Aku, Belantara dan Sumi — Bahagian 1

Musnah habis tempat tinggal kami. Ke mana lagi akan kami pergi? Kebanyakan sanak saudara aku sudah mati. Rusa, kera, seladang, kerbau dan babi hutan pun banyak yang sudah mati dalam kebakaran yang melanda hutan ini dua hari yang lepas. Tak tahu berapa ramai antara kami yang sempat lari ke tempat lain.

Aku tercedera. Aku tidak berdaya dan bermaya untuk bergerak lebih jauh lagi. Biar aku tinggal di sini. Dengan harapan, selagi aku bernyawa, aku akan tinggal di sini. Air sungai boleh mengalas perut aku. Mungkin aku boleh cuba makan bangkai babi hutan yang terbakar. Kalau berselera.

Cuaca memang panas, tetapi itu bukan punca kebakaran. Kami semua tahu ini adalah angkara manusia. Kami nampak dari jauh hari itu. Sebelum membakar, mereka menebang keseluruhan pokok-pokok kempas yang tinggi-tinggi dengan jentolak dan jentera pemotong.

Aku tidak tahu mengapa mereka mahu membakar tempat tinggal kami. Kalau ada hujan lebat turun pada hari itu, mungkin juga dapat diselamatkan sebahagian kawasan. Hampa.

Anak-anak aku yang empat ekor sudah berlari jauh dari sini agaknya semasa kebakaran berlaku. Ketika itu aku dan isteri sahaja yang tinggal. Mungkin mereka tidak tahu apa yang perlu dilakukan ketika itu. Menyelamatkan diri sendiri adalah penting. Itu hak mereka, lagi pun mereka sudah besar panjang.

Yang paling menyedihkan adalah kematian isteriku. Memang pada masa itu anak-anak aku dan saudara-mara yang lain meneriak memanggil aku dan isteri lari dari sini. Kami mana daya? Isteri aku mati sesak nafas. Aku terkena percikan bara api di beberapa tempat di badan. Tidak parah. 

Kenapa aku tidak mati bersamanya? Kini aku tinggal sebatang kara. Biar aku mati sahaja di sini. Kaki aku tidak sekuat dahulu. Badan lagi luka.

 Bagaimana aku boleh mengejar kerbau atau babi hutan jauh-jauh. Kalau silap sedikit pasti babi hutan akan menyondol aku terlebih dahulu sebelum aku dapat baham mereka. Sebelum kebakaran ini pun, aku banyak bergantung kepada anak-anak serta sanak saudara aku.

Tiada pokok; tiada rumput; tiada belukar dan tiada tempat untuk berteduh. Semua telah ranap; hancur, hangus dan musnah. Tiada lagi warna hijau menyejukkan mata dan diri. Tinggal warna hitam, berbara dan berasap mengganggu rongga dan hidung.

Aku terbatuk-batuk. Tekak rasa sungguh kering. Aku tidak dapat bergerak banyak. Badanku masih sakit dan lemah. Tanah masih berapi; panas. Aku cuma berselindung di sebalik batu besar di kawasan air terjun. Ini untuk memudahkan aku mengalas perut.

Biasanya terdengar juga bunyi kicauan burung di atas kepala dan bunyi cengkerik. Kini semua telah lenyap. Pasti mereka pun telah mati atau pun berhijrah. Sunyi sepi.

 Terdampar mayat isteri dan bangkai rakan-rakan aku yang lain di sana-sini. Cuma beberapa bangkai babi hutan kelihatan tidak jauh dari sini. Mungkin ia cukup untuk aku sementara waktu. Aku tidak pernah makan daging terbakar sebelum ini. Tidak tahu sedap, boleh telan atau tidak.

 Aku perlu turun dapatkan air terlebih dahulu. Walaupun perut terasa lapar, aku tidak berselera untuk makan. Badan aku sungguh lemah. Aku keluar dari tempat perteduhan. Lereng bukit nampak agak curam. Dahulu memang tidak boleh turun begini. Harus melepasi pokok-pokok buluh dan pokok-pokok kempas, baru dapat sampai ke kawasan air terjun. Kini tidak perlu begitu. Semua tinggal tunggul-tunggul arang sahaja.

Aku menuruni lereng bukit dengan sedikit menggelongsor. Badan serta kesemua kakiku sudah menjadi hitam. Belang dan warna oren badanku kelihatan pudar. Mungkin tidak lama lagi aku akan menyamai harimau kumbang.

Nasib baik manusia tidak mengapa-apakan air terjun dan sungai ini. Aku minum air sungai, sejuk segar dan damai.

