Ya, betul. Saya tidak menipu. Jika hendak percaya, percayalah. Jika tidak percaya, jangan percaya. Apa yang saya katakan adalah benar. Bukan fiksyen. Memang terjadi. Dihasilkan oleh saya. Saya bertungkus-lumus hampir sepuluh tahun untuk merealisasikannya.
Jangan ada yang tanya berlebihan tentang bagaimana
saya menghasilkannya. Ia adalah rahsia. Dan penghasilan atau ciptaan saya ini
bukan untuk diperdagangkan. Sama seperti M.G.R dalam filem Ulagam Sutrum
Vaaliban. Hasil penemuannya bukan untuk dijual kepada mereka yang tamak
haloba di luar sana. Nanti akan musnahlah Bumi dan segala warganya. Saya tidak
akan dedahkan formulanya.
Penemuan ini adalah untuk kegunaan saya sendiri. Bukan
untuk diperdagangkan. Jika ia jatuh ke tangan manusia-manusia durjana di luar
sana, pasti akan hancur dunia ini. Ya, pasti akan hancur.
Saya cuma akan tujukkan penemuan yang saya sendiri
tidak tahu berapa nilainya ini kepada ahli-ahli keluarga dan beberapa rakan
yang boleh dipercayai sahaja. Ya, yang boleh dipercayai sahaja.
Mereka yang boleh dipercayai itu pun mungkin akan
berubah fikiran untuk mengubah fikiran saya. Jadi, saya perlu sungguh
berhati-hati menunjukkan penemuan ini kepada mereka. Ya, perlu berhati-hati.
Penemuan saya ini berbentuk kecil sahaja. Sebesar
jam tangan. Jika dipasang pada pergelangan tangan kanan atau kiri, orang tidak
akan dapat membezakan ia dengan jam tangan. Nescaya, mereka akan ingat ia adalah
jam tangan biasa-biasa sahaja.
Saya menjemput seramai enam orang kanak-kanak ke
dalam bilik kajian saya. Ya, enam orang sahaja. Anak saudara saya tiga orang
dan tiga orang anak jiran. Kesemua mereka berumur antara tiga hingga dua belas
tahun. Saya tidak memilih dalam kalangan dewasa. Ia akan merumitkan lagi.
Saya menjemput
mereka satu demi satu masuk ke bilik kajian saya. Mereka disuruh berdiri
membentuk bulatan. Saya berdiri di tengah. Saya menunjukkan alat yang terpasang
pada lengan kiri saya.
“Kamu semua tahu apakah alat ini?”
Saya memusingkan badan sambil menunjukkan ciptaan
saya tepat pada wajah-wajah mereka. Reaksi keenam-enam kanak-kanak kelihatan
biasa sahaja. Tidak ada tanda-tanda teruja. Mungkin mereka berasa pelik dengan
jemputan ini.
“Jam tangan, mama!” mereka menjawab
serentak.
“Betulkah ini jam tangan?” saya membuat mereka
keliru.
“Betul, mama!”
“Tengok betul-betul.”
Masing-masing mendekati saya. Dua orang anak
saudara saya yang masih kecil melompat-lompat menarik tangan saya. Ada yang
cuba memicit alat itu. Saya menarik tangan saya ke atas. Mereka kelihatan
kecewa.
“Buat bulatan seperti tadi!”
Mereka akur tetapi masih bercakap-cakap.
“Memang alat ini boleh menunjukkan waktu. Namun
begitu, ia bukanlah jam tangan seperti biasa kamu lihat.” suara saya dimimik
sebagai suara seorang kanak-kanak.
Kening saya diangkat, mata dibeliakkan dan tangan
saya diawang-awangkan ke udara, agar mereka tidak bosan mendengar.
“Jadi, kalau bukan jam tangan, apakah benda ini mama?”
salah seorang daripada anak saudara perempuan yang umurnya lima tahun bertanya
sambil menggoyang-goyangkan badannya.
“Boleh main game dalam tu?” bertanya pula
seorang budak lelaki yang berumur 12 tahun.
“Siapa boleh agak, apakah alat ini? Ia boleh
digunakan untuk apa?”
Mungkin soalan saya agak rumit untuk dijawab oleh anak-anak
kecil ini. Mungkinkah sasaran saya salah? Tidak mengapa. Mereka akan faham juga
nanti.
