun 1965 di Kampung Jelawat, Bachok, Kelantan. Beliau menulis dalam pelbagai genre
termasuk sajak, syair, pantun, gurindam, cerpen, dan novel. Karya tersiar dalam
pelbagai akhbar dan majalah. Selain empat buah buku persendirian, Sujata Wee
juga terlibat dalam lebih kurang seratus projek antologi pelbagai genre. Beliau
menerima hadiah penghargaan Sayembara Penulisan Cerpen sempena Hari Ulang
Tahun 50 GAPENA (2020), Anugerah Khas Wanita Bukan Islam sempena Hari
Sayyidatina Khadijah (2021) dan Anugerah Tinta Inspirasi (2024) daripada Persatuan Ikatan Persuratan Melayu Melaka.]
* * *
“Untuk
kekal gemilang, cemerlang, dan terbilang, saya cadangkan supaya Pertubuhan Sasterawan
Kaum India (Kavyan) anjurkan sebuah acara yang dapat menandingi prestij Minggu Penulis Remaja (MPR) anjuran
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), tapi kini dijenamakan sebagai Minggu Penulis
Pernah Remaja (MPPR). Hal ini kerana dunia bukan hanya milik orang muda (remaja)
tetapi juga milik orang dewasa/tua yang sudah mula mengambil ubat untuk menghindari
kesan gout.”
[Amir Muhammad
lahir di Kuala Lumpur pada tahun 1972. Beliau ialah pengasas syarikat
penerbitan Buku Fixi dan syarikat penerbitan filem Kuman Pictures. Beliau telah
menulis beberapa buah buku tetapi kini sudah tidak lagi diulang cetak;
antaranya Yasmin Ahmad’s Films (2009)
dan 120 Malay Movies (2010). Amir
juga pernah mengarah beberapa buah filem, termasuk dua dokumentari yang sudah
diharamkan di Malaysia iaitu Lelaki
Komunis Terakhir (2006) dan Apa
Khabar Orang Kampung (2007).]
* * *
“Saya
berani menghasilkan karya Bahasa Malaysia kerana Pertubuhan Sasterawan Kaum India
(Kavyan). Kavyan turut membuka peluang kepada penulis kaum India untuk menulis
dan menerbitkan karya melalui portal Sastera Kavyan.
Saya sentiasa merujuk perkongsian Uthaya Sankar SB selaku pengasas Kavyan
kerana apa-apa yang dikongsi di blog beliau membantu saya menulis karya bermutu
dalam Bahasa Malaysia. Menerusi Kavyan, saya pernah menganjurkan beberapa
aktiviti seperti Bakat Seni dan Budaya
Kaum India (Jun 2016), Program
Memartabatkan Bahasa Malaysia (Julai 2016), Kita & Karya (Januari 2019), serta Program Didik Hibur (Mei 2025) di SK Sri Langat, Banting, Selangor.
Saya juga menyelaras program Cabaran Membaca Kavyan (Disember 2023). Sememangnya,
Kavyan sentiasa memartabatkan Bahasa Malaysia melalui pelbagai aktiviti dan
program serta memberi tunjuk ajar kepada penulis yang berminat untuk berkarya,
terutamanya bakat baharu dalam kalangan kaum India.”
[Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau merupakan
graduan Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya menyambung pelajaran
dalam bidang Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di
Universiti Putra Malaysia (UPM). Beliau mengajar Bahasa Inggeris di SK Sri
Langat, Banting, Selangor. Antara antologi beliau adalah Busana Bahasa (2019), Landasan
Hidup (2020), Peluru Aksara
(2020), Lakaran Diri (2022), dan Seruling Malam (2024). Karya-karya Anuradha
boleh dibaca di Eksentrika dan Sastera Kavyan.]
* * *
“Memang Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP) dengan kerjasama Maybank pernah mengadakan Hadiah Cerpen Maybank-DBP,
lalu membuka peluang kepada penulis Bukan Melayu selama beberapa tahun tetapi pertandingan
itu sudah ditiadakan. Namun begitu, bukan bermaksud Sasterawan Kavyan hanya
menantikan pertandingan dan sayembara untuk menulis. Tanpa pertandingan pun Sasterawan
Kavyan tetap dan masih menghasilkan buku serta menulis di akhbar dan portal-portal
utama di Malaysia. Malah, Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan) yang
diasaskan pada tahun 1999 telah berjaya melatih sejumlah calon baharu kaum
India dalam bidang penulisan. Hasil karya mereka tidak pernah menembusi
mana-mana pertandingan menulis sebelum ini, sebaliknya lahir menerusi usaha
gigih Kavyan. Perlu ditegaskan bahawa para Sasterawan Kavyan bukan menulis demi
wang. Karya-karya mereka sering mencerminkan budaya kaum India dan menjadi bahan
rujukan utama dalam kajian Sastera Kebangsaan.”
[M. Mahendran dilahirkan di
Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa
Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya
(2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Karya-karya
Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan, Eksentrika,
mahendran28.blogspot, Cukaria serta
di majalah Thendral dan Vanampadi.]
* * *
“Sepertimana dinyatakan oleh Dr. Krishnan Maniam, kewujudan Balai Muhibbah suatu ketika dahulu
banyak membantu penulis kaum India bergiat dalam bidang penulisan Bahasa
Malaysia. Kini tidak ada lagi Balai Muhibbah
tetapi banyak platform dan bengkel penulisan diadakan dan ramai juga penulis India
menyertai serta menghasilkan karya bermutu. Apakah kemungkinan para penulis ini
tidak berada di bawah naugan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menyebabkan Dr.
Krishnan dan DBP sendiri tidak peka dengan kehadiran mereka? Dengan wujudnya
Pertubuhan Sasterwan Kaum India (Kavyan) yang diasaskan pada tahun 1999, ramai
penulis lama dan baharu diberikan dorongan untuk giat menulis dan menghasilkan
karya bermutu. Ramai penulis kaum India yang hampir malap dan hilang minat
berjaya digilap semula oleh Kavyan untuk menghasilkan karya bermutu. Kewujudan portal Sastera Kavyan turut membangkitkan
semangat para penulis kaum India untuk menghasilkan karya.”
[N. Nitha @ Navanitha
Nairu lahir di Kangar, Perlis dan kini tinggal di Menglembu, Perak. Karya
termuat dalam antologi seperti Busana
Bahasa (2019), Landasan Hidup
(2020), dan Lakaran Diri (2022). Nitha
turut menjadi penyunting bersekutu dalam projek penerbitan kumpulan cerpen Karupaya (2018) serta Thirukkural dan Megha Duta (2018).
Beliau menyertai Sesi Penulisan Intensif
anjuran Kavyan (Mac 2019, Ogos 2019, dan November 2019) serta Bengkel Sayembara Penulisan Cerpen Menara
(Mac 2020).]





Ulasan
Catat Ulasan
Terima kasih. Komen anda akan dinilai sebelum dipaparkan. Harap maklum bahawa komen tanpa nama TIDAK akan diluluskan.