Ulasan Cerpen “Surat dari Madras”

Saya mula mengenali dan membaca tulisan Uthaya Sankar SB sejak 2014, iaitu sedekad lalu. Pada masa itu, saya hanya membaca tulisan beliau melalui paparan di Facebook dan blog peribadi.

Setiap kali membaca cerpen Uthaya, pasti ada sesuatu yang tidak dapat dijangka. Cerpen beliau penuh dengan saspens. Pembaca pasti menunggu untuk sesuatu yang tidak diduga dan mungkin akan diberi kejutan (shock) di akhir pembacaan. Saya sebagai pembaca pernah “tertipu” beberapa kali melalui cerpen beliau. Saya rasa, pengalaman pembacaan seperti inilah yang dinantikan oleh pembaca berfikiran di luar kotak.

Cerpen “Surat dari Madras” dimuatkan dalam buku Surat dari Madras (1999) bersama 15 cerpen lain. Apabila melihat tajuk cerpen, saya beranggap akan membaca satu surat biasa daripada seorang kekasih, ibu, bapa, atau rakan kepada seseorang. Namun, apa yang disajikan menerusi cerpen ini tidak seperti yang dijangkakan.

Permulaan cerpen dengan beberapa dialog serta penuh dengan adegan saspens membuatkan saya berminat untuk meneruskan pembacaan. Dialog akan berakhir dan pembaca dibawa ke satu situasi lain. Ada beberapa plot seperti ini di dalam cerpen ini. Beberapa watak seperti posmen, cikgu, dan inspektor memainkan peranan penting dalam cerpen ini. Setiap watak diberi keutamaan.

Watak Ramani menantikan surat daripada rakannya, Syahrul, dari Madras. Syahrul sudah berjanji akan mengirim surat sebelum datang ke kampung Ramani.

Ramani pula seorang yang buta huruf. Bagaimanakah Ramani membaca dan membalas surat Syahrul? Siapakah yang membantu Ramani? Persoalan yang menarik, sekali gus menarik minat pembaca.

Syahrul sudah sampai di kampung Ramani, namun surat yang dikirim olehnya tidak pula diterima oleh Ramani. Apakah yang berlaku? Di manakah surat yang dikirim oleh Syahrul?

Cerpen “Surat dari Madras” mula-mula dimuatkan dalam antologi Tidak Selamanya Indah (1993) selenggaraan Othman Puteh. Karya ini yang ditulis pada awal tahun 1990-an — iaitu lebih 30 tahun lalu — pasti memberikan plot twist kepada pembaca yang sentiasa inginkan kelainan dalam pembacaan cereka.

[Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di tempat kelahiran sebelum meneruskan pengajian dalam jurusan Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Anuradha aktif menulis sejak 2016 dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. Karya beliau termuat dalam pelbagai antologi seperti Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), Peluru Aksara (2020), dan Lakaran Diri (2022). Anuradha merupakan bendahari Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan). Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]