[Sambungan daripada Bahagian 1] Beliau hanya muncul semula beberapa minggu kemudian. Perutnya sudah kempis! Anehnya, bayi tidak pula kelihatan dan suara tangisan juga tidak kedengaran.
Sedikit demi sedikit, saya mendengar daripada perkongsian
cerita golongan wanita di kampung bahawa Chellam Akka telah pergi ke Selangor
untuk melahirkan anak. Bayi itu pula diserah kepada saudara mara untuk
dipelihara.
Beberapa tahun kemudian, semasa berada di sekolah
menengah, saya mendengar pula versi yang sedikit berbeza dalam perbualan
golongan wanita di kampung kami. (Mungkin juga versi mereka masih sama tetapi
tahap pemahaman saya mula berubah mengikut peningkatan usia.)
Kononnya, Subramani Taata dan Chellam Akka berpindah
dari Klang, Selangor ke Taiping, Perak kerana beliau mengandung sebelum
berkahwin. Mungkin beliau menjalin hubungan dengan seorang pemuda yang
meninggalkannya sebaik mendapat berita si kekasih mengandung.
Maka, bagi menyembunyikan kisah sebenar, Chellam Akka
dibawa ke Siru Kambam dengan cerita rekaan kononnya beliau seorang balu muda
yang baru kehilangan suami.
Kemudian, apabila bayi di luar ikatan perkahwinan itu
lahir, maka diserah ke rumah anak yatim. Selepas itu, Subramani Taata dan
Chellam Akka meneruskan hidup di Taiping.
Dalam khabar angin yang tersebar dalam kalangan
penduduk (khasnya wanita), tidak pula dihuraikan mengapa mereka berdua memilih
untuk terus tinggal di kampung ini. Jika tujuan asal adalah untuk
menyembunyikan peristiwa mengandung, mengapa tidak pulang ke tempat asal di
Selangor selepas bayi diserah ke rumah anak yatim?
Jawapan kepada persoalan itu mula terjawab sedikit
apabila penduduk kampung mendapat tahu bahawa hak milik tanah dan rumah yang
didiami sejak tahun 1980 diserah sepenuhnya kepada Chellam Akka. Saya tidak
tahu siapakah pemilik asal tetapi apa yang pasti, rumah dan tanah itu diserah –
ditukar milik – atas nama Chellam Akka pada sekitar tahun 1985.
Selepas Subramani Taata meninggal dunia, Chellam Akka
tinggal seorang diri di rumah itu. Beliau juga sudah mengambil alih pengendalian
upacara menurun dan memuja Varahi Amman di rumah itu. Selain daripada orang
luar, penduduk setempat juga sering berkunjung untuk mendapatkan restu dan
bantuan.
Sesekali akan kedengaran desak-desus kononnya ada lelaki
luar datang bermalam di rumah Chellam Akka. Bagi saya secara peribadi sejak sepuluh
tahun lalu, siapa yang berkunjung atau siapa yang bermalam di rumah Chellam
Akka bukan urusan orang kampung.
Bagi Chellam Akka, ternyata si balu yang sentiasa bersari
putih itu tidak ambil pusing tentang pandangan orang ramai. Beliau terus hidup
sendirian di rumah papan yang sudah menjadi miliknya.
Selalu juga beliau kelihatan duduk di beranda sambil termenang.
Dan pada setiap pagi dan petang, jika tidak hujan, beliau pasti rajin
menguruskan pelbagai tanaman dan sayur-sayuran di halaman rumah.
Lama-kelamaan, para penduduk mula belajar untuk
menjaga tepi kain sendiri. Hanya sesekali ada orang bercerita tentang Chellam
Akka; dengan nada positif mahupun negatif.
Berita kematiannya pada awal pagi tadi membongkar tiga
rahsia yang tersimpan kemas selama dua puluh lima tahun. Kami mendapat tahu
daripada si lelaki yang sering berkunjung dan bermalam di rumah Chellam Akka.
Rupa-rupanya, Subramani Taata bukan bapa kandung Chellam
Akka. Sebaliknya, dia seorang duda yang tampil memberi perlindungan selepas
Chellam Akka melarikan diri dari rumah akibat penderaan. Mereka berdua
berpindah ke Taiping untuk memulakan hidup baharu.
Pendedahan kedua ialah bahawa Chellam Akka tidak
pernah mengandung! Penampilan dirinya dahulu sebagai seorang balu muda yang
mengandung adalah lakonan semata-mata.
Malah, hanya selepas kematiannya pada awal pagi tadi,
kami tahu bahawa nama sebenarnya ialah Chellan. Beliau melarikan diri dari
rumah pada usia tujuh belas tahun susulan keluarganya tidak mahu menerima
hakikat beliau seorang transgender.
Chellan diberi perlindungan oleh Subramani Taata yang
berjanji akan membantunya memulakan hidup baharu sebagai seorang wanita. Demi
memastikan tiada sesiapa mempersoalkan identiti jantina, Chellan/Chellam
diminta berpura-pura mengandung apabila mereka berdua datang ke Siru Kambam.
Selama dua puluh lima tahun, Chellam Akka tinggal di
kampung ini sebagai seorang wanita. Hanya kematian datang dengan penuh cemburu
lalu membongkar rahsia yang tersimpan kemas.
Pendedahan ini bukan bertujuan mengaibkan mendiang.
Sebaliknya untuk meraikan semangat juang Varahi Amman yang dimiliki oleh seorang
individu yang akan sentiasa saya kenang sebagai Chellam Akka. (Baca: Reaksi Pembaca Beta)
Ulasan
Catat Ulasan
Terima kasih. Komen anda akan dinilai sebelum dipaparkan. Harap maklum bahawa komen tanpa nama TIDAK akan diluluskan.