Biarpun rohnya berpisah dari jasad, senyumannya tidak lekang dan kumisnya kekal melentik.
Ram meninggal dunia dalam keadaan
berseorangan tetapi tiada apa yang perlu dirisaukan perihal duniawi.
Waris untuk asetnya yang tidak
seberapa sudahpun dinamakan.
Tiada apa yang perlu dirisaukan
perihal dunia roh juga kerana syurga dan neraka bukan destinasinya.
Syurga dan neraka bukan destinasi
akhir kerana kedua-duanya ciptaan Vishnu juga.
Destinasi itu hanya untuk
rakan-rakannya yang mengikut fahaman agama Samawi.
Destinasi terakhir untuk setiap ātma[1]
ialah Paramātmā[2].
Roh yang menerawang di udara dapat
melihat ahli pusat jagaan orang tua Live In
di ruang tamu sibuk.
Kematiannya dikhabarkan kepada
Rosanna.
Rosanna bukan keluarga dalam erti kata
sebenar tetapi menjadi lebih rapat daripada keluarga selama lebih dua dekad.
Yang menjadi kepastian kini adalah
upacara kematian menurut mazhab Vaishnava dan diikuti oleh pembakaran mayat.
Pembakaran mayat diperlukan kerana Ram
ketika hidup tidak mencapai tahap pencerahan yang sewajarnya.
Bagi mereka yang mencapai tahap pencerahan
yang sewajarnya, mereka mencapai taraf samadhi setelah tempoh hayat
tamat.
Ini bermakna jasad yang tidak bernyawa
akan dikebumikan.
Roh tersebut mempunyai kelahiran
semula yang perlu diambil kerana sifat roh sama seperti tenaga.
Tenaga boleh berubah bentuk tetapi
tidak boleh dihapuskan.
Roh juga begitu.
Ia kelahiran semula bukan penjelmaan
semula.
Dalam kelahiran sebagai Ram, dia hanya
berjaya membebaskan diri daripada ikatan keluarga.
Pembebasan dari ikatan keluarga
berlaku tanpa sebarang perancangan. Apakah ia ditakdirkan atau ia permainan
watak-watak lain dalam hidupnya tidak diketahui.
Perjalanan kerohanian Ram telah
memberikan jawapan tersebut.
Prakruteh kriyamanani, Gunaih
karmani sarvashah,
Ahankara vimudhatma, Kartaham
iti manyate
Sloka 3:27 dalam bahasa Sanskrit daripada
Bhagavad Gita ini bermaksud roh yang
dipengaruhi ego yang palsu percaya dirinya adalah punca sesuatu berlaku walhal
ia disebabkan oleh kesedaran Krishna dan kesedaran material yang berfungsi pada
masa sama.
Bagaimanapun pembebasan dirinya tidak
lengkap kerana Ram terikat kepada hubungannya dengan tiga insan istimewa
termasuk Rosanna.
Jasa dan budi Rosanna dalam hidupnya
yang baru tamat perlu dibayar balik dalam kelahiran baru.
Kelahiran semula itu satu kepastian
kerana ia hukum karma, bukan Tiger Ka
Hukum.[3]
Hukum Newton ketiga menyerupai hukum
karma. Skopnya lebih kecil berbanding hukum karma.
Hukum Newton ketiga menyatakan, untuk setiap daya tindakan, terdapat satu daya tindak balas yang
mempunyai magnitud sama dan bertindak pada arah yang bertentangan.
Karma memainkan peranan dalam hidup Ram
dan sekalian umat manusia. Perbuatan hari ini menyebabkan baik dan buruk hari
esok.
Perbuatan dalam kelahiran lepas penentu
dalam kelahiran ini.
Berbalik ke dunia nyata ...
Di dunia nyata, mayat Ram dibawa ke
Hospital Kuala Lumpur (HKL) di dalam ambulans untuk bedah siasat.
Seorang lagi teman rapat Ram, Shreenika
Narasimha mengesahkan Ram penderma organ.
Itulah juga yang tercatat dalam
aplikasi MySejahtera milik Ram.
