Telefon Awam Yang Ditinggalkan

Pondok telefon awam pertama di dunia mula beroperasi di Potsdamer Platz, Berlin pada 12 Januari tahun 1881. Manakala di Malaysia pula telefon diperkenalkan pada tahun 1891, namun tidak diketahui bilakah pondok telefon awam diujudkan.

Seingat saya, kebanyakan rumah di negara kita pada tahun 1970-an tidak mempunyai telefon. Saya baru lahir ke dunia beberapa tahun ketika itu. Jika hendak menghubungi sesiapa menerusi telefon terpaksalah ke pondok telefon awam atau ke rumah jiran yang ‘berada’. Ya, mungkin benar pada masa itu orang berduit sahaja mampu memiliki telefon yang dikendalikan oleh Jabatan Telekom Malaysia.

Saya andaikan bapa saya tidak mampu untuk memasang telefon di rumah. Pada fikiran saya, telefon adalah satu benda yang mahal dan hanya orang kaya sahaja mampu dan harus memilikinya. Saya tidak tahu garis panduan sebenar untuk erti kata ‘kaya’ ketika itu.

Apabila perlu atau ada urusan penting, saya akan ke pondok telefon yang akan mengambil masa sepuluh hingga lima belas minit berjalan dari rumah. Ini adalah antara tahun 1979 dan 1980. Telefon awam itu agak tinggi juga untuk budak sekolah rendah seperti saya. Kebiasaannya saya akan telefon ke pejabat bapa di Temerloh dan ke rumah nenek di Kuala Lumpur atas permintaan ibu.

Telefon pada masa itu masih jenis dail (putar). Duit siling perlu dimasukkan terlebih dahulu, selepas itu kita perlu putar nombor yang dingini dengan nombor kod negeri pada awal. Duit syiling perlu ditambah setiap kali bunyi peringatan terdengar di corong telefon. Biasanya 30 hingga 50 sen akan habis ditelan untuk penggunaan beberapa minit.

Pada awal tahun 1980-an, telefon jenis tekan diperkenalkan, baik di rumah dan di pondok telefon, namun rumah saya masih tidak bertelefon. Saya masih kecewa sedikit dengan keadaan ini.

Pengguna-pengguna telefon awam bertambah aktif berkomunikasi atau bergayut berjam-jam lamanya dengan adanya telefon jenis baharu itu. Saya harus tunggu sehingga kebas kaki dan kadang-kadang semut menggigit sesuka hati. Geram juga. Apa boleh dibuat. Suruhan ibu mesti dipatuhi atas urusan penting.

Satu lagi masalah semasa menggunakan telefon awam adalah telefon mudah rosak. Duit syiling walaupun sudah ‘ditelan’, orang di sebelah sana bercakap kita dengar tetapi kita bercakap orang di sebelah sana tidak dengar pula. Ini akan mengundang kemarahan dan gagang telefon akan dihentak-hentak dan menjadikanya rosak. Saya sendiri pernah melakukannya.

Ada kala walaupun kita masuk cuma 20 sen tetapi boleh bercakap selama setengah jam lamanya. Tidak tahu di mana punca kesilapan berlaku. 

Vandalisme terhadap pondok telefon awam berlaku dari pelbagai sudut. Geram kerana duit tertelan, marah kepada orang yang sedang bercakap, marah kepada ramai yang sedang berbaris menunggu giliran dan dengan niat jahat untuk mencuri duit syiling dalam perut peti telefon.

Perasaan tidak puas hati manusia dan ketamakan akan membuatkan mereka bertindak ganas dengan merosakkan telefon atau memecahkan telefon awam sehingga orang lain tidak dapat gunakan pada masa-masa kecemasan.

Pada pertengahan tahun 1990-an muncul pula kad telefon khas untuk digunakan di pondok telefon awam. Ada jumlah-jumlah tertentu pada kad itu boleh dibeli di kedai makan dan di pasar raya. Kita hanya perlu selitkan kad itu pada ruang pada peti telefon dan boleh bercakap sehingga wang dalam kad itu kehabisan. Menggunakan kad telefon ini walaupun mudah, namun ia lebih banyak menghabiskan duit jika berbanding dengan penggunaan duit siling.

Pada tahun 1991, baru telefon dipasang di rumah kami. Ini memudahkan saya menghubungi ibu bapa saya dengan menggunakan telefon awam.

Kini telefon awam dan telefon rumah pun sudah lama ditinggalkan. Kita yang sentiasa mengalu-alukan kedatangan baharu, setia bersama kita  telefon bimbit yang sudah bersama kita lebih dua puluh tahun.

Tidak tahu untuk berapa lama lagi telefon bimbit ini akan bersama kita.

 

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Cerpen Mahendran termuat dalam antologi seperti Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), Peluru Aksara (2020), dan Lakaran Diri (2022). Kumpulan cerpen Mimpi dan Impian (2013) merupakan terjemahan dalam Bahasa Malaysia yang dilakukan oleh beliau untuk penulis veteran Tamil, mendiang M. Ramaiah. Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung Mahendran dalam Bahasa Malaysia manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Sila klik di sini untuk lebih banyak karya Mahendran.]