Cikgu Susan Usahawan Sabun



Susan Thomas Mathew berasal dari Dengkil, Selangor. Setelah berkahwin, beliau berpindah ke Banting. Beliau mempunyai seorang anak lelaki. Susan graduan dalam bidang Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) dan seorang guru Bahasa Inggeris di sebuah sekolah rendah di Banting. Aromas by Suzee adalah hasil perkongsian idea bersama suami di mana si suami yang memberi idea nama bagi perniagaan itu. Anuradha Chelliah mewawancara Susan untuk mendapat tahu lebih lanjut mengenai perusahaan ini.

 

Anda seorang guru yang sangat berpengalaman. Apakah yang membuatkan anda menceburi bidang ini?

 

Saya memang berminat dalam bidang perniagaan sejak dahulu. Saya juga sangat berminat dengan sabun, lilin dan wangian yang dibuat di rumah kerana barang-barang ‘homemade’ selalunya bebas daripada bahan-bahan kimia yang berbahaya. Saya suka membeli barangan seperti haruman dan lilin dari luar negara dan harganya sangat mahal. Justeru, saya bertekad untuk belajar membuat barang-barang ini  untuk kegunaan sendiri. Saya juga berkongsi apa yang saya buat dengan kawan-kawan dan ahli keluarga. Setelah mencuba, mereka mengesyorkan supaya saya menjual hasil buatan saya kepada orang lain. Inilah sejarah permulaan Aromas by Suzee.


 

Adakah anda mengikuti kursus-kursus yang berkaitan sebelum menjadi seorang pengusaha sabun organik dan lilin beraroma? Apakah tempoh bagi satu-satu kursus?

 

Saya tidak pernah mengikuti apa-apa kursus. Saya belajar sendiri. Saya juga pernah berbincang dengan beberapa orang yang mengusahakan produk ini dari luar negara. Mereka memberi sedikit tunjuk ajar untuk saya memperbaiki hasil saya.

 

Bagaimanakah penglibatan kaum India dalam bidang ini?

 

Setahu saya, tidak ramai kaum India yang menceburi bidang pembuatan sabun dan lilin beraroma.


 

Apakah reaksi pelanggan anda terhadap produk yang anda hasilkan?

 

Pelanggan saya sangat menyukai produk yang saya hasilkan. Ramai yang menempah barangan saya untuk dijadikan hadiah atau pemberiaan semasa majlis perkahwinan dan rumah terbuka. Ada juga yang menghubungi saya untuk menyediakan hantaran istimewa sempena hari ibu, hari lahir, upacara lenggang perut atau untuk pengantin baharu. Aromas by Suzee menjadi pilihan kerana bahan-bahan yang digunakan adalah bahan semula jadi.

 

Cuba ceritakan secara ringkas cara pembuatan sabun dan lilin serta tempoh yang diambil untuk penghasilannya.?


 

Sabun boleh dihasilkan dalam masa satu hari tetapi ia mengambil masa 4 minggu untuk proses ‘curing’ di mana sabun tersebut akan bertindak balas untuk menjadi sebuku sabun yang baik. Lilin juga boleh dihasilkan dalam masa 1 hari dan lilin pula perlu masa 1 minggu untuk proses ‘curing’. Proses ini menghasilkan lilin yang mempunyai haruaman yang kuat dan kualiti yang baik.

 

Bagaimana anda membuat promosi untuk produk yang dihasilkan?

 

Saya ada Instagram, Facebook dan juga sebuah kedai di pelantar Shopee. Ini membantu saya mempromosikan barangan saya. Saya juga mengambil bahagian dalam bazar-bazar yang diadakan semasa musim perayaan dan cuti sekolah.


 

Apakah rancangan dan impian masa depan anda dalam bidang ini? Apakah sokongan yang diberi oleh ahli keluarga anda?

 

Harapan saya adalah untuk membuka sebuah kedai kecil secara fizikal selepas saya bersara dan juga untuk membuat orang ramai sedar tentang kepentingan menggunakan barangan yang bebas daripada bahan kimia. Secara tidak langsung ini membantu menyeimbangkan persekitaran kita. Ahli keluarga saya sangat memahami dan menyokong saya dalam perniagaan saya ini. Kepada sesiapa yang berminat untuk membeli barangan saya, boleh melawat Aromas by Suzee di Shopee.

 

____________________

Anuradha Chelliah
berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam bidang Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan Sarjana Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kini, beliau berkhidmat sebagai pendidik di Sekolah Kebangsaan Sri Langat, Banting. Puisi, esei, dan cerpen beliau termuat dalam antologi Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karya beliau turut tersiar di Eksentrika dan Dewan Budaya.