Vadsala meraung dalam kesakitan buat kesekelian kali.
“Bawalahku pulang, acha. Bawalah aku
pulang, amme. Saya tak hendak berada di sini lagi,” serunya sambil
terkenang akan ibu bapa yang sudah lama meninggal dunia.
Wanita dalam usia emas tersebut terlantar di
katilnya yang terletak di ruang tamu selama lebih daripada 12 bulan setelah
diserang angin ahmar kali kedua. Serangan penyakit tersebut menyebabkan dirinya
lumpuh dan separa hilang ingatan.
“Kamu mahu pulang tetapi anak kita yang
pulang,” jawab Narayanan Menon, suami Vadsala dengan lemah.
Air mata berlinangan membasahi
pipi dan janggut putihnya. Dia tidak pasti sama ada
Vadsala memahami apa yang disampaikan.
Dia patah hati, sedih dan tidak pasti apa yang perlu dilakukan
seterusnya.
Jasad anak mereka, Sugumaran Menon, berada di ruang tamu selepas menjalani bedah siasat
pagi tadi di Hospital Selayang.
Kematian Sugumaran sesungguhnya tidak disangka
oleh Narayanan. Pada umur 40 tahun, anaknya meninggal dunia akibat sakit jantung sedangkan dirinya sendiri menjalani
pembedahan jantung.
Anaknya yang menanggung beban keluarga semenjak
dia bersara daripada khidmat kerajaan dan isterinya diserang angin ahmar.
Sami dari Kuil
Sri Subramaniam yang terletak di Batu Caves tiba di rumah Narayanan untuk
menjalankan upacara mengikut amalan mazhab Saivisme yang menjadi ikutan
masyarakat India etnik Tamil di Malaysia. Mazhab Saivisme ialah mazhab yang
berpusat kepada Dewa Shiva.
Jenazah Sugumaran sudahpun dimandikan dan
dibungkus dengan kain putih. Kalungan
bunga meliputi badannya. Sanak saudara yang turut menziarahi Narayanan
membacakan mantera Maha Mrityunjaya untuk mendiang. Mereka turut
mendoakan roh Sugumaran pergi dengan aman. Tujuan mantera itu dibacakan adalah
untuk memudahkan perjalanan roh Sugumaran ke destinasi seterusnya; sama ada satu lagi kitaran hidup ataupun kembali
kepada Pencipta mengikut kepercayaan agama Hindu.
Selepas itu, sami tersebut menyeru sanak saudara
membaca Thevaram dan Thiruvasagam.
“Thevaram
merujuk kepada sebahagian daripada koleksi sajak keagamaan Hindu mengikut
mazhab Saivisme. Ia dikarang oleh tiga pendita-penyajak yang tergolong sebagai Nayanar
iaitu Sambandar, Tirunavukarasar dan Sundarar,” jelas sami itu. “Thiruvasagam
pula merujuk kepada 51 gita puja yang dihasilkan oleh penyajak Saivisme,
Manikavasagam.”
Di luar rumah, hujan turun dengan lebat
walaupun ramalan cuaca menjangkakan cuaca mendung sahaja. Ribut petir sabung menyabung
di langit.
Sebatang pokok pisang turut disediakan di
anjung sebagai sebahagian daripada upacara keagamaan. Pokok pisang ini relevan kerana Sugumaran
meninggal dunia tanpa berkahwin. Dalam keadaan ini, jenazah Sugumaran
akan “dikahwinkan” dengan batang pokok tersebut sebelum dibawa ke krematorium dan dibakar.
Hujan dan ribut petir tidak mematahkan semangat
rakan taulan serta sanak saudara untuk memberikan penghormatan.
Mereka berkumpul di luar rumah di bawah khemah
yang dipasang dari anjung ke jalan raya.
Masing-masing menceritakan perkara baik yang dilakukan kepada mereka
oleh mendiang. Suara mereka dikecilkan
agar acara keagamaan di ruang tamu tidak terganggu. Masing-masing melayani
perasaan hingga tidak menyedari kehadiran seorang wanita Melayu.
Wanita yang memakai jubah peguam tanpa tudung
melangkah masuk ke anjung rumah Narayanan.
Peguam muda tersebut,
Iman Sofea Koya, mengetahui keadaan kesihatan Sugumaran tetapi tidak
menyangka anak guamnya itu akan mati secepat
ini. Tiga bulan lalu, Sugumaran ke pejabat
guamannya di Cheras dengan hasrat mahu menyediakan wasiat.
“Tiada siapa yang patut tahu mengenai wasiat ini
sehingga selepas saya menemui ajal,” Sugumaran mengingatkan Iman setelah
dokumen wasiat siap. — Bersambung di sini …
____________________