Wahai Pohon Mangga


Wahai pohon mangga

Mengapakah kau tidak menunaikan janji?

dari biji hingga menjadi sepohon pokok

aku telah menjaga kau

aku telah memberikan kau secukup masa

secukup ruang

secukup nutrien

secukup cahaya

secukup air.

 

Wahai Tuan

bukan aku tidak menunaikan janji

masa telah tiba, usia meningkat

tika aku muda, kau abaikan

kau ambil apa yang kau nak

daun dan buah kau petik

kau berteduh di bawahku

pabila aku tidak mampu

kau memarahiku.

 

Pohon mangga

maafkan aku

aku lupa jasamu

aku leka

kau telah menyedarkan aku

namun, kau terpaksa kutebang

lihatlah kabel elektrik di kepala kau

mengancam kesejahteraan.

 

Duhai Tuan

aku mengerti nasibku

aku tinggalkan anakku

untuk terus bersamamu.

____________________

Anuradha Chelliah
berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam bidang Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan Sarjana Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kini, beliau berkhidmat sebagai pendidik di Sekolah Kebangsaan Sri Langat, Banting. Puisi, esei, dan cerpen beliau termuat dalam antologi Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karya beliau turut tersiar di Eksentrika dan Dewan Budaya.