“Keadilan perlu ditegakkan,” tegas Guruji dengan tenang.
Selama sepuluh minit sebelum
itu, ketua kultus berkenaan mendengar dengan teliti kes yang diketengahkan oleh
sekumpulan ibu bapa. Beliau memberi peluang kepada setiap orang untuk bercakap.
Pertemuan tertutup ini
diatur di pejabat Guruji. Raman sengaja tidak diundang kerana menurut Guruji,
beliau mahu memberi peluang kepada ibu bapa terbabit mengemukakan aduan secara
bebas.
“Mengapa kita perlu
memberi ruang dan peluang kepada sesiapa melemparkan tohmahan tentang ahli
kultus kita? Tambahan pula, Raman salah satu orang penting dalam kultus ini.”
Demikian pandangan beberapa
orang kanan apabila isu mula-mula dibawa kepada perhatian jawatankuasa
pengurusan kultus ini yang meneruskan legasi ajaran Guruji Prashamsaneeji (1870-1932).
“Kalaulah ada apa-apa
masalah sekalipun, mengapa kita mahu membuka pekung di dada? Nanti orang luar
akan seronok mengutuk kultus kita,” kata beberapa lagi pengikut tegar.
Namun begitu, Guruji
selaku penerus legasi Prashamsaneeji di negara ini tetap meminta
kes disiasat sepenuhnya. Aduan, maklumat, dan hasil siasatan sejak sebulan lalu
kini dibawa ke mesyuarat tertutup dengan harapan dapat mencari penyelesaian
terbaik.
Biarlah seperti menarik rambut di dalam
tepung; rambut jangan putus, tepung jangan berserak.
Raman menghadapi sepuluh tuduhan berkaitan kesalahan seksual melibatkan
sepuluh remaja lelaki berumur antara 15 dan 18 tahun. Dia yang merupakan salah
seorang pendakwah dan penceramah motivasi dalam kultus ini berumur 30 tahun dan
masih bujang.
“Apakah hasil siasatan?” tanya Guruji
kepada Fedrus yang mengendalikan sesi wawancara bersama remaja terbabit dan ibu
bapa mereka.
Fedrus yang juga pendakwah dan pakar
motivasi dalam kultus Prashamsaneeji memandang beberapa ibu bapa yang hadir
sebelum membuka fail.
“Pada Februari dan Julai lalu, Raman
dikatakan melakukan gangguan seksual ke atas tiga remaja lelaki berumur lima
belas, enam belas, dan tujuh belas tahun. Kejadian dikatakan berlaku apabila
Raman membawa ketiga-tiga peserta kem motivasi anjuran kultus pulang ke
rumahnya selepas program tamat,” Fedrus melaporkan secara ringkas kerana berasa
kurang selesa untuk memperincikan segala butir di hadapan ibu bapa yang hadir
sama.
“Hm,” balas Guruji selepas terdiam
seketika dan wajahnya jelas merah padam. “Apa kata Raman?”
“Dia bertegas mengatakan semuanya tidak
benar. Tapi …,” Fedrus memandang para ibu bapa sebelum meneruskan. “Ketiga-tiga
remaja terbabit menceritakan secara terperinci apa yang dilakukan oleh Raman.”
Guruji menghela nafas
sebelum menghembusnya perlahan-lahan. Sesungguhnya, Raman merupakan antara pengikut
kultus kegemaran beliau sejak dia berumur 15 tahun.
Dua tahun lalu, pada usia
28 tahun, Raman menjadi Juara Casus Guruji
1998 menerusi pidato bertajuk “Tiada Alasan Tinggalkan Prashamsaneeji” dan “Menangani Isu Gurujifobia”.
Guruji yakin dia seorang pemuda yang
pintar dan punya masa depan yang cerah. Memang amat menyedihkan dan
mengecewakan jika Raman melakukan kesilapan yang mampu menjejaskan nama baik
diri dan kultus.
“Maafkan saya kerana
terpaksa bertanya tanpa berselindung,” kata Guruji dengan nada kecewa seraya
memandang lapan wakil ibu bapa yang menyertai mesyuarat tertutup itu. Kemudian
memandang Fedrus dan bertanya: “Adakah terdapat tanda-tanda Raman meliwat
mereka?”
Fedrus tidak segera
menjawab. Dia memandang ibu bapa dua remaja yang terlibat dalam kes yang sedang
diperkatakan. Si bapa mengangguk kecil; mengizinkan tragedi yang berlaku
diceritakan tanpa berselindung.
“Sebenarnya, Raman telah
meminta ketiga-tiga remaja itu meliwatnya.”
Guruji dan orang kanan kultus
yang hadir terkejut mendengar pendedahan itu. Mereka saling berpandangan dengan
penuh rasa tidak percaya.
“Dalam kesemua sepuluh
kes, perkara itu yang berlaku?” Guruji bertanya seraya menggeleng dan tertunduk;
mungkin malu dengan tindakan Raman.
“Anak saya dan kawannya
menjadi mangsa komunikasi berbaur seksual dan kelucahan melampau,” seorang bapa
memintas sebelum Fedrus sempat merujuk fail.
Guruji memandang wajah bapa
itu dan segera tertunduk. Dengan sekali imbas, Guruji tahu bahawa lelaki itu
bukan salah seorang ahli kultus. Mungkin si ibu merupakan pengikut kultus dan
lebih memahami budaya serta amalan kultus ini yang meneruskan legasi Prashamsaneeji. (bersambung)
Reaksi pembaca beta untuk cerpen ini: [Baca di sini]
Reaksi pembaca beta untuk cerpen lain: [Mukundan Sudah Mati] – [Guruji dari Jaisalmer] – [Anak Bunian] – [Darurat di Pulau Cinta]
[Uthaya Sankar SB terlibat dalam bidang penulisan sejak
tahun 1991. Beliau juga mengendalikan bengkel penulisan, program galakan membaca,
projek komuniti, dan acara sastera di seluruh negara sejak tahun 1994. Buku
terbaharunya ialah Dewi
Pertiwi (2024) dan Cerpen
(2024). Tulisan Uthaya di portal Sastera Kavyan
boleh dibaca di sini.]