Suatu Hari Pada 1975

Saya suka mengimbas masa lampau. Apa-apa peristiwa yang boleh diingati pasti dapat diimbau. Ia boleh bermain sebagai carikan sebuah filem pendek yang diedit secara tidak sempurna. Saya boleh membayangkan wajah saya sendiri, kawan-kawan, para guru, ibu bapa, adik-beradik, saudara-mara serta bangunan. Wajah-wajah itu akan berubah-ubah berdasarkan perbezaan tahun.

Peristiwa yang berlaku di kawasan sekolah lebih mudah diingati, begitu juga dengan filem-filem yang ditonton ketika itu dan urusan harian di rumah. Berikut adalah salah satu hari pada tahun 1975 diimbas kembali.

Jam loceng berbunyi di bilik ibu bapa, menandakan sudah 5.45 pagi. Saya menggeliat bangun bersama abang. Bapa memastikan kami berdua sudah bangun. Saya bertonggeng dalam selimut sebelum ke tandas.

Kemudian dengan amat perlahan, saya berjalan ke arah dapur, menunggu abang untuk kembali dari tandas.

Tandas yang tidak berlampu itu terletak di belakang luar rumah, berhampiran dengan pokok daun inai. Ia diperbuat daripada papan beratapkan zink dan berbaldi besar di bawah lubang najis. Saya membawa lampu picit. Udara di luar sungguh sejuk hingga membuatkan saya menggigil dan gigi berlaga atas bawah.

Semasa saya sedang ‘melabur’ di bilik termenung itu, saya ternampak satu tangan sedang menarik keluar baldi di bawah lubang najis. Terkejut saya dibuatnya. Tukang angkut itu tidak beri isyarat terlebih dahulu. Nasib baik dapat dikemutkan, jika tidak sudah tentu tangan orang itu sudah dikerjakan. Mungkin dia ingat tidak ada orang dalam tandas sebab tidak berlampu, lagipun lampu picit lampunya malap.

Setiap kali ke tandas pada waktu subuh, perlu dipastikan tidak ada spesis menjalar di situ.

Selepas urusan di tandas selesai, saya ke bilik mandi untuk ‘basuh’ serta gosok gigi. Mandi pagi memang tidak ada dalam kamus saya ketika itu. Siapa boleh mandi dalam keadaan air sejuk macam ais! Jika di sebelah petang hujan lebat pun saya akan mandi air panas yang dijerang atas dapur arang.

Selepas memakai pakaian seragam dengan pertolongan emak, kami bersarapan biskut tawar bersama air Milo; sarapan wajib ketika itu yang diselang-selikan dengan roti paun. Cuma pada cuti Sabtu dan Ahad emak akan buat sarapan seperti uppuma, tosai, puttu dan mihun goreng.

Bapa menghantar kami menaiki basikal. Saya duduk di palang, abang di carrier belakang. Hari itu hari Isnin, jadi saya memakai tali leher berwarna merah jenis sangkut. Ada perhimpunan di padang sekolah.

Saya meletakkan beg bimbit di dalam kelas. Lagu-lagu “Geylang Si Paku Geylang”, “Lenggang-lenggang Kangkung” dan sebagainya sedang berkumandang melalui pembesar suara dari bilik guru.

Lagu “Negaraku” dinyanyikan bersama-sama. Saya hanya tahu baris pertama. Untuk baris yang lain hingga akhir, saya gerak bibir sahaja.

Guru Besar berdiri berucap di suatu tempat tinggi. Apa pun saya tidak faham. Maklumlah baru lima bulan bersekolah. Tadika pun tidak pernah jejaki. Perut pula tiba-tiba memulas.

Selepas perhimpunan, masing-masing bersurai dan masuk kelas. Pelajaran pertama adalah bahasa Inggeris. Guru kelas Mrs. Tan. Badannya yang besar sungguh menggerunkan.

“Class!” Ketua darjah melaung ketika Mrs.Tan melangkah masuk. Di tangannya kelihatan buku rekod dan rotan nipis panjang.

“Good morning, teacher!” kami berkorus.

Perut saya masih memulas. Kebiasaannya tidak pernah begini. Saya cuma akan ke bilik air pada waktu rehat. Urusan keluar ke tandas sewaku kelas amat menyukarkan.

“Good morning. Sit down.”

Kami semua duduk. Ada lebih kurang 35 murid dalam kelas kami.

“Please take out the text book and turn to page …”

Saya tidak tumpu perhatian sepenuhnya pada Mrs. Tan. Saya memegang perut. Buku teks saya tidak keluarkan. Perut memulas. Bagaimana saya akan minta izin ke tandas dalam bahasa Inggeris?

____________________

M. Mahendran
mula aktif menulis cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil untuk akhbar dan majalah pada tahun 1987. Karya beliau mendapat pengiktirafan menerusi Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1988, 1991) dan Hadiah Cerpen Pelbagai Kaum DBP (2003). Cerpen-cerpen Mahendran turut termuat dalam antologi Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung yang memuatkan karya-karya terpilih Mahendran.