“Alat ini dinamakan sebagai Samaya.”
“Samayal?” seorang kanak-kanak perempuan
menyoal dari belakang saya.
Saya menoleh ke arahnya.
“Bukan samayal. Itu adalah masakan. Ini
ialah Samaya. Dalam bahasa Sanskrit ia diertikan sebagai ‘masa’. Ada
perkataan samayam dalam bahasa Tamil yang membawa maksud yang sama. Samayam
juga bermaksud agama.”
“Samayam?” budak lelaki berumur 12 tahun
menggaru kepala.
“Mama, jam ini boleh buat apa?” tanya anak
saudara perempuan yang baru menjangkau tiga tahun.
“Boleh bawakan
burger McDonalds?”
“Boleh keluarkan Spiderman?”
“Boleh terbangkan kita?”
“Boleh tolong buat kerja sekolah?”
“Boleh menghilangkan kita?”
Bertubi-tubi soalan mereka memekakkan telinga saya.
“Semua diam! Jika kamu semua buat bising, nanti mama
tidak akan tunjukkan kehebatan Samaya.”
Saya cuma cuba meredakan keadaan. Tidak marah.
Semua senyap. Saya masih berdiri dalam
bulatan mereka.
“Dengar sini baik-baik. Samaya ini boleh
membawa kamu semua ke masa lamapau.”
“Tak faham, mama!”
“Contohnya, kamu yang berumur 12 tahun, boleh
kembali ke tahun kamu dilahirkan dan melihat situasi kamu semasa kamu menjadi
bayi.”
“Haaa!”
“Betulkah mama?”
“Betul.”
Keenam-enam kanak-kanak itu membuat bising semula.
Saya tidak akan membawa mereka satu persatu ke masa yang mereka mahukan. Biar
saya sendiri membawa mereka sekali gus ke alam dan masa yang sesuai untuk
mereka nikmati.
“Mama, saya tak mahu lihat semasa saya bayi.
Saya mahu pergi ke masa hadapan. Saya mahu lihat rupa saya bila dah jadi
dewasa.”
“Saya pula nak lihat, ada tak saya akan menjadi
juruterbang apabila sudah besar nanti?”
Dua orang di antara mereka yang lenguh kaki,
terbaring di lantai.
“Bentukkan
bulatan kamu semula.”
Masing-masing berdiri dan membentukkan semula
bulatan. Saya masih berdiri di tengah tanpa berganjak.
“Lihat sini. Semua tumpukan perhatian kamu pada Samaya.”
Kali ini mereka kelihatan lebih serius melihat Samaya.
Tidak seperti pada mula-mula mereka menjejakkan kaki ke dalam bilik kajian
ini.
“Saya tidak mencipta Samaya untuk melihat
masa depan. Mengetahui masa depan adalah suatu penyiksaan. Kamu tidak akan faham
sekarang.”
Sebenarnya boleh.
“Adui!”
“Samaya ini dicipta khas untuk melihat-lihat
sahaja apa yang telah berlaku di masa lampau. Ingat! Kamu hanya pergi untuk
melihat-lihat, iaitu untuk melawat sahaja. Kamu tidak boleh mengubah apa-apa di
sana. Kamu akan pergi ke sana sebagai pengunjung sahaja.”
Sebenarnya boleh.
“Lain kali cipta bahagian kedualah mama.
Kami nak lihat masa depan.”
“Tidak boleh.”
Sebenarnya boleh.
Ada yang merungut.
Saya menekan skrin sentuh Samaya dan memilih
tahun dan waktu untuk kami pergi melawat. Saya membisikkan sesuatu dengan Samaya.
Keadaan terus berubah dalam sekelip mata.
“Wah! Mama, kita berada di mana sekarang?”
“Mama, apakah bangunan-bangunan ini semua?
Kami tak pernah lihat pun sebelum ini.”
“Oh. Yang ini kuil, di atas bukit itu tokong, yang
dikelilingi pohon-pohon hijau itu adalah vihara, bangunan tinggi itu gereja dan
yang di jauh sana itu masjid. Tempat manusia zaman dahulu kala bersembahyang
dan beribadat.”
“Haaa! Tak fahamlah, mama.”
[Karya ini disiarkan tanpa suntingan sebagaimana
diterangkan di sini]
[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]