Pasar Malam

Saya sudah lama tidak berkunjung ke pasar malam. Kalau sebelum zaman perintah kawalan pergerakan (PKP), hampir setiap minggu saya akan ke pasar malam untuk membeli sayur-sayuran dan buah-buahan. Kadangkala, makan malam juga dibeli di pasar malam. Pasar malam memudahkan urusan pembelian saya. Nak kata harganya murah, tidak juga.

Pasar malam merupakan tempat yang menjual pelbagai jenis makanan dan barangan keperluan harian. Barangan mainan, kasut, cadar dan pakaian juga boleh dibeli di pasar malam. Ada juga makanan basah yang dijual di sini. Pasar malam juga menjual tumbuh-tumbuhan dan baja untuk menyuburkan tanaman.

Segala makanan kaum Melayu, Cina dan India boleh dibeli. Nasi goreng, mee goreng, laksa, yong tau foo, vadei, idiyappam, putu, nasi lemak dan pelbagai jenis makanan pilihan rakyat Malaysia boleh didapati di pasar malam. Walaupun ada kalanya, makanan yang dijual itu terbuka dan tidak ditutup sepenuhnya, orang ramai masih berminat untuk membeli di pasar malam.

Pasar malam adalah satu-satunya tempat di mana air berwarna-warni boleh dibeli. Air oren, sirap bandung dan milo ais adalah minuman yang biasa. Sekarang ini, ada air berwarna hijau, hijau muda, kuning, biru dan hitam-putih pun ada. Semuanya menjadi pilihan pelanggan yang inginkan kelainan.

Selain itu, pelbagai jenis jagung, apam balik, putu bambu, ayam gunting, tau foo fah, lobak goreng, bermacam-macam jenis roti dan kek juga dijual di pasar malam.

Buah-buahan di pasar malam biasanya sama seperti yang dijual di tempat-tempat lain. Penjual di pasar malam juga pandai menarik minat pelanggan. Macam-macam taktik digunakan oleh penjual. Ada yang akan suruh mencuba buah yang dijual. Bila makan di sana, rasanya manis dan ingin makan dengan banyak. Apabila dibeli dan dibawa balik, ada yang kurang manis, tidak sedap, sudah busuk dan tidak menepati citarasa.

Kalau ibu bapa membawa anak-anak kecil ke pasar malam, gerai yang menjual alat permainan mesti disinggah. Kalau beli di pasar raya, harganya berkali ganda. Kalau beli di pasar malam, bolehlah anak-anak bermain dan berseronok untuk seminggu dua. Selepas itu, apabila permainan tersebut tidak dapat digunakan lagi boleh diganti dengan yang baharu dari pasar malam yang sama.

Saya suka ke pasar malam kerana dapat membeli jajan yang dijual pada zaman kanak-kanak. Biskut yang ada topi berwarna-warni di atasnya, biskut wafer, asam dengan daun terup, mo fa kor, mamee dan macam-macam lagi. Walaupun tidak membeli, pasar malam menjadi tempat untuk mencuci mata.

Anak-anak perempuan pula suka membeli cekak rambut, rantai mainan, beg tangan dan macam-macam perhiasan diri. Ada juga pakaian ala-ala puteri raja yang disiap digantung dalam plastik untuk menarik minat kanak-kanak.

Pasar malam juga sudah berubah mengikut peredaran zaman. Alat teknologi juga boleh dibeli di sini. Pelbagai jenis casing telefon boleh didapati di pasar malam. Kalau dulu pasar malam menjadi tempat menjual cakera padat. Sekarang, orang sudah tidak pandang cakera padat lagi. Namun, banyak benda baharu sudah mula dijual di pasar malam.

Pasar malam juga menjadi tempat berjumpa dengan rakan-rakan yang jarang kita jumpa. Ada kalanya boleh terserempak dengan rakan sekolah. Pasar malam menjadi tempat bertemu dan bertanya khabar. Orang bekerja biasanya tidak ada masa untuk melepak bersama kawan-kawan. Jadi, pasar malam memberi sedikit ruang kepada mereka yang ingin berkongsi pendapat dan berbual-bual kosong. Juga tempat meluahkan perasaan. Dalam masa beberapa minit, macam-macam boleh dibincang dan diketahui di pasar malam. Dari hal rumah tangga hinggalah ke politik tanah air.

Ada juga gerai di pasar malam yang terlalu sibuk. Ada pelanggan yang terpaksa beratur lama untuk mendapatkan makanan atau minuman kegemaran mereka. Namun, semua ini tidak menjadi masalah. Beratur sahaja, asalkan dapat apa yang dikehendaki.

Apapun, pasar malam adalah tempat yang menarik dan istimewa untuk rakyat Malaysia. Sekiranya anda belum pernah ke pasar malam, cuba ke sana sekali sekala.

[Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam jurusan Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Anuradha aktif menulis sejak 2016 dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Karya beliau termuat dalam pelbagai antologi seperti Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), Peluru Aksara (2020), dan Lakaran Diri (2022). Anuradha merupakan bendahari Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan). Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]