Samaya

Ya, betul. Saya tidak menipu. Jika hendak percaya, percayalah. Jika tidak percaya, jangan percaya. Apa yang saya katakan adalah benar. Bukan fiksyen. Memang terjadi. Dihasilkan oleh saya. Saya bertungkus-lumus hampir sepuluh tahun untuk merealisasikannya.

Jangan ada yang tanya berlebihan tentang bagaimana saya menghasilkannya. Ia adalah rahsia. Dan penghasilan atau ciptaan saya ini bukan untuk diperdagangkan. Sama seperti M.G.R dalam filem Ulagam Sutrum Vaaliban. Hasil penemuannya bukan untuk dijual kepada mereka yang tamak haloba di luar sana. Nanti akan musnahlah Bumi dan segala warganya. Saya tidak akan dedahkan formulanya.

Penemuan ini adalah untuk kegunaan saya sendiri. Bukan untuk diperdagangkan. Jika ia jatuh ke tangan manusia-manusia durjana di luar sana, pasti akan hancur dunia ini. Ya, pasti akan hancur.

Saya cuma akan tujukkan penemuan yang saya sendiri tidak tahu berapa nilainya ini kepada ahli-ahli keluarga dan beberapa rakan yang boleh dipercayai sahaja. Ya, yang boleh dipercayai sahaja.

Mereka yang boleh dipercayai itu pun mungkin akan berubah fikiran untuk mengubah fikiran saya. Jadi, saya perlu sungguh berhati-hati menunjukkan penemuan ini kepada mereka. Ya, perlu berhati-hati.

Penemuan saya ini berbentuk kecil sahaja. Sebesar jam tangan. Jika dipasang pada pergelangan tangan kanan atau kiri, orang tidak akan dapat membezakan ia dengan jam tangan. Nescaya, mereka akan ingat ia adalah jam tangan biasa-biasa sahaja.

Saya menjemput seramai enam orang kanak-kanak ke dalam bilik kajian saya. Ya, enam orang sahaja. Anak saudara saya tiga orang dan tiga orang anak jiran. Kesemua mereka berumur antara tiga hingga dua belas tahun. Saya tidak memilih dalam kalangan dewasa. Ia akan merumitkan lagi.

Saya menjemput  mereka satu demi satu masuk ke bilik kajian saya. Mereka disuruh berdiri membentuk bulatan. Saya berdiri di tengah. Saya menunjukkan alat yang terpasang pada lengan kiri saya.

“Kamu semua tahu apakah alat ini?”

Saya memusingkan badan sambil menunjukkan ciptaan saya tepat pada wajah-wajah mereka. Reaksi keenam-enam kanak-kanak kelihatan biasa sahaja. Tidak ada tanda-tanda teruja. Mungkin mereka berasa pelik dengan jemputan ini.

“Jam tangan, mama!” mereka menjawab serentak.

“Betulkah ini jam tangan?” saya membuat mereka keliru.

“Betul, mama!”

“Tengok betul-betul.”

Masing-masing mendekati saya. Dua orang anak saudara saya yang masih kecil melompat-lompat menarik tangan saya. Ada yang cuba memicit alat itu. Saya menarik tangan saya ke atas. Mereka kelihatan kecewa.

“Buat bulatan seperti tadi!”

Mereka akur tetapi masih bercakap-cakap.

“Memang alat ini boleh menunjukkan waktu. Namun begitu, ia bukanlah jam tangan seperti biasa kamu lihat.” suara saya dimimik sebagai suara seorang kanak-kanak.

Kening saya diangkat, mata dibeliakkan dan tangan saya diawang-awangkan ke udara, agar mereka tidak bosan mendengar.

“Jadi, kalau bukan jam tangan, apakah benda ini mama?” salah seorang daripada anak saudara perempuan yang umurnya lima tahun bertanya sambil menggoyang-goyangkan badannya.

“Boleh main game dalam tu?” bertanya pula seorang budak lelaki yang berumur 12 tahun.

“Siapa boleh agak, apakah alat ini? Ia boleh digunakan untuk apa?”

Mungkin soalan saya agak rumit untuk dijawab oleh anak-anak kecil ini. Mungkinkah sasaran saya salah? Tidak mengapa. Mereka akan faham juga nanti.

