Kebiasaannya samaya vaguppu dijalankan
oleh sukarelawan di kuil-kuil tertentu yang berhampiran dengan tempat kediaman.
Mereka sanggup menghabiskan masa mereka di hujung minggu demi melihat anak-anak
Hindu ini mengetahui serba-sedikit tentang agama yang dianuti.
Saya ke samaya vaguppu ketika berumur 8 tahun.
Kebanyakan kanak-kanak yang hadir ke samaya vaguppu berumur 6 hingga 12
tahun. Di sinilah kami dari sekolah kebangsaan (SK) dan sekolah Tamil (SJKT) dapat
bertemu dan kenal-mengenali antara satu sama lain.
Samaya vaguppu di tempat saya di
Bentong, Pahang dijalankan di Kuil Sri Maha Mariamman, Chammang. Mereka yang mengendalikan
samaya vaguppu adalah rata-rata guru-guru dari SJKT Bentong. Kanthasami Vaathiyaar
(cikgu) dan Mani Vaathiyaar serta Saravana Muthu Mama (pak cik) akan
mengajar kami secara bergilir-gilir. Kanthasami Vaathiyarlah yang paling
banyak mengambil kelas kami.
Kanthasami Vaathiyaar dan Mani Vaathiyar
mengajar lagu-lagu suci dari buku Thevaaram, Thiruvaasagam dan Thiruppugal.
Saravanamuthu Mama di samping mengajar menyanyikan lagu-lagu suci, dia
juga akan mengajar cara-cara sembahyang dan perkara-perkara lain yang berkaitan
dengan agama Hindu. Perwatakannya lebih garang jika dibanding dengan Kanthasami
Vaathiyaar.
Samaya vaguppu biasanya diadakan pada
hari Ahad dari jam 9 hingga 11 pagi. Kami akan duduk bersila dalam kuil lebih
kurang 20 orang berhadapan dengan guru. Lagu pertama yang wajib dinyanyikan
setiap kali adalah ‘Jeyaganesha Paahimaam’. Kami akan membawa buku Thevaaram
masing-masing dari rumah. Sebuah buku kecil dan nipis, kulit berwarna kuning.
Lagu-lagu di dalam buku itu akan dinyanyikan
oleh guru baris demi baris dan kami akan menyanyikan setiap baris itu seperti
guru.
Kanthasami Vaathiyar tidak akan
menyanyikan lagu-lagu mengikut urutan di dalam buku, sebaliknya dia akan
melangkau beberapa muka surat dan memilih lagu-lagu kegemarannya tanpa memberitahu
nombor muka surat. Saya terpaksa terpinga-pinga mencarinya. Yang rajin dan
biasa bernyanyi di rumah pula sudah arif tentang muka surat.
Lagu-lagu yang kerap dinyanyikan boleh sahaja
saya nyanyikan tanpa melihat buku, jika sudah hafal. Adakalanya Kanthasami Vaathiyaar akan
panggil kami sendiri bernyanyi tanpa tunjuk ajarnya. Pada masa itulah saya akan
kelam kabut. Kadang-kadang saya akan gerakkan mulut sahaja. Nasib baik saya
sentiasa duduk di barisan belakang.
Selain daripada menyanyikan lagu-lagu suci.
Kanthasami Vaathiyar juga sering bercerita. Kisah-kisah yang diceritakan
penuh dengan unsur humor. Saya sangat menggemari kisah-kisah lucunya itu. Nampaknya,
tujuan sebenar saya ke samaya vaguppu tidak tercapai seperti diimpikan
oleh ibu.
Saya amat menggemari lagu ‘Jothi Jothi Jothi
Suyam’ sebab ini adalah lagu terakhir kami akan menyanyikan sambil berdiri
dalam barisan menyembah berhala dewi Mariamman. Selepas itu kami akan dapat
makan biskut, gula-gula atau bubur secara berkala.
Saya tidak lagi ke samaya vaguppu
setelah berpindah dari Chammang ke kawasan bandar. Guru-guru yang kendalikan
kelas itu pun sudah tidak ada lagi sekarang.
Walaupun saya masih ingat lagu-lagu suci itu
hingga sekarang tetapi oleh kerana sebab-sebab tertentu, saya tidak mempraktikkan
agama Hindu itu sendiri. Saya tidak suka dimasukkan di dalam satu kotak bernama
‘agama’. Kita manusia semua sama sahaja. Tidak usah dipisahkan dalam satu label
bernama agama.
____________________