Mimpi

Jam berbunyi menandakan pukul 10.30 malam. Saya berjalan pulang dari kelas tambahan sambil memegang buku dan kertas. Saya hampir tidak mempunyai tenaga untuk berjalan kerana hari ini sangat memenatkan. Angin bertiup dan hujan lebat menimpa pokok palma sepanjang bahu jalan. Saya terdengar bunyi mengiau. Saya cuba mencari dari mana bunyi itu datang.

Saya melihat seekor kucing berbulu kelabu di bawah pokok palma. Kucing itu pun menggesel pada kaki saya. Saya menunduk dan mula membelainya. Saya pun mengambil keputusan untuk berteduh di bawah pokok palma sementara menunggu hujan reda.

Tiba-tiba anak kucing mula berlari. Saya mengejarnya. Selepas beberapa minit, saya sedar bahawa saya telah sesat jalan semasa mengejarnya kerana kecomelan Si Manja menarik perhatian saya.

“Eh, apa itu? Macam tak pernah nampak sebelum ini,” fikir saya.

Saya melihat sebuah rumah banglo terpencil yang pelik membuatkan saya terpesona untuk menerokainya. Firasat saya memberitahu saya untuk tidak masuk, tetapi saya mengatasi ketakutan saya dan menuju ke arahnya dengan berjalan kaki tanpa mengetahui apa yang ada di dalam rumah itu, kerana suasana di situ sangat menggerunkan.

Saya ingin tahu apa yang ada di dalam rumah, jadi saya menyusun langkah ke arah rumah tersebut. Laluan batu kerikil remuk di bawah kasut saya. Saya menaiki tangga dan membuka pintu kayu yang ketat. Sebaik sahaja saya masuk ke dalam rumah itu, saya mula bersin kerana lantai berdebu, jubin retak, dan besi pintu berkarat. Rasa-rasanya, saya berada di dimensi lain.

Tiba-tiba, pintu tertutup. Saya terdengar bunyi aneh, saya melihat tulisan pada dinding dan juga mendengar tapak kaki di seluruh ruang tamu. Saya seorang yang nyctofobia, jadi saya cepat-cepat mengeluarkan lampu suluh ganti saya. Bayang-bayang bergerak ke sini dan ke sana. Sekonyong-konyong, bilik pintu ketiga buka dengan perlahan-lahan.

Saya pun berjalan ke arah bilik itu. Saya menutup mata saya lalu menjerit dalam ketakutan kerana bayang-bayang besar yang menakutkan memandang saya dengan mata merahnya. Saya cuba menelan ludah, tetapi mulut saya kelihatan lebih kering daripada padang pasir.
 Dub,dub,dub, jantung saya berdebar-debar dengan pantas.

“Oh, Tuhan! Tolonglah saya!” Saya mula berdoa.

Saya melihat pemandangan yang paling teruk dalam hidup saya. Bayang-bayang itu begitu dekat dengan saya sehingga saya dapat merasakan dan mendengarnya bernafas. Nafasnya berbau! Saya menahan nafas selagi boleh.

Seekor anjing menyalak di luar rumah. Dalam sekelip mata, bayang itu beralun dan lenyap. Saya menyentuh dahi saya yang dibasahi darah dan saya pengsan. Perkara terakhir yang saya lihat ialah, perkataan ‘MATI’, tertulis pada dinding.

Cahaya matahari pagi menapis masuk melalui tingkap bilik tidur. Saya duduk tegak sambil menggigil di atas katil.

Tuk Tuk. Kedengaran bunyi orang mengetuk pintu. Ketukan itu menjadi kuat dan tiba-tiba pintu bilik dihempap dan jatuh bertaburan ke lantai.

“Eh, kamu okey tak?” Tanya Ibu lalu menyerahkan segelas air.

“Ya, ya saya sihat sahaja,” kata saya dengan tercungap-cungap.

Apakah yang telah berlaku? Semua ini peristiwa benarkah? Adakah semua ini petanda? Adakah semua ini hanya mimpi ngeri? Banyak soalan yang memenuhi kepala saya. Saya menepuk-nepuk dada.

All is well,” kata saya kepada diri kerana yakin segala-galanya berlaku atas sebab-sebab tertentu.

[Haarshini Shanmugam  seorang pelajar di SMK Cochrane, Kuala Lumpur. Beliau berminat menulis dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Remaja ini mempunyai bakat mempelajari kebanyakan perkara yang diajar. Haarshini juga kreatif dan ingin memperbaiki penguasaan Bahasa Malaysia dengan berkarya. Beliau menyertai sesi Lepak Menulis Cerpen di Anak Baba (2023), Bengkel Penulisan Intensif di Bandar Pinggiran Subang (2024). Karya Haarshini di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]