Ramanathapuram, 1.06.2024
Selain daripada melawat kuil-kuil lama dan ternama
di sekitar Tamil Nadu, adik ipar saya, Raymond juga teringin untuk melawat kuil
kulatheivam keluarga mereka yang disembah turun temurun.
Setiap keluarga keturunan Tamil mempunyai kulatheivam
masing-masing. Kulatheivam merupakan ‘tuhan pengawal’ sesuatu
kampung. Saya tidak berapa arif untuk menceritakan mengenai asal-usul ini.
Lagipun, ramai tidak mempraktikkan sangat penyembahan ini di Malaysia.
Semalam, semasa perbincangan bersama sepupu
Raymond, Theeba menyatakan kuil tersebut terletak di sebuah kawasan kampung,
lebih kurang sejam jauh dari rumahnya. Dia pun sudah tidak lama ke situ dan
tidak tahu akan keadaan sekarang kuil tersebut.
Kami bertiga bergerak semula ke Ramanathapuram pada
hari ini Kami menjemput Theeba dan dua orang anaknya sekali. Suami Theeba
bekerja di Malaysia.
Kami ke sebuah kuil besar yang kurang pengunjung di
Ramanathapuram sebelum menuju ke kawasan perkampungan yang disebut oleh Theeba.
Selepas berpusing-pusing memasuki kawasan sawah padi
(tidak kelihatan padi ketika itu), kami pun tiba di perkampungan tersebut.
Terdapat patung kecil di suatu tempat yang dikenali sebagai Azhagar. Oleh
kerana tidak ada pengunjung, ia nampak terbiar.
Kemudian, kami ke kawasan rumah tempat datuk dan
nenek Raymond tinggal pada suatu ketika dahulu. Sungguh cantik perkampungan
itu. Rumah-rumah di situ berwarna-warni. Pokok-pokok neem tersergam di
perkarangan depan dan di belakang setiap rumah.
Cuaca agak panas. Selepas Theeba berbual dengan
beberapa kenalan di situ, kami berpatah semula ke bandar Ramanathapuram.
Kelihatan pelbagai kuil kecil di sepanjang perjalanan. Saya juga dapati
beberapa orang mengambil air di kolah yang besar untuk dibawa balik ke rumah.
Ada juga di antara mereka bermandi di situ.
Setelah makan tengah hari di sebuah restoran,
Theeba dan anak-anaknya dihantar ke rumah mereka. Theeba juga memberi buah
tangan kepada Raymond untuk dibawa pulang.
Kami menuju ke Madurai selepas itu. Kelihatan
banner meraikan harijadi, banner hari perkahwinan dan banner tentang kematian
individu, di sepanjang jalan. Wajah mereka yang dirai terpampang besar.
Perkhidmatan bas kerajaan pelbagai warna juga dapat
dilihat di mana-mana. Kebanyakan bas masih berbentuk lama.
Lebih kurang jam 5 petang kami sampai di Madurai.
Jurupandu kami, Raaji membawa kami ke Madurai Meenakshi Amman Koil.
Kuil Madurai Meenakshi Sundareswarar ini dibina
oleh Maharaja Pandiyan Sadayavarman Kulasekaran (1190 CE -1205 CE).
Terdapat 14 gopuram dengan ketinggian 52 meter. Keluasan kuil ini adalah
65000 meter persegi.
Sebelum masuk ke dalam kuil, telefon bimbit dan
kasut perlu diserahkan di kaunter simpanan dengan bayaran tertentu. Resit
diberi untuk memudahkan diambil semula nanti. Badan juga diperiksa oleh polis.
Memang sungguh luas. Saya menjadi kagum. Saya dan
Raymond sungguh teruja dengan seni bina kuil ini. Tidak dapat dibayangkan bagaimana
mereka dapat membina bangunan setinggi ini dengan menggunakan batu kapur
konglomerat marmar granit. Dengan cara apakah mereka menaikkan batu-batu berat
setinggi ini. Masih menjadi misteri dan tanda tanya.
Terdapat sebuah muzium di suatu bangunan kuil ini.
Dikenakan bayaran untuk masuk dan menikmati keindahan zaman lampau. Dengan
lampu yang tidak begitu terang dalam tempat ini, seolah-seolah telah membawa
kami ke era Kerajaan Pandiyan.
Lebih kurang satu setengah jam kami berdua berlegar
di dalam kuil ini. Kemudian, kami ke tempat jualan barang-barang cenderahati.
Kami membeli sedikit sahaja yang berkenan di situ.
Kami mengambil semula telefon bimbit dan kasut
kami. Apabila kami keluar sahaja dari kuil, beberapa orang peminta sedekah dan
transgender mengelilingi kami. Tahu-tahu sahaja kami dari Malaysia. Kami
berjalan laju-laju untuk mengelakkan ‘sentuhan’ mereka. Memang disentuh.
Pada masa itulah sukar pula kami mencari di mana
kereta Raaji diparkir. Kebanyakan kereta seakan-akan sama dengan kereta jurupandu
kami. Setelah Raymond menghubunginya melalui telefon, baru nampak kelibat.
Jam 7.30 malam, kami tiba di hotel di Madurai. CR
Grande Hotel itu terletak betul-betul di tengah-tengah bandar. Terdapat
tiga katil di dalam bilik hotel ini. Terdengar bunyi auto rikshaw dan bunyi hon
kederaan di dalam bilik hotel, walaupun kami di tingkat 2 dengan pintu dan
tingkap tertutup.
Setelah mandi-manda dan berehat sebentar di hotel,
kami bertiga ke sebuah restoran tidak berapa jauh dari situ. Setelah beberapa
hari makan makanan nabati, baru hari ini kami makan nasi dengan masakan kambing
varuval yang lazat dan minum air limau ais yang saya tidak pernah rasa
sebelum ini.
Kami ke bilik selepas itu. Raaji tidur di bilik
yang disediakan untuknya di bawah.
Amat letih. Namun saya agak sukar untuk tidur
dengan nyenyak setiap kali di tempat baharu. (bersambung)
(Karya ini disiarkan tanpa suntingan sebagaimana
diterangkan di sini]
[M. Mahendran dilahirkan di Bentong,
Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan
Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung
beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen
bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan)
pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023.
Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]