Wawancara Khas – Malini Lakshmi Bai

Lima Sasterawan Kavyan masing-masing mengemukakan dua soalan yang kemudian dikumpul dan dijawab secara berasingan oleh kelima-lima individu terbabit. Berikut jawapan daripada Malini Lakshmi Bai.

 

1. Siapa yang menjadi inspirasi kepada anda menulis (selain mana-mana penulis)?  

Nenek dan pak cik saya. Mereka adalah dorongan bagi saya dalam bidang penulisan; selain sumber inspirasi utama saya iaitu penulis fiksyen Harry Potter, Joanne Kathleen Rowling. Nenek dan pak cik sentiasa memberi semangat positif dan mengingatkan saya supaya kerap berkarya. Mereka berdua juga banyak berkongsi idea mengenai penulisan bersama saya.

 

2. Dari manakah datangnya idea atau inspirasi untuk anda menulis?

Kebanyakan idea atau inspirasi untuk menulis terhasil melalui visual yang saya lihat  di Google Images, buku atau suasana alam semula jadi. Sebagai seorang visual learner, saya rasa lebih mudah untuk berkarya apabila ada maklumat atau idea dalam bentuk gambar, terutamanya gambar berwarna.

3. Apakah karya sulung/pertama yang tersiar/terbit? Bagaimana peluang menyiarkan karya itu muncul?

Aku Mahukan Hatimu, Karna adalah karya sulung saya yang berjaya disiarkan di portal Sastera Kavyan pada 12 Julai 2021. Peluang untuk menyiarkan karya ini terhasil apabila saya menyertai Kavyan.

 

4. Berapa banyak tempoh waktu diperuntukkan untuk membaca dan membuat kajian sebelum menghasilkan karya?

Tempoh waktu yang diperuntukkan bergantung kepada karya tersebut. Jika karya yang bakal ditulis berkaitan dengan hal-hal yang rumit atau perkara yang melibatkan luar negara atau budaya yang asing bagi saya, maka akan peruntukkan masa lama sedikit. Mungkin, beberapa jam atau beberapa hari.

5. Pada waktu bilakah atau dalam suasana yang bagaimanakah anda ada “feeling/mood” untuk menulis?

Biasanya, saya fokus pada aktiviti menulis pada waktu senja atau malam. Suasana pada waktu senja dan malam adalah lebih menenangkan dan membantu minda untuk menjana idea-idea yang menarik untuk berkarya.

 

6. Apakah topik/tema/isu yang agak mudah untuk anda tulis dan apa pula yang agak sukar untuk anda tulis?

Karya berunsur genre seram, alam semula jadi, spiritual dan mistik agak mudah bagi saya untuk menulis tetapi tema atau isu berkonsepkan cinta adalah agak sukar bagi saya untuk menulis.  

7. Apabila anda mengetengahkan kebudayaan komuniti sendiri dalam karya, bagaimana ia mempengaruhi pembaca? Apakah reaksi yang diterima daripada pembaca?

Para pembaca semakin tertarik dengan kebudayaan komuniti India yang saya paparkan dalam karya dan mereka ingin tahu keunikan kebudayaan komuniti itu dengan lebih lanjut.

 

8. Apa yang mendorong anda untuk terus menulis walaupun tiada pendapatan lumayan melalui bidang penulisan?  

Semangat untuk terus berkarya dan menghasilkan lebih banyak hasil bacaan untuk ahli keluarga, kawan-kawan dan pelajar-pelajar saya yang banyak memberi dorongan dan sokongan moral.

9. Apakah karya terkini anda yang sedang diusahakan? Berikan sedikit maklumat dan cabaran dalam menyiapkannya.

Kini, saya sedang giat mengusahakan beberapa cerpen dan puisi dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Kesemuanya masih dalam fasa pertama (draf awal) disebabkan oleh kekangan masa.

 

10. Ramai yang mempunyai aspirasi (cita-cita) untuk menjadi seorang penulis seperti anda. Apakah tips yang boleh anda kongsikan kepada mereka?  

Jangan berasa malas atau malu untuk menimba ilmu penulisan daripada penulis-penulis yang lebih banyak pengalaman. Jangan sia-siakan masa dengan menunggu peluang untuk menulis datang bergolek kepada anda. Rajinlah melayari internet untuk mencari maklumat sayembara atau pertandingan menulis.

[Malini Lakshmi Bai lahir dan membesar di Kuala Lumpur. Pada tahun 2012, beliau menyambung pengajian tinggi dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) Bahasa Inggeris di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR). Beliau meminati bidang kesusasteraan sejak bangku sekolah. Pada tahun 2009, Malini mewakili sekolah dan daerah dalam beberapa forum pelajar, pertandingan debat, dan syarahan. Kini, beliau berkerjaya sebagai guru bahasa Inggeris dan penyelia di sebuah pusat pembelajaran bahasa. Malini juga menggalas jawatan penolong setiausaha dalam Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan). Hasil karya beliau termuat dalam antologi Lakaran Diri (2022) dan di portal Sastera Kavyan. Karya bahasa Inggeris pula diterbitkan di laman Eksentrika. Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]