Usia Bukan Penghalang

Saya mula melibatkan diri dalam bidang penulisan kreatif sejak tahun 1987. Cerpen-cerpen yang saya hasilkan di dalam Bahasa Malaysia dan Tamil adalah berdasarkan pengamatan saya pada perkara yang berlaku di sekeliling saya dan juga melalui pembacaan bahan kreatif sejak dari bangku sekolah rendah.

Tanpa bimbingan asas di dalam bidang penulisan, saya telah pun menghasilkan beberapa cerpen di dalam kedua-dua bahasa ini. Walaupun banyak bengkel penulisan dijalankan merata tempat di luar dari daerah saya, saya tidak ambil inisiatif untuk menyertainya. Mungkin saya berfikiran sempit. Saya bangga saya sudah boleh hasilkan karya, buat apa perlu hadiri bengkel.

Saya berpendapat, apa yang saya hasilkan dengan cara saya itu adalah betul. Ini adalah kerana karya-karya yang saya hasilkan ketika itu disiarkan di akhbar dan majalah.  Begitu juga ada beberapa karya memenangi hadiah di dalam pertandingan menulis. Ini membuatkan saya lebih konfident yakin pada bakat dan dengan kerja yang saya hasilkan itu.

Sebagai ahli pertubuhan Kavyan sejak tahun 1999, saya cuma pernah menghadiri beberapa aktiviti sahaja sejak ditubuhkan. Dan saya tidak dapat hadir ke bengkel-bengkel penulisan yang dimentorkan oleh Uthaya Sankar SB. Waktu itu saya bekerja di Temerloh dan ia menyukarkan saya untuk menyertai apa-apa aktiviti yang berlangsung di ibu kota.

Cuma pada penghujung tahun 2018 dan sepanjang tahun 2019, apabila saya sudah mempunyai banyak masa lapang, saya mula menyertai Sesi Penulisan Intensif yang dianjurkan oleh Kavyan. Kebanyakan program penulisan dan pembacaan ini berlangsung di sekitar kawasan Shah Alam dan Kuala Lumpur.

Pada sesi penulisan pertama pada bulan Disember 2018 yang saya haidiri itu, banyak perkara saya pelajari. Baru itu saya ketahui kebanyakan format penulisan yang saya gunakan semasa menulis adalah tidak betul. Saya rasa bersalah dengan kealpaan selama 30 tahun itu. Saya menyesuaikan diri sama seperti penulis baharu di dalam sesi tersebut. Ia membuka mata saya untuk lebih berwaspada dan yakin untuk menghasilkan karya-karya seterusnya.

Selain daripada mempelajari cara-cara menulis dengan lebih sistematik, saya juga berpeluang untuk menghadiri aktiviti-aktiviti membaca petikan karya sendiri di khalayak ramai. Ini juga merupakan satu perkara baharu di dalam kehidupan saya. Petikan cerpen perlu dibaca dengan gaya dan intonasi yang menarik, baru ia akan menimbulkan minat pendengar/penonton untuk terus menumpu perhatian kepada pembacaan kita.

Menghadiri aktiviti-aktiviti anjuran Kavyan juga telah menemukan saya dengan beberapa penulis lama dan juga baharu. Ini dapat membantu kami berkongsi pengalaman dan juga memberi galakan kepada penulis-penulis baharu.

Walaupun Kavyan diasaskan untuk penulis kaum India yang menghasilkan karya Bahasa Malaysia, itu tidak bermaksud kaum-kaum lain dipinggirkan. Banyak aktiviti seperti aktiviti baca cerpen telah dilangsungkan di SKJC dan SK. Begitu juga dengan pertemuan-pertemuan dengan penulis pelbagai kaum.

Interaksi sebegini telah memberi kesedaran dan keyakinan dalam diri untuk bersatu padu dalam usaha memartabatkan Bahasa Malaysia dan karya di dalam bahasa itu.

Saya masih menghadiri sesi-sesi penulisan tanpa berasa segan untuk turut serta bersama peserta-peserta yang jauh lebih muda daripada saya. Malah ia lagi “memudakan” saya.

Semoga apa yang saya perolehi bersama Kavyan turut dikecapi oleh sesiapa sahaja bersama Kavyan selama 25 tahun ini.

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak 1987. Karupaya (2018) adalah Kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) Kumpulan cerpen Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]