“Tapi, mengapa Encik Sugumaran? Upacara keagamaan berkaitan dengan kematian
hanya sensitif sekiranya si mati bertukar agama tanpa diketahui ahli keluarga,”
kata Iman.
Sebagai peguam, Iman
mengetahui perkembangan sebilangan kes perebutan mayat seperti dalam kes wira negara, M. Moorthy yang mengharumkan nama negara
setelah menjadi rakyat Malaysia pertama mendaki Gunung Everest.
Dalam kes M. Moorthy dan kes-kes seumpamanya, pihak jabatan agama Islam
negeri mengambil mayat si mati daripada
keluarga berdasarkan bukti kad masuk agama Islam dan dikuburkan menurut tradisi
Islam.
Sugumaran tidak pernah meninggalkan agama
Hindu. Lalu, mengapa dia membuat wasiat khusus yang amat spesifik?
Sugumaran menghela nafas sebelum memberikan
penjelasan kepada Iman, tiga bulan lalu.
“Saya bukan seorang warak. Ketika masih sihat, ibu saya sering kali
mengingatkan saya untuk berkahwin dengan gadis Malayali bermazhab Vaishnava. Dalam kesibukan kerja dan menjaga ibu bapa,
saya tidak berpeluang untuk mengotakan hasrat ibu saya. Sekurang-kurangnya saya boleh berbuat
demikian dalam upacara kematian.”
Itulah penjelasan Sugumaran berkenaan satu
klausa di dalam wasiat tersebut.
Berbalik kepada upacara di dalam rumah
Narayanan, Iman sempat membisikkan sesuatu kepada sami yang secara spontan
memberi isyarat kepada semua yang hadir. Mereka tidak menyambung bacaan Thevaram
dan Thiruvasagam. Sami tersebut
turut mengundurkan diri daripada menjalankan
upacara tersebut.
“Saya ingin meminta maaf kerana mengendalakan
upacara ini. Saya berada di sini untuk
memastikan segalanya berlaku berdasarkan wasiat mendiang,” kata Iman.
“Mendiang Sugumaran mewasiatkan bahawa upacara kematian
dijalankan mengikut mazhab Vaishnavisme, bukan Saivisme. Ini selaras dengan etnik mendiang. Mendiang turut menegaskan bahawa pokok pisang
tidak perlu dibelah sebagai ritual hanya kerana dia meninggal dunia dalam
keadaan masih teruna.”
Seluruh sanak saudara dan ahli keluarga
terkejut dengan pengumuman yang dibuat oleh peguam tersebut.
“Bala apa yang menimpa keluarga ini? Apakah upacara
terakhir untuk Sugumaran akan tergantung begitu saja?” Sebilangan daripada ahli
keluarga bertanya sesama sendiri.
Iman kemudian berjumpa dengan Narayanan untuk
memberitahu berkenaan cadangan penyelesaian kepada kemelut itu.
“Jika tuan tidak keberatan, bolehkah saya
membawa sami bermazhab Vaishnava untuk menjalankan upacara ini? Langkah ini turut disebutkan di dalam wasiat tersebut
ekoran daripada kesukaran mendapatkan sami mazhab Vaishnava. Mendiang sendiri
yang telah mengaturkannya dan saya hanya melaksanakan apa yang sudah
diwasiatkan.”
Narayanan mengangguk dengan lemah.
Iman mengeluarkan telefon bimbit untuk menghantar
mesej kepada pembantunya yang berada di luar rumah agar membawa masuk sami
Vaishnava.
Sejurus selepas menerima berita kematian
Sugumaran awal pagi ini, Iman dan pasukan peguamnya telah bertemu seorang sami
Vaishnava di Seremban. Sami tersebut
berasal dari negeri Kerala, India dan menguruskan sebuah kuil di Seremban 2.
Memandangkan sanak saudara Sugumaran sudahpun membaca
mantera Maha Mrityunjaya, Thevaram dan Thiruvasagam, sami tersebut mengajak mereka membaca Garuda
Purana. Seusai pembacaan Garuda Purana,
sami tersebut menjelaskan perjalanan roh mengikut mazhab Vaishnava.
“Menurut Garuda
Purana, roh seorang pengikut mazhab
Vaishnavisme akan kembali kepada Dewa Krishna di Goloka Vrindavana. Roh
tersebut dipercayai akan diterbangkan dengan divya vimana. Divya
vimana merujuk kenderaan seperti kapal terbang. Goloka Vrindavana merujuk kepada tempat
tinggal abadi Dewa Krishna dan temannya, Radha.
Sebagai pengikut Vaishnavisme, roh tersebut akan menerima tubuh persis
Krishna sendiri.”
Narayanan menyapu air mata. Dia
menghela nafas lega kerana tradisi nenek-moyong dapat diteruskan walaupun
selepas anak tunggalnya sudah tiada. Dia memandang ke arah Vadsala yang masih
terbaring di katil.
“Bawalah aku pulang, Sugumaran,”
bisik wanita itu.
____________________