Membaca dan menulis cerpen adalah menjadi minat dan kesukaan saya sejak di bangku sekolah rendah dan menengah.
Cerpen yang mudah difahami, mempunyai unsur-unsur saspens dan humor akan menjadi
pilihan utama saya untuk terus membaca. Begitu juga dengan cerpen yang mengandungi
pengetahuan baharu, pasti akan menarik untuk membaca.
Sebuah cerpen tidak harus berjela-jela panjang. Walau bagus mana pun kisah
itu, ia tidak akan menimbulkan rasa ‘cerpen’ dalam diri saya, malah ia akan
lebih cenderung seperti membaca novel sahaja.
Sebuah cerpen harus relevan pendek; yakni lebih kurang 15 muka surat atau
kurang. Jika lebih daripada itu, ia akan
membuat paksaan untuk menghabiskan ‘cerpan’ itu. Saya suka membaca cerpen dalam
sekali duduk sahaja, kecuali ada gangguan.
Watak-watak penting dalam cerpen itu perlu kurang daripada 5 orang. Lebih
ramai watak akan menyusahkan saya untuk mengingati kesemua mereka. Nama-nama
watak pun perlu pendek dan sederhana. Jika dua atau tiga nama muncul dalam awal
perenggan, ia akan merunsingkan saya.
Sebuah cerpen yang bagus untuk saya perlu memberi kesan selepas membacanya.
Ia perlu menggembirakan, menyedihkan dan membuat saya berfikir sejenak. Jika
sungguh bagus, mungkin saya akan ulang bacaan saya. Jika langsung tidak faham
dari awal, saya tidak akan meneruskan pembacaan saya.
Saya masih ingat semasa di sekolah rendah, saya berpeluang membaca buku
terbitan tahun 1950-an yang bertajuk Enam
Belas Cherita Pendek. Tidak ingat nama-nama penulisnya. [Mungkin Dua Belas Cherita Pendek (1959) oleh Harun
Aminurrashid.—ed]
Yang menyeronokkan ialah kesemua 16 cerita pendek itu sungguh melucukan
hingga saya pernah ulang bacaan saya. Kini jarang ketemui cerpen-cerpen
berunsur jenaka. Saya sendiri tidak tahu bagaimana cara untuk menghasilkan
sebuah cerpen yang 100% kelakar. Humor itu perlu asli dan mampu membuat kita
berfikir. Jika kelakar yang sengaja dibuat, ia pasti tidak akan menarik minat.
Ia umpama membaca sebuah cerpen bodoh.
Cerpen yang membawa tema yang sama seperti berpuluh-puluh tahun lampau juga
tidak akan menarik minat saya, kecuali disampaikan dalam hidangan berbeza.
Sebuah cerpen bukan sahaja dalam bentuk menyampaikan cerita. Teknik
penulisan seseorang juga akan mempengaruhi pembacaan saya.
Semua penulis mempunyai cara persembahan yang berbeza. Cara penulisan
penulis tahun-tahun sebelum merdeka dan selepas merdeka jauh perbezaannya.
Begitu juga dengan penulis mapan dan penulis muda. Cara berfikir, keadaan
sekeliling, negara yang diduduki dan pembacaan mempengaruhi tulisan yang
dihasilkan.
Setiap pembaca pasti mempunyai citarasa berbeza. Mungkin ada yang suka
membaca cerpen yang relevan panjang dan malah ramai juga yang menyukai
cerpen-cerpen terpendek seperti yang disiarkan di portal Sastera Kavyan.
Yang penting, cerpen itu menarik untuk dibaca.
Cerpen yang bagus pasti akan dkenang bertahun-tahun lamanya.
____________________