Raman dan Kultus Guruji

“Keadilan perlu ditegakkan,” tegas Guruji dengan tenang.

Selama sepuluh minit sebelum itu, ketua kultus berkenaan mendengar dengan teliti kes yang diketengahkan oleh sekumpulan ibu bapa. Beliau memberi peluang kepada setiap orang untuk bercakap.

Pertemuan tertutup ini diatur di pejabat Guruji. Raman sengaja tidak diundang kerana menurut Guruji, beliau mahu memberi peluang kepada ibu bapa terbabit mengemukakan aduan secara bebas.

“Mengapa kita perlu memberi ruang dan peluang kepada sesiapa melemparkan tohmahan tentang ahli kultus kita? Tambahan pula, Raman salah satu orang penting dalam kultus ini.”

Demikian pandangan beberapa orang kanan apabila isu mula-mula dibawa kepada perhatian jawatankuasa pengurusan kultus ini yang meneruskan legasi ajaran Guruji Prashamsaneeji (1870-1932).

“Kalaulah ada apa-apa masalah sekalipun, mengapa kita mahu membuka pekung di dada? Nanti orang luar akan seronok mengutuk kultus kita,” kata beberapa lagi pengikut tegar.

Namun begitu, Guruji selaku penerus legasi Prashamsaneeji di negara ini tetap meminta kes disiasat sepenuhnya. Aduan, maklumat, dan hasil siasatan sejak sebulan lalu kini dibawa ke mesyuarat tertutup dengan harapan dapat mencari penyelesaian terbaik.

Biarlah seperti menarik rambut di dalam tepung; rambut jangan putus, tepung jangan berserak.

Raman menghadapi sepuluh tuduhan berkaitan kesalahan seksual melibatkan sepuluh remaja lelaki berumur antara 15 dan 18 tahun. Dia yang merupakan salah seorang pendakwah dan penceramah motivasi dalam kultus ini berumur 30 tahun dan masih bujang.

“Apakah hasil siasatan?” tanya Guruji kepada Fedrus yang mengendalikan sesi wawancara bersama remaja terbabit dan ibu bapa mereka.

Fedrus yang juga pendakwah dan pakar motivasi dalam kultus Prashamsaneeji memandang beberapa ibu bapa yang hadir sebelum membuka fail.

“Pada Februari dan Julai lalu, Raman dikatakan melakukan gangguan seksual ke atas tiga remaja lelaki berumur lima belas, enam belas, dan tujuh belas tahun. Kejadian dikatakan berlaku apabila Raman membawa ketiga-tiga peserta kem motivasi anjuran kultus pulang ke rumahnya selepas program tamat,” Fedrus melaporkan secara ringkas kerana berasa kurang selesa untuk memperincikan segala butir di hadapan ibu bapa yang hadir sama.

“Hm,” balas Guruji selepas terdiam seketika dan wajahnya jelas merah padam. “Apa kata Raman?”

“Dia bertegas mengatakan semuanya tidak benar. Tapi …,” Fedrus memandang para ibu bapa sebelum meneruskan. “Ketiga-tiga remaja terbabit menceritakan secara terperinci apa yang dilakukan oleh Raman.”

Guruji menghela nafas sebelum menghembusnya perlahan-lahan. Sesungguhnya, Raman merupakan antara pengikut kultus kegemaran beliau sejak dia berumur 15 tahun.

Dua tahun lalu, pada usia 28 tahun, Raman menjadi Juara Casus Guruji 1998 menerusi pidato bertajuk “Tiada Alasan Tinggalkan Prashamsaneeji” dan “Menangani Isu Gurujifobia”.

Guruji yakin dia seorang pemuda yang pintar dan punya masa depan yang cerah. Memang amat menyedihkan dan mengecewakan jika Raman melakukan kesilapan yang mampu menjejaskan nama baik diri dan kultus.

“Maafkan saya kerana terpaksa bertanya tanpa berselindung,” kata Guruji dengan nada kecewa seraya memandang lapan wakil ibu bapa yang menyertai mesyuarat tertutup itu. Kemudian memandang Fedrus dan bertanya: “Adakah terdapat tanda-tanda Raman meliwat mereka?”

Fedrus tidak segera menjawab. Dia memandang ibu bapa dua remaja yang terlibat dalam kes yang sedang diperkatakan. Si bapa mengangguk kecil; mengizinkan tragedi yang berlaku diceritakan tanpa berselindung.

“Sebenarnya, Raman telah meminta ketiga-tiga remaja itu meliwatnya.”

Guruji dan orang kanan kultus yang hadir terkejut mendengar pendedahan itu. Mereka saling berpandangan dengan penuh rasa tidak percaya.

“Dalam kesemua sepuluh kes, perkara itu yang berlaku?” Guruji bertanya seraya menggeleng dan tertunduk; mungkin malu dengan tindakan Raman.

“Anak saya dan kawannya menjadi mangsa komunikasi berbaur seksual dan kelucahan melampau,” seorang bapa memintas sebelum Fedrus sempat merujuk fail.

Guruji memandang wajah bapa itu dan segera tertunduk. Dengan sekali imbas, Guruji tahu bahawa lelaki itu bukan salah seorang ahli kultus. Mungkin si ibu merupakan pengikut kultus dan lebih memahami budaya serta amalan kultus ini yang meneruskan legasi Prashamsaneeji. (bersambung)

Reaksi pembaca beta untuk cerpen ini: [Baca di sini]

Reaksi pembaca beta untuk cerpen lain: [Mukundan Sudah Mati] – [Guruji dari Jaisalmer] – [Anak Bunian] – [Darurat di Pulau Cinta]

[Uthaya Sankar SB terlibat dalam bidang penulisan sejak tahun 1991. Beliau juga mengendalikan bengkel penulisan, program galakan membaca, projek komuniti, dan acara sastera di seluruh negara sejak tahun 1994. Buku terbaharunya ialah Dewi Pertiwi (2024) dan Cerpen (2024). Tulisan Uthaya di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]