Sangeetha, Mantan Pramugari Kini Pakar Yoga Onkologi

Ibu kepada tiga anak lelaki ini berasal dari Seremban, Negeri Sembilan dan sangat aktif dalam yoga. Beliau menamatkan pendidikan rendah dan menengah di Seremban. Pada usia 18 tahun, Sangeetha mula berkhidmat sebagai pramugari dengan Singapore Airlines dan pada masa yang sama melanjutkan pelajaran secara sambilan. Selepas 10 tahun dengan Singapore Airlines, beliau kembali ke tanah air setelah mendirikan rumah tangga.

Kini, Sangeetha menjadi tenaga pengajar yoga sepenuh masa setelah menamatkan kursus pensijilan jurulatih yoga dengan Sakthi School of Yoga, Kajang pada tahun 2017. Beliau juga merupakan pakar yoga onkologi dan mempunyai pensijilan bertaraf antarabangsa.

Apakah yang mendorong saudari untuk mengikuti kursus yoga dan menjadi seorang tenaga pengajar?

Selepas melahirkan anak ketiga, banyak tenaga, tumpuan dan masa yang saya ada diberikan kepada keluarga saya. Pada masa itu, saya teringin membuat sesuatu bagi diri sendiri. Justeru, saya mengambil keputusan untuk menyertai kelas yoga. Selepas setahun, saya mengambil keputusan untuk langkah yang lebih mencabar dengan menyertai kursus pensijilan jurulatih yoga.

Siapakah yang menjadi tunjang kepada saudari?

Suami saya, Thilegeswaran sentiasa memberi sokongan dan dorongan untuk memenuhi setiap keinginan saya. Sokongan suami dan anak-anak memberi peluang kepada saya untuk terus cemerlang dan bergerak positif dalam bidang ini.

Bagaimana saudari boleh terlibat dengan yoga berkaitan dengan onkologi?

Pada tahun 2013, saya kehilangan abang kerana kanser. Pada masa itu, kami sekeluarga tidak tahu apa yang boleh kami lakukan untuk memberi ketenangan kepada abang saya. Kami cuba sedaya upaya untuk memberi kekuatan daripada pelbagai aspek, namun kami gagal dan akhirnya Tuhan Yang Maha Esa telah memilih untuk membawanya pulang.

Selepas itu, saya mengambil kesempatan yang ada untuk mengkaji dan belajar cara-cara untuk membantu mereka yang telah disahkan menghidap kanser. Saya bersyukur kerana diberi peluang untuk melaksanakan kursus pensijilan jurulatih yoga secara dalam talian dengan yoga4cancer dari Amerika Syarikat.

Bagaimana penerimaan orang ramai terhadap yoga onkologi terutamanya pesakit kanser?

Mereka yang pernah bersama saya dalam kelas, sentiasa memberikan maklum balas positif kerana mereka dapat merasakan faedah pergerakan fizikal (asana) dan teknik pernafasan (pranayama) dalam yoga yang banyak membantu pesakit kanser.

Dengan ini, mereka sedikit sebanyak dapat mengurangkan kesan sampingan yang dilalui akibat ubat, kemoterapi, radioterapi dan lain-lain rawatan sampingan.

Mereka juga berasa selesa kerana setiap sesi dikendalikan secara perseorangan dan memberi tumpuan khusus mengikut kehendak mereka.

 

Apakah teknik dalam yoga yang anda gunakan untuk mendekati pesakit kanser?

Setiap pesakit kanser memerlukan pendekataan yang berbeza. Pelbagai perkara perlu diambil kira sebelum merancang sesi yoga untuk mereka. Kelas yoga onkologi dirancang berdasarkan jenis kanser, tahap kanser, jenis rawatan yang sedang diterima oleh pesakit, jenis pembedahan yang telah dilalui dan akan dilalui serta umur pesakit.

Lazimnya, teknik yoga flow dengan alat paraga sangat membantu dalam sesi yoga.

Apakah langkah-langkah yang diambil oleh saudari untuk mengharungi segala rintangan dan cabaran dalam bidang ini?

Sesungguhnya, segala rintangan dan cabaran diharungi dengan pengurusan masa yang baik dan sokongan ahli keluarga.

Sebagai ibu, saya tahu kepentingan dan bertanggung jawab terhadap keperluan anak-anak yang masih belajar. Saya sentiasa mengutamakan mereka disamping tanggung jawab saya sebagai jurulatih yoga.

Saya juga mengendalikan kelas yoga biasa di studio yang terletak di Seremban. Pesakit kanser biasanya diberi kelas individu sama ada secara bersemuka atau dalam talian. Sekiranya, mereka melepasi satu tahap yang membolehkan mereka untuk menyertai kelas secara berkumpulan, mereka digalakkan untuk berbuat demikian.

Persediaan untuk kelas boleh mengambil masa yang agak lama kerana keperluan setiap individu perlu diberi penelitian. Perancangan yang baik sangat penting untuk perjalanan kelas yang lancar dan boleh mengambil masa dua atau tiga jam. Biasanya, saya gunakan masa anak-anak di sekolah untuk persediaan dan pengendaliaan kelas perseorangan.

 

Apakah nasihat saudari kepada mereka yang ingin menceburi bidang yoga untuk membantu mereka yang menghadapi sakit kronik?

Ambil tindakan dengan segera. Masa itu sangat penting. Daftarlah dengan segera untuk menjadi tenaga pengajar atau pelajar yoga kerana melalui yoga seseorang itu boleh memperoleh faedah dari segi fizikal dan mental, juga emosi dan rohani.

Luangkan masa untuk membuat kajian, belajar dan ajar mereka yang menghidap penyakit kronik untuk membantu mengurangkan kesakitan dan derita yang dialami oleh pesakit kronik.

Saya selalu percaya bahawa seseorang yang membawa yoga kepada keluarganya dapat mengubah dan membentuk keluarga itu menjadi sihat dan membentuk perwatakan yang baik melalui pengamalan nilai-nilai murni yang ada dalam pelbagai teks yoga.

[Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam jurusan Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Anuradha aktif menulis sejak 2016 dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Karya beliau termuat dalam pelbagai antologi seperti Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), Peluru Aksara (2020), dan Lakaran Diri (2022). Anuradha merupakan bendahari Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan). Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]