Sepanjang Perjalanan di Tamil Nadu, India (Bahagian 1)

Persiapan

Saya tidak pernah memiliki pasport antarabangsa pada usia muda. Sebelum ini, saya hanya mempunyai pasport biru untuk ke Singapura sahaja yang diambil pada umur sembilan tahun. Hanya sekali sahaja saya pernah ke Singapura bersama keluarga, semasa cuti penggal sekolah pada tahun 1980. Kami menaiki keretapi melawat saudara mara sebelah bapa, di sana.

Pasport biru itu diperbaharui pada tahun 1988 dan tidak digunakan langsung.

Selama bekerja lebih daripada tiga puluh tahun, saya tidak terfikir untuk mengambil pasport; walaupun digesa oleh ahli keluarga dan sanak saudara. Saya yang tidak berani untuk naik kapal terbang sejak kejadian terhempasnya pesawat Mas (MH653) di Tanjung Kupang, Johor pada tahun 1977 serta pengaruh filem-filem Hollywood seperti Airport 75 dan Airport 77 dan kehilangan pesawat Mas (MH370) pada 8 Mac 2014, sentiasa menghantui saya.

Namun, keinginan untuk melawat luar negara memang ujud jauh di sudut hati apabila melihat ramai sanak-saudara serta rakan-rakan berbuat demikian. Akhirnya, tercapai juga cita-cita itu pada usia yang ke-56.

Ia bermula dengan persaraan saya pada bulan Disember 2023.  Perkara pertama yang dilakukan ialah ke Jabatan Imigresen di bandar Raub. Untuk julung kali, saya memiliki pasport antarabangsa.  Buku kecil berwarna merah itu ditatap beberapa kali.

Walaupun pasport sudah ada di tangan, saya tidak terburu-buru membuat perancangan. Saya hanya berfikir untuk melawat saudara-mara di Singapura sahaja, bila lapang.

Pada Febuari 2024, keluarga adik perempuan saya membuat lawatan ke Tamil Nadu, India. Saya diajak. Oleh kerana belum bersedia, saya menolak peluang itu. Kemudian pada bulan Mac, adik ipar saya Raymond, mengajak saya semula. Kali ini dirancang kami berdua sahaja melawat Tamil Nadu, India pada bulan Mei. Rancangannya untuk melawat kuil-kuil Hindu lama dan bersejarah. Kali ini saya tidak boleh lagi melepaskan peluang. Saya pun bersetuju.Tiket ditempah.

Perjalanan kami dirancang bermula dari bandar Tiruchirappalli, Ramanathapuram, Rameshwaram, Mathurai, Tanjavur dan kembali semula ke Tiruchirappalli. Iaitu, bermula dari 31 Mei hingga 3 Jun 2024. Empat hari sahaja.

Dari Bentong, saya telah ke rumah adik saya di Seri Kembangan pada 30hb Mei.  Raymond menyerahkan wang dalam bentuk Rupee. Sebanyak Rp15,000 ditukarkan untuk saya. Itu sahaja kemampuan saya.

31.05. 2024

Setelah bersiap sedia pada jam 3.30 pagi, saya dan Raymond, menaiki Grab ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA2). Lebih kurang jam 4.30 pagi kami sudah tiba di KLIA 2.

Amat teruja saya untuk menjejakkan kaki ke dalam bangunan itu. Walaupun ia agak sama dengan bangunan Terminal KL Sentral, suasananya berbeza. Kami minum kopi di McDonalds dan menikmati bun kaya yang dibeli dari Family Mart. Sarapan terawal dalam hidup saya.

Ini juga kali pertama bagi saya menyorong bagasi yang besar sepanjang pergerakan saya di KLIA 2. Perasaan bercampur baur; memikirkan bagaimana keadaan dalam kapal terbang nanti. Ia sering merunsingkan saya.

Selepas pemeriksaan tiket dan pasport, bagasi ditimbang. Kemudian bagasi dan badan kami turut diperiksa menggunakan mesin pengimbas yang canggih.

Setelah menanti lebih kurang satu jam, kami masuk ke dalam perut kapal terbang Air Asia ke Tiruchirappalli pada jam 6.30 pagi. Keadaan dalam kapal terbang, langsung tidak sama seperti sangkaan saya. Tempat duduknya rapat-rapat serta tempat laluan di dalamnya jauh lebih sempit daripada bas ekspres.

Bagasi kami diletakkan di atas tempat duduk. Tali pinggang keledar di pasang. Pramugara dan pramugari yang tampan dan comel menerangkan cara-cara meyelamatkan diri jika berlaku kecemasan. Begitu juga diterangkan melalui pembesar suara.

Tepat jam 7.15 pagi pesawat AK 25 mula berangkat. Jantung saya berdebar kencang. Saya melihat keluar melalui tingkap kecil di hujung tempat duduk saya. Saya dapat lihat sayap pesawat di sebelah kanan.

Telefon bimbit disenyapkan pada flight mode. Saya cuba menonton filem yang sudah dimuat turun sebelum ini. Dalam masa setengah jam keberangkatan kami, tiba-tiba pesawat kami itu mula bergoncang agak laju. Kebanyakan penumpang mula menjerit.  Saya yang ke tandas ketika itu terkejut dengan goncangan itu dan berpatah balik ke tempat duduk.

Raymond yang biasa naik pesawat pun terkejut. Katanya, kapal terbang pun sudah terkejut dengan kedatangan saya. (bersambung)

(Karya ini disiarkan tanpa suntingan sebagaimana diterangkan di sini]

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]