Ulasan Cerpen “Generasi Penerus Tradisi”

Cerpen “Generasi Penerus Tradisi yang dihasilkan oleh Uthaya Sankar SB dan disiarkan di portal Sastera Kavyan pada 13 Mac 2024 mengundang pelbagai persepsi.

Watak Raman seorang pemuda berusia 21 tahun dan membimbing sekumpulan remaja sejak mereka kanak-kanak lagi. Raman yang berpegang teguh pada ajaran ketuanya, mahukan remaja di bawah bimbingannya turut menjadi sama seperti dirinya. Dia tidak mahu mereka terpengaruh atau menjadi mangsa pendakyah.

Semasa membaca beberapa perenggan awal cerpen ini, Raman seolah-olah digambarkan tergolong dalam kumpulan minoriti penganut agama Hindu.

Apabila membaca perenggan seterusnya, rupa-rupanya Raman dan kumpulan remaja itu bukan berpegang teguh kepada ajaran agama tauhid iaitu agama Hindu.

Rupa-rupanya, mereka mempunyai pegangan dan amalan berbeza yang diajar oleh Datuk Guluji. Ajaran kultus itu adalah fahaman mereka. Yakni, ajaran sesat.

Ajaran Datuk Guluji digambarkan lebih hebat daripada ajaran agama Hindu. Begitulah cara Datuk Guluji memikat para pengikutnya, sehingga boleh menjadikan Raman sebagai mentor untuk para remaja dalam kultus itu.

Pada pengakhiran cerpen ini telah timbul suatu perasaan jijik. Baru diketahui bahawa Datuk Guluji dan para pengikutnya ada agenda “khas”. Mungkin kerana agenda itulah para pengikut setia bersama ketua kultus dan begitu juga sebaliknya.

Walaupun keseluruhan cerpen ini ditulis secara “abstrak”, ia masih memberi ruang kepada pembaca untuk membuat andaian sendiri. Mungkin pembaca lain mempunyai pandangan berbeza yang dapat pula membantu mencungkil mesej tersirat lain dalam cerpen ini.

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak 1987. Karupaya (2018) adalah Kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) Kumpulan cerpen Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]