Mujurlah MySejahtera memberi kebebasan kepada pengguna untuk menamakan
sesiapa saja dan tidak mengekangnya kepada keluarga terdekat.
Bedah siasat ke atas Ram dijalankan
oleh ahli patologi di HKL sebelum dituntut oleh Shreenika.
Seusai pendermaan organ dan bedah
siasat, jasad Ram dibawa kembali ke Live In.
Upacara kematian Ram perlu dijalankan.
Berlainan dengan upacara kematian
orang lain, upacara kematian Ram dijalankan oleh Shantaya - rakan karib Ram -
bukannya pendeta dari kuil.
Shantaya bukan sami di kuil tetapi
cukup arif dalam bidang kerohanian.
Justeru, Ram telahpun mewasiatkan
Shantaya untuk menjalankan upacara tersebut sebelum kematian meskipun dia
mengetahui ada pihak yang tidak akan bersetuju dengan ketetapannya.
Meskipun rakan rapat ketika hayatnya,
Ram perasan bahawa Shantaya mengawal emosi dan tenang ketika menjalankan
upacara tersebut.
Keadaan Rosanna dan Shreenika pula
amat berbeza sekali.
Mereka menangisi pemergian Ram
meskipun kedua-dua wanita tersebut mengetahui atma
Ram mempunyai peluang untuk membebaskan diri daripada kitaran kelahiran semula.
Rosanna turut berdoa menurut ajaran
agama Kristian atas pemergian Ram.
“Semoga Ram kekal abadi di sana,”
bisiknya.
Selain mereka bertiga, penghuni dan kakitangan
Live In turut memberi penghormatan
terakhir kepada Ram.
Jumlah mereka tidak ramai,
kurang daripada jumlah jari di dua tangan.
Sehari selepas upacara pembakaran jenazah
Ram, ketiga-tiga wanita tersebut berkumpul semula seusai upacara pembacaan doa
yang akan berlangsung selama dua minggu.
Ini kerana mereka diarahkan berjumpa
peguam Ram yang juga menguruskan wasiatnya.
“Abu mayat Ram wajar dibawa ke Sungai
Gangga untuk upacara terakhir. Itulah yang sepatutnya kita lakukan,” kata
Rosanna.
Sungai Gangga di Varanasi, India ialah
bandar raya Hindu yang menjadi tumpuan penganut agama Hindu untuk melakukan
upacara berkaitan abu jenazah penganut Hindu di sungai tersebut.
Menurut Sadhguru Jaggi Vasudev, upacara tersebut
dilakukan untuk memutuskan hubungan si mati dengan semua orang yang dikenali
sewaktu dia hidup dan amalan ini dikenali sebagai runanubandha.
Dalam konteks mendiang Ram, atma Ram akan mengambil masa 40 hari
untuk memutuskan hubungan dengan urusan duniawi untuk mencapai pembebasannya.
Abu mayat juga boleh disalahgunakan
oleh sesetengah pihak. Justeru itu, upacara tersebut selalunya melibatkan
sungai atau laut.
Shreenika dan Shantaya bersetuju
dengan pandangan Rosanna.
Tepat 14 hari selepas kematian Ram,
abu jenazahnya disemadikan di Sungai Ganges oleh Shreenika, Shantaya dan
Rosanna.
Kali ini Shantaya tidak menjalankan
upacara tersebut tetapi turut sama menyertainya seperti Shreenika dan Rosanna.
K. Pragalath lahir di Perak, membesar di Kedah, dan kini menetap di Kuala Lumpur. Beliau berkecimpung dalam dunia kewartawanan; bermula di Malaysiakini sebagai wartawan bahasa Inggeris dan pernah berkhidmat di beberapa laman berita lain. Kini, Pragalath di Harapan Daily sebagai penyunting berita Bahasa Malaysia. Dalam bidang kesusasteraan, beliau berjinak dengan penulisan cerpen dan sudah menghasilkan beberapa cerpen. “Dana dan Darah” diterbitkan di Eksentrika. Pragalath turut berkecimpung dalam bidang penterjemahan. Karya terjemahan pertama ialah “An Epic Ride” yang diterbitkan dalam kumpulan cerpen The Painted Cat (2023).