Reaksi Terhadap Cerpen “Scammer”

Saya berpeluang membaca petikan cerpen “Scammer” tulisan Uthaya Sankar SB.

Saya rasa petikan ini mempunyai cangkuk naratif yang telah menarik minat saya. Terlalu banyak plot twist dalam petikan dan sememangnya menarik minat saya untuk membaca dari awal hingga akhir. Saya membaca beberapa kali untuk tidak “terlepas” membaca sesuatu yang penting dalam petikan. Penuh dengan saspens.

Mungkin orang yang menelefon pada hari Rabu itu scammer sebenar ataupun kenalan yang cuba membantu watak utama dengan memberi wang tanpa mendedahkan identiti. Mungkin watak utama menghadapi keperitan hidup dan perlukan bantuan kewangan tetapi tidak pernah meminta daripada sesiapa dan sedang cuba dibantu oleh rakannya.

Pada pandangan saya, orang yang menelefon pada Khamis dan Isnin mungkin pemilik anjing dan lelaki tua yang sebenarnya yang ingin meluahkan isi hati kepada sesiapa sahaja yang sanggup mendengar kerana pada zaman sekarang, ramai yang tidak meluangkan masa untuk mendengar dan bercakap dari hati ke hati (heart to heart). Mungkin kedua-dua orang ini atau kumpulan ini ingin berhubung dengan seseorang untuk meluahkan perasaan.

Wang RM100 itu mungkin dimasukkan secara “silap” oleh seseorang yang tidak dikenali dan terjadi secara kebetulan sahaja kepada watak utama dalam cerpen ini. Atau mungkin watak utama menerima wang RM100 itu daripada rakan yang mengetahui situasi kesempitan kewangan yang dialami watak utama. Penuh misteri juga!

Apa yang mungkin berlaku seterusnya dalam cerpen ini? Sesuatu yang sangat sukar untuk saya duga dan petikan cerita ini membuatkan saya ingin mengetahui kisah seterusnya. Plot twist yang pasti akan membuatkan pembaca mahu terus membaca. Saya rasa watak utama akan mendapat wang RM100 setiap minggu dalam akaunnya tetapi akhirnya dia terpaksa mengaku bahawa duit dalam akaun itu bukan miliknya.

[Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam jurusan Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Anuradha aktif menulis sejak 2016 dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Karya beliau termuat dalam pelbagai antologi seperti Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), Peluru Aksara (2020), dan Lakaran Diri (2022). Anuradha merupakan bendahari Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan). Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]