Autism Spectrum Disorder (juga dikenali sebagai ASD) merupakan satu keadaan kompleks dalam diri seseorang individu. Autism menjadikan seseorang itu mempunyai kesukaran sepanjang hidup untuk berkomunikasi dan bagaimana seseorang itu melihat dunia persekitaran.
Walaupun
dua individu disahkan mempunyai autism, tetapi tahap mereka berbeza. Ini dapat
dilihat melalui perlakuan individu tersebut. Setiap individu autism mempunyai
keunikan mereka sendiri.
Yoga
semakin popular di negara maju dan juga di negara kita. Yoga dilihat sebagai
satu instrumen yang popular dalam kalangan perawat untuk kanak-kanak autism.
Yoga dikatakan mempunyai aktiviti-aktiviti yang sesuai untuk mengatasi masalah
autism dari segi fizikal, mental dan rohani.
Kanak-kanak
autism biasanya tidak dapat berinteraksi dengan sempurna terhadap persekitaran.
Mereka berasa janggal dan jarang dapat menyesuaikan diri. Ini menimbulkan
ketidakselesaan dalam kalangan masyarakat umum dan juga kanak-kanak tersebut.
Justeru,
yoga menyediakan pelbagai aktiviti berstruktur dan berfokus yang dirancang khas
untuk kanak-kanak autism. Aktiviti-aktiviti ini menjurus kepada komunikasi sosial, interaksi dan perkembangan
skil motor.
Saya sempat mewawancara seorang
jurulatih yoga bertauliah dari Sakthi School of Yoga, Jamunarani Aenpalagan dan
seorang ibu, Krishna
Veni yang mempunyai anak autism bernama Rashwin.
Jamuna mengadakan kelas yoga bagi
melatih kanak-kanak autism. Beliau menjadi jurulatih yoga sejak tahun 2016 dan
mula memberikan tumpuan terhadap kanak-kanak autism sejak tahun 2019. Beliau
berpengalaman dalam memberikan terapai kepada kanak-kanak dan remaja autism.
Sebagai seorang jurulatih yoga yang bertauliah, beliau mampu memberikan
pendekataan yang terbaik bagi kanak-kanak dan remaja istimewa seperti ini.
Jamuna sudah berkeluarga dan
mempunyai tiga anak lelaki. Beliau juga mengendalikan kelas yoga untuk
kanak-kanak dan orang dewasa. Berikut wawancara saya dengan mereka berdua.
Apakah perkaitan antara yoga dan autism?
Jamuna: Yoga merupakan
satu instrumen yang sangat unik. Yoga memberikan fokus keseluruhan bagi badan,
minda dan jiwa seseorang individu. Apabila saya mengikiuti kursus jurulatih
yoga dan menjadi seorang jurulatih serta pengamal yoga, saya dapat rasakan
perubahan yang berlaku dalam diri saya.
Yoga
dapat membantu sesiapa sahaja yang ingin mengenali diri mereka. Yoga juga telah
diiktiraf sebagai instrumen yang membantu individu memperbaiki kesihatan diri
secara keseluruhan melalui proses pergerakan, pernafasan dan meditasi.
Yakni,
yoga merupakan satu gabungan yang memberikan manfaat kesihatan keseluruhan bagi
sesiapa sahaja yang menjadi pengamal yoga termasuk kanak-kanak dan remaja
autism. [bacaan lanjut]
Bagaimanakah yoga dapat membantu kanak-kanak autism?
Jamuna: Saya mula
membaca dan mengikuti beberapa kursus untuk mengajar kanak-kanak autism.
Sebenarnya, autism adalah satu keunikan pada kanak-kanak tersebut. Dengan
pendekataan yang sesuai, kanak-kanak itu boleh dilatih dan diajar untuk hidup
berdikari.
Disebabakan
setiap individu autism adalah berbeza, pendekataan yang berbeza diperlukan bagi
mengatasi autism yang dihadapi oleh seseorang kanak-kanak itu. Maka, pelbagai
pendekatan diperlukan untuk membantu mereka. Tingkah laku serta latar belakang kanak-kanak
itu harus dikaji sebelum terapi yoga dimulakan.
Setiap
sesi yoga bersama kanak-kanak autism dilaksanakan dengan kehadiran ibu bapa dan
bukannya secara sendirian. Harus diingat, mendapat kepercayaan daripada
kanak-kanak istimewa ini sangat penting sebelum saya dapat melaksanakan
tanggungjawab saya sebagai seorang jurulatih yoga. Sebenarnya, kesabaran dan
keyakinan menjadi pegangan saya.
Apakah perubahan positif yang dapat dilihat pada
seseorang kanak-kanak autism selepas menjalani terapi yoga?
Jamuna: Perubahan mengambil masa yang lama. Kanak-kanak ini biasanya sukar
menerima perubahan. Tempat menjalani sesi yoga juga harus sama. Mereka akan
meragam sekiranya berlaku perbezaan tempat atau masa. Namun, kasih sayang dan
teknik sentuhan membolehkan mereka menerima perubahan.
Krishna Veni: Saya harus berterima
kasih kepada salah seorang pakar terapi autism anak saya yang mengesa untuk
menghantarnya ke kelas yoga. Anak saya, Rashwin cepat bosan dan sangat sensitif
terhadap persekitran seperti bunyi, cahaya dan orang ramai.
