Basikal dari Jerman

Seorang kanak-kanak perempuan berlari ke arah abangnya yang sedang membuat kerja sekolah. Tangan anak patungnya tercabut. Anak patung dihulurkan kepada si abang. Abang pun memasangnya dan mengembalikan anak patung itu lalu mengusap kepala adik.

Kedengaran bunyi senduk berlaga dengan kuali di dapur kecil di sebuah pangsapuri di Taman Kobena, Kuala Lumpur. Ibu kedengaran menyanyi sambil memasak.

"Anneh, mari merasa lauk ini," laung ibu dari dapur.

Abang berlari dengan seronok untuk merasa sambal udang, masakan hebat ibu.

"Hm, sedap sangat, ibu,” kata abang sambil memeluk ibu. "Terima kasih kerana memasak makanan kegemaran saya."

Pada ketika itu, kedengaran bunyi pintu depan dibuka. Kedua-dua anak bangun dan berlari ke arah pintu sambil menjerit.

"Ayah sudah balik. Hore!"

Tangan si anak bongsu ditadah untuk mengambil makanan ringan yang dibawa oleh ayah.

"Kenapa attan merosakkan mereka dengan makanan ringan? Nanti rosak selera makan mereka," ibu menegur.

"Apa salahnya. Mereka masih kecil," kata ayah sambil mencubit pipi anak-anak dengan manja.

Begitulah suasana hidup mereka sekeluarga sehingga malang menimpa. Ketibaan nenek membawa bencana.

Segala-gala yang ibu buat, nenek persalahkan. Apabila ibu cuba mempertahankan diri, nenek terus menyergah. Ibu benar-benar hilang sabar apabila nenek memukulnya dengan penyapu buruk susulan isu pembahagian harta.  Habis seluruh tubuh ibu luka dan lebam. Ibu rasa terhina apabila dipukul dengan penyapu.

Ayah pula serba salah kerana tidak boleh memihak kepada mana-mana pihak. Melihat gelagat ayah yang acuh tak acuh, ibu kecil hati dan menganggap dirinya tidak dihargai.

Pada petang itu, ibu dengan penuh kecewa menyentuh bahu ayah. Air matanya menitis.

Attan, saya mahu berbincang tentang keputusan yang saya ambil demi kebaikan kita semua. Saya mahu bersendirian selama setahun dua. Saya mahu beri ruang untuk attan melayan ibu attan. Saya terlalu sakit hati dan saya perlukan masa untuk pulih. Saya harap attan faham situasi saya dan mengizinkan perpisahan sementara ini,” kata ibu dengan tenang tapi tegas.

Dalam keadaan terdesak, ayah berdiam diri dan melihat sahaja isteri kesayangannya meninggalkan sarang keluarga bersama-sama saya dan adik. Saya fikir, ayah cuma boleh berharap dan menunggu kepulangan kami.

Dengan perasaan kecewa, ibu, saya dan adik menaiki bas ke rumah datuk di Ipoh, Perak. Dalam perjalanan itu, Victoria sambil menggaru kepalanya ingin tahu apa yang berlaku, lalu bertanya kepada ibu.

“Ayah tak ikutkah?”

Ibu mula menangis dengan menutup mulut. Saya pula bertanya mengapa ibu menangis. Saya tahu ada sesuatu yang tidak kena tetapi saya tidak memahami sepenunya kerana tidak cukup umur.

“Tidak. Ayah tidak datang. Ayah bekerja. Ayah akan datang nanti,” ibu menjawab setelah mengelap mata.

Saya pula dapat melihat kekeliruan pada wajah ibu. Dengan penuh kekeliruan itulah juga kami sampai ke Stesen Bas Ipoh.

Datuk melambai sambil memanggil kami dan datang ke arah bas yang baru berhenti. Beliau menolong untuk mengangkat beg kami dan bertanya khabar dengan penuh tanda tanya. Datuk nampak serba salah untuk bertanya apa-apa kepada ibu.

Perjalanan ke rumah datuk sangat senyap. Apabila sampai ke rumah, ibu terus berlari ke arah nenek dan memeluknya untuk menghilangkan perasaan duka sambil mencucurkan air mata. Nenek juga memeluk ibu dengan erat dan memujuknya.

“Jangan menangis, Tina. Ibu dan ayah ada di sini untuk kamu,” kata nenek dengan penuh kasih.

Pada keesokan hari, ibu mengejutkan kami dan menyuruh kami mandi serta bersedia untuk pergi ke … (bersambung)

[Jeffry Solomon Victor dilahirkan di Ipoh, Perak pada tahun 2002Beliau belajar di Sekolah Kebangsaan Bandar Baru Putra, Ipoh dan kemudian di Sekolah Menengah Kebangsaan Miharja, Kuala Lumpur sehingga Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Beliau menamatkan pengajian peringkat diploma dalam bidang sumber manusia dan kini menjadi tenaga pengajar di sebuah sekolah swasta. Jeffry terlibat secara aktif dalam program anjuran Kavyan seperti Bengkel dan Persembahan Drama Pentas Megha Duta (April-Ogos 2023), Lepak Menulis Cerpen di Anak Baba (September 2023), Bakat Seni dan Sastera Bangsa Malaysia (Disember 2023), dan Bengkel Penulisan Intensif di Taiping (Disember 2023). Karya Jeffry di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]