Sepanjang Perjalanan di Tamil Nadu, India (Bahagian 3)

Rameshwaram, 31.05.2024

Dari Ramanathapuram, kami menuju ke Rameshwaram. Untuk menuju ke setiap desitinasi, ia memakan masa dua hingga tiga jam. Itu pun, jurupandu kami Raaji membawa keretanya dengan laju. Jika tidak, pasti akan mengambil masa yang lebih. Setiap kereta, bas, lori dan auto rikshaw dipotong dengan penuh yakin. Mereka akur dan memberi laluan apabila hon dibunyikan. Mereka bersefahaman dan tidak marah.

Setiap kali kami ke sesuatu destinasi, Raaji akan tanya kami, “Ok, polaanggalaa?” (Boleh mulakan perjalanan?) Ini adalah kata-kata memberi semangat. Saya memang sudah keletihan. Cuaca pun panas sama seperti di Malaysia. Lagipun, kami masih belum berehat sejak jam 3 pagi waktu Malaysia.

Kami berhenti di pertengahan jalan untuk menimati teh di sebuah Tea Stall yang kecil. Walaupun teh yang diberi dalam gelas tidak penuh, rasanya sungguh sedap dan menyelerakan. Di India, 100% mereka menggunakan susu lembu/kerbau untuk membancuh teh dan kopi.

Kami tiba di mainland  India, Rameshwaram selepas sejam lebih. Waktu  pun sudah hampir jam lima petang. Kami menerusi ‘Pamban Paalam’ (Jambatan Pamban) menyeberangi laut ke pulau Rameshwaram/Pamban.

Di bawah jambatan jalan raya sebelah kanan, kelihatan laluan keretapi di atas jambatan. Kami tidak nampak keretapi ketika itu. Raaji kata, kerja-kerja baik pulih sedang dijalankan pada trek jambatan tersebut. Jambatan keretapi itu dikatakan siap dibina oleh British pada tahun 1914. Jambatan itu akan terbuka dua belah pada bahagian tengah, apabila kapal melalui jambatan tersebut.

Selepas menyusuri 2.2km di atas jambatan, kami pun tiba di pulau Rameshwaram. Di sebelah menyebelah jalan raya pulau itu, kelihatan laut berwarna hijau. Suatu pemandangan yang amat asing dan baru bagi saya. Raaji menurunkan kami di suatu kawasan pantai. Kelihatan bot-bot nelayan, nun jauh di sana.

Jauh antara Rameshwaram dan Sri Lanka adalah lebih kurang 50 km. Tidak ada jalan/jambatan yang menghubungkan kedua-dua negara ini.

Di pantai tersebut, kelihatan sebuah gereja lama yang tinggal bahagian-bahagian dinding sahaja. Kebanyakan pengunjung sedang bergambar di situ. Ramai juga penjaja menjual barang-barang perhiasan dan kenangan seperti sanggu (keong) dan rantai. Saya tidak menaruh minat untuk membeli barang-barang seperti itu kerana tidak minat. Lagipun, ia akan menyemakkan tempat dalam bagasi, bila pulang nanti.

Suasana pantai yang berangin, melegakan sedikit badan kami yang sudah pun melekit-lekit. Badan saya mengajak untuk dimandikan segera.

Selama sejam menghabiskan masa di pantai tersebut, kami kembali semula ke mainland Rameshwaram. Sebelum kami pergi ke hotel, kami singgah di kuil Rajakaaliamman. Sebuah kuil lama yang tidak berapa besar. Terdapat berhala Kaali yang besar di kuil tersebut dan juga boleh melihat keajiaban batu terapung di sebuah telaga kecil di situ.

Selepas bersembahyang sebentar di situ, saya dan Raymond kembali ke kereta. Sebelum memasuki kuil, Raymond memakaikan veshti kerana semasa menaiki pesawat dari Kuala Lumpur Raymond berseluar pendek sahaja. Saya berseluar panjang. Tanpa veshti atau seluar panjang, pengunjung tidak dibenarkan masuk ke dalam kuil.

Raaji membawa kami terus ke Hotel Arjunaa di pekan Rameshwaram. Hotel itu tersergam indah jauh sedikit daripada kawasan bandar. Raaji beredar untuk berehat.

Kami dapat bilik di tingkat bawah. Keadaan dalam bilik memang menarik. Terdapat single bed yang besar.

Setelah mandi dan berehat sebentar. Kami ke restoran di hotel tersebut. Saya dan Raymond memilih untuk makan makanan nabati sahaja. Makanan seperti tose dan capati memang menyelerakan dimakan bersama kuah kacang dal dan kuah-kuah yang lain.

Selesai makan malam, kami berdua keluar dari hotel dan bersiar-siar di luar. Oleh kerana tidak ada kedai-kedai di kawasan situ, kami pun berpatah balik dan duduk di ruang lobi hotel dan berborak-borak, mengimbas semua kejadian sejak dari pagi.

Kemudian, kami kembali ke dalam bilik, menonton siaran tv. Mata sudah mengantuk. Kami menetapkan pukul 4 pagi pada penggera di telefon bimbit masing-masing.

Esok kami ada ‘kerja besar’ untuk dilaksanakan. (bersambung)

(Karya ini disiarkan tanpa suntingan sebagaimana diterangkan di sini]

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]