Melalui
yoga, dia dapat menguatkan otot-otot, imbangan badan dan kesedaran tentang
badannya. Anak saya yang berumur empat tahun menjadi lebih tenang dan boleh
berfokus pada arahan yang diterima. Sebelum ini, anak saya sentiasa hilang
imbangan badan dan kurang memberikan hubungan mata.
Saya
amat gembira apabila melihatnya menaiki tangga tanpa bantuan. Dia sudah boleh
memgimbangi badannya dengan agak baik. Rashwin sudah mula memberikan hubungan
mata dan respon yang baik. Dia juga dapat duduk dengan tenang dan memberi
perhatian semasa sesi yoga dan di rumah. Perkara kecil seperti ini merupakan
kejayaan besar bagi kanak-kanak autism dan juga ibu bapa mereka.
Berapakah tempoh yang biasa diambil oleh seseorang
individu untuk menunjukkan kesan positif melalui yoga?
Jamuna: Seperti yang saya nyatakan tadi, setiap individu adalah istimewa dan
berbeza. Masa yang diambil bergantung kepada penerimaan kanak-kanak tersebut.
Saya dapat berikan keyakinan bahawa dengan terapi yang berterusan, perubahan
positif memang nyata. Masa, kesabaran dan keyakinan sangat penting dalam proses
ini.
Krishna Veni:
Anak saya mengambil masa hampir dua bulan hanya untuk mendekati dan mendengar
arahan gurunya [kelas sejam sehari, dua kali seminggu]. Kesabaran dan keyakinan
menjadi kunci kejayaan.
Selepas
hampir enam bulan dan latihan yang berterusan serta berfokus kepada dua atau
tiga postur yoga sahaja, mula menunjukkan perubahan yang amat memberangsangkan.
Sekarang dia lebih yakin dan boleh membuat pelbagai postur.
Apakah reaksi seseorang kanak-kanak autism terhadap
terapi yoga?
Jamuna: Sememangnya reaksi yang diberikan adalah positif. Yang penting adalah
kekerapaan pelaksanaan terapi dan sokongan daripada ahli keluarga selain ibu
bapa individu tersebut. Kanak-kanak autism perlu mempunyai kesedaran yang
mereka adalah individu yang sempurna dan diterima masyarakat.
Sesungguhnya,
satu cabaran yang besar tetapi dengan kesabaran dan keyakinan semuanya dapat
diatasi.
Krishna Veni: Pada mulanya anak saya
akan menangis dan memberontak untuk menghadiri kelas. Dia tidak suka persekitaran
atau suasana baharu. Dia juga tidak suka kehadiran orang lain semasa berada
dalam kelas. Kadang-kadang, saya terpaksa membatalkan atau menganjak masa kelas
kerana keadaan dirinya yang kurang baik.
Saya
sangat berterima kasih kepada Puan Jamuna yang sentiasa sabar dengan kerenah
anak saya dan sanggup bersama untuk mengajarnya, Setiap kali anak saya ke
kelas, dia akan memberikan reaksi yang berbeza. Biarpun begitu, Puan Jamuna
tetap melayannya dengan baik dan saya dapat lihat perubahan drastik dalam diri
anak. Dia mula menerima rutin untuk menghadiri kelas dan dapat mengikuti
perjalanan kelas dengan baik.
Bagaimanakah yoga dikendalikan untuk kanak-kanak autism?
Secara individu atau secara berkumpulan? Mengapa?
Jamuna: Pada mulanya, saya mengadakan kelas secara berkumpulan tetapi
kanak-kanak istimewa ini tidak dapat menerima kehadiran individu lain dalam
kalangan mereka. Penerimaan individu lain selain daripada ahli keluarga atau
individu yang rapat dengan mereka mengambil masa yang lama. Saya sendiri sebagai
guru juga mengambil tempoh yang agak lama untuk mendekati dan menghampiri
kanak-kanak sebegini.
Namun,
pengetahuan dan pengalaman saya berurusan dengan mereka dalam tempoh beberapa
tahun ini memudahkan saya untuk menggunakan pelbagai cara untuk menjiwai
kanak-kanak istimewa ini.
Apakah perasaan anda apabila melihat perubahan positif
dalam kalangan kanak-kanak autism?
Jamuna: Saya sangat
teruja bila kanak-kanak yang dibantu dapat melakukan senaman yang diajar dan
menyebut nama postur tersebut. Ini satu berkembangan yang baik.
Saya
memang rasa bertuah dan bersyukur kepada Tuhan
kerana memberikan peluang membantu kanak-kanak autism. Saya juga sangat
berterima kasih kepada Master SK Durai yang memberikan keyakinan kepada saya
untuk mengajar kanak-kanak autism.
Saya
bersama enam orang autism dan dapat melihat perubahan yang baik dalam diri
mereka. Saya yakin kanak-kanak autism dapat menjalani hidup seperti insan
biasa. Mereka perlukan kasih sayang dan sokongan daripada masyarakat.
Masyarakat harus menangkal persepsi negatif terhadap kanak-kanak istimewa
seperti ini.
____________________