(Sambungan daripada Bahagian 1) Meskipun sumbangan Sasterawan Kavyan amat besar dan penting, wujud beberapa cabaran yang menjadi hambatan berterusan. Misalnya, kurangnya pengiktirafan dan penghargaan daripada kerajaan, ruang penerbitan yang terbatas, serta persepsi bahawa karya penulis kaum India dalam Sastera Kebangsaan hanyalah “sampingan” dan kelompok ini bukan pemegang taruh utama.
Wajarlah
disebut apa yang membuatkan kelompok Sasterawan Kavyan begitu istimewa dan
berharga. Sebagaimana dinyatakan, penulis kaum India yang menghasilkan
karya Bahasa Malaysia tetap berpegang pada identiti dan jati diri—Tamil,
Malayali, Telugu, Punjabi, Bengali, dan sebagainya.
Sasterawan
Kavyan memiliki keupayaan dan kebolehan membawa tradisi, mitos, pemikiran,
simbolisme, kerencaman bahasa, dan konflik budaya kaum India tempatan ke dalam
karya Sastera Kebangsaan. Sesungguhnya, konsep “Sastera Kebangsaan” tidak akan
lengkap dan sempurna tanpa mengiktiraf sumbangan Sasterawan Kavyan.
Dalam konteks
negara majmuk, Sastera Kebangsaan mempunyai fungsi membina empati, perpaduan,
menghargai sumbangan, dan meraikan perbezaan. Apabila kelompok Sasterawan Kavyan yang giat menulis
dalam Bahasa Malaysia dikenal pasti, dihargai, dan diiktiraf oleh kerajaan
(termasuk jabatan dan agensi kerajaan), ia menyampaikan mesej jelas bahawa Bahasa
Kebangsaan dan Sastera Kebangsaan adalah milik bersama. (Baca juga – “Mungkin Lepas Ni Orang Tak Sebut Tentang Kavyan”)
Memanglah
jumlah Sasterawan Kavyan pada masa kini tidak ramai. Situasi ini tentulah turut
disebabkan kurang atau tiada pengiktirafan dan penghargaan daripada kerajaan
atas sumbangan kelompok ini sejak tahun 1980-an. Apabila kelompok minoriti ini
diperakui, dihargai, dan diberi pengiktirafan sewajarnya, lebih ramai generasi
muda kaum India akan berminat untuk turut terlibat dalam penulisan Bahasa
Malaysia secara serius dan berterusan.
Bentuk pengiktirafan
dan penghargaan yang dimaksudkan bukan sekadar anugerah dan hadiah dalam pertandingan.
Sebaliknya, pengiktirafan atau penghargaan terhadap sumbangan Sasterawan Kavyan
di luar konteks pertandingan, peraduan, dan sayembara penulisan.
Misalnya,
kajian akademik di universiti terhadap karya Sasterawan Kavyan boleh
dipergiatkan. Contoh kajian akademik boleh dibaca dalam buku Kavya Sastra. Perpustakaan Negara
Malaysia (PNM) pula boleh membeli dan mengedarkan buku-buku Sasterawan Kavyan
ke perpustakaan desa di seluruh negara.
Wakil Sasterawan
Kavyan juga boleh diundang ke seminar peringkat kebangsaan untuk membentangkan
kertas kerja atau berkongsi tentang pengalaman kelompok penulis minoriti ini.
Perkara seperti ini pernah dilakukan mulai tahun 1990-an tetapi semakin tidak
kedengaran sejak 2020.
Pengiktirafan
dan penghargaan yang lebih bermakna ialah biasiswa penulisan, dana penerbitan, atau
geran sokongan yang dikhususkan bagi penulis kaum India yang menulis secara
konsisten dalam Bahasa Malaysia. Peluang seperti ini mungkin sedia ada tetapi
sering “dibolot” penulis Melayu yang merupakan kelompok majoriti dalam bidang
penulisan di Malaysia.
Dana Penggerak
Industri Buku Negara (PIBN) disediakan kerajaan sejak tahun 2007 “khusus kepada penerbit bumiputera”.
Menurut Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Hazami Jahar di Berita Harian (4 Jun 2024), PIBN
disalurkan melalui Kementerian Kewangan untuk membantu penerbit bumiputera.
Bayangkan
jika dana boleh diberi untuk membantu proses penerbitan antologi yang memuatkan
karya Sasterawan Kavyan. Untuk rekod, kesemua antologi yang diusahakan oleh
Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan) menggunakan wang para penulis
sendiri. Buku-buku saya pula diterbitkan menerusi sumbangan modal sosial daripada
rakan-rakan. Kelompok Sasterawan Kavyan juga giat menulis di portal Sastera Kavyan; sementara M. Mahendran
menulis di blog peribadi,
dan saya juga menulis di blog peribadi.
Sebagaimana wajar
diingatkan dan ditegaskan berulang kali, kelompok Sasterawan Kavyan bukanlah
“minoriti sampingan” yang hanya layak diberi pengiktirafan dan penghargaan menerusi
“hadiah saguhati penulis Bukan Melayu”. Atau sekadar melukut di tepi gantang.
Bermula sebagai
gelombang kecil yang muncul pada tahun 1980-an dan 1990-an, kelompok Sasterawan
Kavyan kini merupakan paduan suara penting kelompok minoriti yang wajar dirai,
dihargai, dan diiktiraf—bukan hanya atas sumbangan kepada perkembangan Sastera
Kebangsaan tetapi juga kerana kelantangan bersuara demi mempertahankan hak,
identiti, dan jati diri golongan minoriti menerusi karya yang memartabatkan Bahasa
Malaysia dan Bangsa Malaysia.
Mahu mengirim karya ke portal Sastera Kavyan? Baca panduan dan syarat [di sini].



Ulasan
Catat Ulasan
Terima kasih. Komen anda akan dinilai sebelum dipaparkan. Harap maklum bahawa komen tanpa nama TIDAK akan diluluskan.