Mahendran dan Bidang Seni


Mungkin kini saya sudah menjadi pelakon atau penyanyi terkenal di India atau Malaysia!

Ya, cita-cita saya semasa di sekolah adalah ingin menjadi pelakon.  Pengaruh menonton filem sejak kecil di pawagam membenihkan cita-cita itu dengan sedar atau tidak sedar.

Dari umur 5 hingga 10 tahun, M.G.R ialah idola saya, kemudian Rajinikanth mengambil tempat itu hingga sekarang di samping P. Ramlee, Rahim Razali, Sylvester Stallone, Roger Moore dan Harrison Ford.

Sering saya melakonkan semula stail-stail dan dialog-dialog Rajinikanth di rumah setelah menonton filem-filem terbaharu beliau. Dan biasanya akan dimarahi oleh ibu kerana tidak menumpukan perhatian pada pelajaran. Ya, saya menyesal sekarang.

Untuk melepaskan ketagihan berlakon itu, saya mula-mula naik pentas pada umur sembilan tahun di dewan Kuil Sri Maha Mariamman, Chammang, Bentong, Pahang semasa acara tahunan anjuran Kelab Belia Hindu. Saya cuma menjadi pengawal yang memegang tombak (kayu) di sebelah watak raja.

Sebenarnya, saya dan abang sudah pun berlatih untuk sebuah komedi pendek bertajuk “Munumunusami”. Malagnya, oleh kerana masa tidak mengizinkan, komedi itu terpaksa dibatalkan. Memang sangat sedih, sebab kami berdua membuat latihan hampir dua minggu untuk persembahan itu.

Walaupun saya naik pentas setiap tahun untuk acara koir dan pancaragam dari Darjah 5 hingga 6 di sekolah, saya tidak puas sebab kebolehan saya tidak menonjol. Cuma boleh bangga kerana dapat naik pentas sahaja.

Saya sentiasa melakonkan gaya-gaya Rajinikanth di depan cermin dan akan menyanyikan lagu-lagu filem Tamil yang dinyanyikan oleh S.P. Balasubramaniam, Malaysia Vasudevan, K.J. Yesudass dan Ilayaraja. Ibu sering memarahi kerana bimbang saya akan tercicir dalam pelajaran. Memang itu yang berlaku.

Semasa di Tingkatan 3, saya pernah menari disko secara berkumpulan untuk lagu “The Eye Of The Tiger.  Selepas persembahan, kata bapa, sayalah yang paling teruk melakukan gerakan. Mungkin gaya Mr. Bean agaknya. Selepas itu, saya tidak menari lagi.

Bakat nyanyian saya mula terserlah selepas saya menyertai Persatuan Bahasa Tamil di sekolah ketika berumur 16 tahun. Kami akan adakan gabungan persatuan antara sekolah-sekolah lain dan akan mengadakan acara pentas. Saya menyanyi dan berlakon. Tidak ada sesiapa untuk menghalang.


Selain daripada itu, saya juga sering membuat rancangan radio sendiri menggunakan kaset. Saya akan jadi DJ akan menyanyi dan berlakon tanpa batasan dan tidak bersistem. Kaset -kaset yang dirakam sejak tahun 1983 masih disimpan dengan baik.

Pada tahun 1985, saya terbaca sebuah iklan di akhbar Tamil, menyatakan sebuah syarikat penerbitan drama swasta inginkan pelakon tambahan dan akan mengadakan temuduga pada tarikh tertentu di Bentong. Diminta bawa bersama gambar penuh ukuran 4R. Saya berbuat demikian. Tetapi penemuduga tidak datang seperti yang dijanjikan. Kecewa melanda diri saya.

Saya sering juga menunjuk bakat nyanyian dan lakonan semasa acara Kelab Belia Hindu pada pertengahan tahun 1980-an. Setelah mula bekerja dan berpindah ke Temerloh, aktiviti seni sudah berkurangan. Hanya bernyanyi di dalam bilik sahaja.

Kemudian apabila saya memiliki kamera video pada tahun 1998, saya kembali aktif membuat klip video bersama-sama rakan seasrama.

Jika saya rajin mencari peluang dalam bidang ini di Kuala Lumpur, mungkin saya sudah terkenal sebagai bintang artis. Saya tidak lakukan seperti itu sebab takut akan hilang kerja yang sedia ada dan bidang seni di tanah air tidak menjanjikan pendapatan tetap ketika itu.

Walaupun saya tidak menceburi bidang perfileman, bidang penulisan telah menggantikan tempat itu tanpa disedari.

____________________

M. Mahendran
mula aktif menulis cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil untuk akhbar dan majalah pada tahun 1987. Karya beliau mendapat pengiktirafan menerusi Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1988, 1991) dan Hadiah Cerpen Pelbagai Kaum DBP (2003). Cerpen-cerpen Mahendran turut termuat dalam antologi Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung yang memuatkan karya-karya terpilih Mahendran.