Anda Diperhati


Aku terkejut. Baru mencari tentang filem berkenaan, sudah ada begitu banyak paparan muncul pada halaman Facebook walaupun aku hanya mencarinya di Netflix. Filem yang aku cadang hendak tonton malam itu.

Aku terus membuat pencariaan menggunakan halaman carian yang biasa. Begitu banyak maklumat yang muncul. Tiba-tiba, aku terasa seperti aku diperhati. Apa sahaja yang aku ingin cari muncul dalam sekelip mata.

Aku teringat perkara yang aku bincang dengan kawanku tempoh hari. Kami berbincang untuk membeli kipas siling. Teringin untuk menukar kipas lama yang berwarna putih kepada kipas hitam yang menggunakan alat kawalan jauh. Semakin senang hidup, semakin malas jadinya.

Petang itu, apabila sampai di rumah, aku membuka telefon pintar. Aku terkejut. Laman jualan yang popular itu memaparkan segala jenis kipas siling dalam pasaran. Sebenarnya, aku baharu hendak menggunakan pencarian yang disediakan untuk memilih kipas yang sesuai tetapi sebelum aku sempat berbuat demikian, semuanya sudah berada di hujung jari.

Bukan itu sahaja, aku juga pernah mencari resepi kegemaranku iaitu ayam masak merah. Macam-macam resipi muncul dengan menggunakan ayam. Bukan sahaja resipi tempatan, malah resipi antarabangsa juga. Aku mencari menggunakan Google, tetapi ia muncul di Facebook juga.

Aku mencari dalam komputer riba (laptop); dalam komputer meja (desktop) pun muncul. Mala,h dalam telefon pintar pun ada. Adui!

Oh tidak! Semuanya berkait. Aku cari. Ia muncul. Buka semula. Muncul lagi. Macam-macam. Di sini muncul. Di sana pun muncul. Aku rasa seperti ada sesuatu mengekori. Tidak selamat. Semuanya sudah disusun sebegitu. Tiada jalan keluar. Sekali masuk, habis semua maklumat diri.

Ini yang berlaku dalam era teknologi. Teknologi tinggi yang mencuri segala-galanya. Tiada rahsia. Segalanya diketahui semua. Hanya masa yang akan tentukan betapa kurang selamatnya semua ini.

Jaga-jaga, anda diperhati.

____________________

Anuradha Chelliah
berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam bidang Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan Sarjana Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kini, beliau berkhidmat sebagai pendidik di Sekolah Kebangsaan Sri Langat, Banting. Puisi, esei, dan cerpen beliau termuat dalam antologi Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karya beliau turut tersiar di Eksentrika dan Dewan Budaya.