“Alat ini dinamakan sebagai Samaya.”

Samayal?” seorang kanak-kanak perempuan menyoal dari belakang saya.

Saya menoleh ke arahnya.

“Bukan samayal. Itu adalah masakan. Ini ialah Samaya. Dalam bahasa Sanskrit ia diertikan sebagai ‘masa’. Ada perkataan samayam dalam bahasa Tamil yang membawa maksud yang sama. Samayam juga bermaksud agama.”

Samayam?” budak lelaki berumur 12 tahun menggaru kepala.

Mama, jam ini boleh buat apa?” tanya anak saudara perempuan yang baru menjangkau tiga tahun.

“Boleh bawakan  burger McDonalds?”

“Boleh keluarkan Spiderman?”

“Boleh terbangkan kita?”

“Boleh tolong buat kerja sekolah?”

“Boleh menghilangkan kita?”

Bertubi-tubi soalan mereka memekakkan telinga saya.

“Semua diam! Jika kamu semua buat bising, nanti mama tidak akan tunjukkan kehebatan Samaya.”

Saya cuma cuba meredakan keadaan. Tidak marah. Semua senyap. Saya masih  berdiri dalam bulatan mereka.

“Dengar sini baik-baik. Samaya ini boleh membawa kamu semua ke masa lamapau.”

“Tak faham, mama!”

“Contohnya, kamu yang berumur 12 tahun, boleh kembali ke tahun kamu dilahirkan dan melihat situasi kamu semasa kamu menjadi bayi.”

“Haaa!”

“Betulkah mama?”

“Betul.”

Keenam-enam kanak-kanak itu membuat bising semula. Saya tidak akan membawa mereka satu persatu ke masa yang mereka mahukan. Biar saya sendiri membawa mereka sekali gus ke alam dan masa yang sesuai untuk mereka nikmati.

Mama, saya tak mahu lihat semasa saya bayi. Saya mahu pergi ke masa hadapan. Saya mahu lihat rupa saya bila dah jadi dewasa.”

“Saya pula nak lihat, ada tak saya akan menjadi juruterbang apabila sudah besar nanti?”

Dua orang di antara mereka yang lenguh kaki, terbaring di lantai.

“Bentukkan  bulatan kamu semula.”

Masing-masing berdiri dan membentukkan semula bulatan. Saya masih berdiri di tengah tanpa berganjak.

“Lihat sini. Semua tumpukan perhatian kamu pada Samaya.”

Kali ini mereka kelihatan lebih serius melihat Samaya. Tidak seperti pada mula-mula mereka menjejakkan kaki ke dalam bilik kajian ini.

“Saya tidak mencipta Samaya untuk melihat masa depan. Mengetahui masa depan adalah suatu penyiksaan. Kamu tidak akan faham sekarang.”

Sebenarnya boleh.

“Adui!”

Samaya ini dicipta khas untuk melihat-lihat sahaja apa yang telah berlaku di masa lampau. Ingat! Kamu hanya pergi untuk melihat-lihat, iaitu untuk melawat sahaja. Kamu tidak boleh mengubah apa-apa di sana. Kamu akan pergi ke sana sebagai pengunjung sahaja.”

Sebenarnya boleh.

“Lain kali cipta bahagian kedualah mama. Kami nak lihat masa depan.”

“Tidak boleh.”

Sebenarnya boleh.

Ada yang merungut.

Saya menekan skrin sentuh Samaya dan memilih tahun dan waktu untuk kami pergi melawat. Saya membisikkan sesuatu dengan Samaya.

Keadaan terus berubah dalam sekelip mata.

“Wah! Mama, kita berada di mana sekarang?”

Mama, apakah bangunan-bangunan ini semua? Kami tak pernah lihat pun sebelum ini.”

“Oh. Yang ini kuil, di atas bukit itu tokong, yang dikelilingi pohon-pohon hijau itu adalah vihara, bangunan tinggi itu gereja dan yang di jauh sana itu masjid. Tempat manusia zaman dahulu kala bersembahyang dan beribadat.”

“Haaa! Tak fahamlah, mama.”

[Karya ini disiarkan tanpa suntingan sebagaimana diterangkan di sini]


[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]