Wajah-wajah Manusia


Agathin Azhagu Mugathil Teriyum adalah peribahasa Tamil yang membawa maksud “wajah mencerminkan hati”. Ini benar. Daripada pengamatan saya selama ini, wajah boleh mencerminkan perangai, kelakuan, fikiran, pelajaran malah pekerjaan serta tempat tinggal seseorang.

Bukan sahaja saya, malah kebanyakan orang mungkin atau memang mempunyai deria untuk mengenali atau tahu akan hati budi seseorang pada pandangan pertama tanpa perlu berbicara terlebih dahulu.


Rupa seorang terpelajar dan seorang yang tidak berpelajaran, sungguh berbeza. Dari segi raut muka, berjalan, bergerak dan cara bercakap membawa perbezaan yang sungguh jelas. Wajah mereka yang tinggal di hutan dan di luar hutan adalah sangat berbeza. Saya tidak bermaksud untuk merendahkan sesiapa tetapi itu adalah kenyataan.

Wajah seorang pencuri, pembunuh dan perogol sudah pasti jauh berbeza dengan seorang yang baik atau alim. Saya tidak pasti bagaimana perangai dan pemikiran seseorang boleh mengubah wajah seseorang hingga sedemikian. Untuk memperdalami perkara ini mungkin saya perlu menelaah bidang-bidang tertentu.


Tetapi yang menghairankan saya sehingga sekarang, kita susah untuk mengenali pencuri-pencuri terhormat yang terdapat di negara ini. Wajah mereka pula umpama Pasuthoal Poarthiya Puli yang bermaksud “harimau berselimutkan kulit lembu”. Memang sukar untuk mengenali identiti mereka sehingga rahsia mereka terbongkar.

Mereka terpelajar, mendapat sokongan orang ramai dan berbaik dengan semua pada peringkat awal. Lama-kelamaan mereka menunjukkan belang mereka. Dalam perkara ini mengapa hati tidak mencerminkan rupa mereka?

Saya masih tercari-cari jawaban bagi pertanyaan ini.

____________________

M. Mahendran
mula aktif menulis cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil untuk akhbar dan majalah pada tahun 1987. Karya beliau mendapat pengiktirafan menerusi Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1988, 1991) dan Hadiah Cerpen Pelbagai Kaum DBP (2003). Cerpen-cerpen Mahendran turut termuat dalam antologi Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung yang memuatkan karya-karya terpilih Mahendran.