Malini Lakshmi Bai lahir dan membesar di Kuala Lumpur. Pada tahun 2012, beliau menyambung pengajian tinggi dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) Bahasa Inggeris di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR). Beliau meminati bidang kesusasteraan sejak bangku sekolah. Pada tahun 2009, Malini mewakili sekolah dan daerah dalam beberapa forum pelajar, pertandingan debat, dan syarahan. Kini, beliau berkerjaya sebagai guru bahasa Inggeris dan penyelia di sebuah pusat pembelajaran bahasa. Malini juga menggalas jawatan penolong setiausaha dalam Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan). Hasil karya beliau termuat dalam antologi Lakaran Diri (2022) dan di portal Sastera Kavyan. Karya bahasa Inggeris pula diterbitkan di laman Eksentrika.
1. Bagaimana perkembangan penulisan karya Bahasa Malaysia oleh anda pada tahun ini?
Setakat ini, penulisan karya
kreatif dalam Bahasa Malaysia boleh dikatakan lebih baik dan lebih aktif berbanding
tahun sebelumnya kerana saya telah menyertai beberapa projek penulisan yang
dianjurkan oleh penerbit yang berbeza.
2. Bagaimana pula perkembangan penulisan anda dalam bahasa-bahasa lain pada tahun ini?
Selain penghasilan karya kreatif
dalam Bahasa Malaysia, saya juga bergiat aktif dalam penulisan karya Bahasa
Inggeris. Kebanyakannya ialah poem dan telah dimuat naik dalam laman
sesawang Eksentrika.
3. Adakah anda menganggap penulisan sebagai “hobi” sahaja atau sebagai satu “tanggungjawab” atau sebagai “kerjaya”?
Bagi saya, penulisan ialah salah
satu tanggungjawab pada diri saya kerana penulisan membantu saya untuk berfikir
di luar kotak. Di samping, memperbaiki kemahiran kreativiti dan kognitif dalam komunikasi
bertulis.
4. Mana satukah karya anda (Bahasa Malaysia) yang anda anggap paling berjaya atau paling istimewa?
Cerpen berjudul “Ankh di Bilik 31”
merupakan karya Bahasa Malaysia yang saya anggap paling istimewa kerana cerpen
itu adalah cerpen pertama yang saya hasilkan khas untuk antologi Lakaran
Diri. Bukan itu sahaja, cerpen “Ankh di Bilik 31” dipaparkan
sebagai cerpen pertama dalam senarai judul cerpen yang lain.
5. Penulisan karya Bahasa Malaysia oleh kaum India nampaknya kembali lesu sejak dua tahun lalu. Setuju atau tidak?
Saya sangat setuju dalam perkara
ini kerana tidak ada penglibatan aktif daripada kaum India dan jikalau ada,
kebanyakkan karya Bahasa Malaysia sememangnya daripada penulis kaum India yang
sama.
6. Kavyan yang diasaskan pada 1999 masih gagal dalam usaha melahirkan lebih ramai Sasterawan Kavyan. Apa pandangan anda?
Pada pandangan saya, Kavyan sejak 1999
telah berjaya menghasilkan ramai Sasterawan Kavyan. Malangnya, hanya
beberapa penulis yang bergiat aktif dalam penulisan dan dalam aktiviti yang
dianjurkan oleh Kavyan.
7. Pada pandangan dan pemerhatian anda, mengapa kaum India masih kurang berminat membaca karya Bahasa Malaysia, termasuk karya Sasterawan Negara?
Pada pandangan saya, hal ini kerana
kebanyakkan kaum India menunjukkan minat membaca karya bahasa Tamil atau Inggeris.
Malah, kebanyakan daripada mereka meminati media hiburan dan media elektronik
berbanding media cetak.
8. Pada pandangan dan pemerhatian anda, mengapa kaum India masih kurang berminat menulis karya Bahasa Malaysia?
Pada pandangan saya, mereka tidak
yakin dalam penguasaan Bahasa Malaysia. Selain daripada itu, mereka juga tidak
diberi bimbingan atau dorongan yang boleh menjadi inspirasi bagi mereka
menghasilkan karya Bahasa Malaysia.
9. Karya Sasterawan Kavyan masih gagal menarik minat pembaca pelbagai kaum. Setuju atau tidak?
Saya setuju dengan kenyataan di
atas. Karya Sasterawan Kavyan masih gagal menarik minat pelbagai kaum kerana hasil
karya tidak berjaya diperkenalkan atau dipromosikan dari semasa ke semasa kepada
masyarakat konvensional di media sosial.
10. Nama-nama Sasterawan Kavyan sudah semakin tidak kelihatan dalam senarai pemenang pertandingan peringkat kebangsaan. Pada pandangan anda, mengapa hal ini berlaku?
Bagi saya, ketiga-tiga faktor yang
disebut tadi memainkan peranan dalam perkara ini. Mungkin Sasterawan Kavyan
pernah mencuba tetapi nasib tidak menyebelahi mereka. Jadi, mereka mula fokus pada
aktiviti penulisan kreatif yang lain.
(Wawancara ini dilakukan menerusi e-mel oleh Uthaya Sankar SB pada 30 Ogos 2023.)