 Deras air yang laju ketika ini dapat hilangkan tempiasan abu yang terjatuh ke dalam sungai. Aku membenamkan badan aku beberapa ketika di dalam air yang sejuk. Luka akibat terbakar, memedihkan. Aku biarkan sahaja. Bunyi air terjun mendamaikan sedikit hati aku yang sedang bergelojak. Haauummm! Sungguh segar. Hilang sedikit warna hitam dari badanku. Aku bangun lalu menggoyang-goyangkan badan aku supaya mudah kering. Aduh! … Pedih.

Aku kembali naik ke tempat perteduhan aku dengan perlahan. Abu dan arang hitam lagi mudah lekat pada kakiku kerana basah. Hitam pun hitamlah. Aku duduk terjelupuk. Badanku tidak kering sepenuhnya. Aku menjilat-jilat bahagian badan setakat yang boleh. Hari sudah hampir malam. Esok akan keringlah. Aku amat letih, mengantuk.

Sumi, rupanya amat cantik. Memang terdapat ramai gadis-gadis rimau di belantara ini nampak seakan-akan sama. Tapi pada firasat aku sahaja yang tahu mana gadis rimau yang cantik dan berkelakuan baik. Ramai juga jejaka rimau yang meminati Sumi. Dan mereka sudah pandai mengurat Sumi dan mengajak untuk mengawan. Nasib baik Sumi tidak seperti gadis-gadis rimau lain. Dia tidak mudah tertawan dengan jejaka rimau yang pandai menggoda.

Boleh dikatakan akulah adalah antara jejaka rimau yang paling kacak di belantara ini. Air sungai adalah saksi. Perbuatan rimau-rimau jantan di belantara ini membuatkan aku marah. Namun aku tidak menunjukkan kemarahan itu dengan begitu mudah. Cuma aku akan mendekati mereka. Mereka tidak akan berganjak menghampiri Sumi.

Daripada jelingan mata Sumi, aku tahu Sumi memang cintakan aku. Aku gembira.

Dan tiba juga masanya untuk aku mengurat Sumi. Aku tidak gelojoh untuk mengawan. Biar bibit-bibit cinta berputik indah di sanubari kami. Kami cuma bercium dan jilat-menjilat sesama kami. Memang sungguh indah pengalaman cinta ini. Sungguh indah. Sumi …

Sumi. Sumi … aku cintakanmu, Sumi.

Aku terkejut. Bangun. Tidak ada Sumi di sampingku. Aku bangun dari tempat perteduhanku. Terasa ingin melihat kembali mayat Sumi. Aku naik ke atas mencari semula mayat Sumi. Bau bangkai saudara mara aku dan haiwan-haiwan lain meloyakan tekak. Sumi. Di mana kamu, Sumi?

Aku tidak boleh biarkan kamu terdampar di sini sebagai bangkai hina seperti mereka yang lain. Mayat Sumi hampir hitam keseluruhan badan. Nasib baik dia tidak mati hangus. Tidak ada kesan terbakar di badannya.

Air mata aku tiba-tiba turun perlahan-lahan meleleh dari mataku. Aku menarik Sumi menggunakan gigi hadapan seperti mengambil anak-anak kami sewaktu mereka kecil. Berat. Biar berat. Demi Sumi aku sanggup segalanya. Aku menarik bahagian ekornya perlahan-lahan.

Aku tarik dan menjauhkan mayat Sumi daripada bangkai-bangkai yang lain.

Aku memerhatikan sebentar mayat Sumi. Entah untuk berapa lama lagi aku boleh melawat tempat ini. Semoga selagi hidup aku dapat menziarahi “kubur” Sumi. Aku menangis sebentar memerhatikan Sumi yang tidak bernyawa. Aku baring disampingnya untuk beberapa ketika sebelum beredar dari situ. Sebak rasa hati. Sedih.

Aku pergi semula ke tempat perteduhan dan baring di situ. Aku perlu berehat dan tidur untuk beberapa ketika. Sumi datang bertalu-talu di depan mata. Anak-anak aku yang sudah besar panjang turut berlegar di depan mata. [Bersambung esok]

____________________

M. Mahendran mula aktif menulis cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil untuk akhbar dan majalah pada tahun 1987. Karya beliau mendapat pengiktirafan menerusi Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1988, 1991) dan Hadiah Cerpen Pelbagai Kaum DBP (2003). Cerpen-cerpen Mahendran turut termuat dalam antologi Menara (1988), Menara 4 (1991), Tanpa Mengira Warna (1993), Vanakam (2002), Segugus Aksara Sealur Kasih (2003), Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), dan Peluru Aksara (2020). Karupaya (2018) adalah kumpulan cerpen sulung yang memuatkan karya-karya terpilih Mahendran. Baca lebih banyak karya Mahendran [di sini].