Buli

Buli. Satu perkataan yang sering didengar dan ditonton di media sosial masa ke semasa. Pada suatu ketika dahulu walaupun ada kes-kes buli dalam kalangan remaja, namun pembabitan mereka tidaklah banyak dan mungkin tidak tersebar luas seperti sekarang. Dengan adanya media sosial, kes buli menular dengan lebih dahsyat dalam sekelip mata. Remaja yang jadi mangsa buli sudah pastinya mengalami taruma yang amat buruk dalam kehidupannya. Perasaan rendah diri dan balas dendam pasti menyelubungi diri mereka. 

Menurut Naib Pengerusi MCPF (Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia), Tan Sri Lee Lam Thye, statistik kes buli yang diterima  seperti yang dilaporkan, pada tahun 2015 adalah 3,011 dan meningkat hingga 3,488 pada tahun 2016 sebelum turun kepada 2,795 kes pada 2017.

Biarpun ada penurunan, beliau berharap pihak yang berkaitan seperti Kementerian Pendidikan memberi keutamaan terhadap usaha menyemai rasa saling hormat-menghormati dari segi agama, bangsa dan jantina supaya mereka menjadi pelindung antara satu sama lain daripada ancaman buli.

Apakah definisi buli? 

Buli membawa maksud, perbuatan mengasari orang yang lemah dengan tujuan atau maksud untuk menunjukkan kekuatan masing-masing. Ini dengan tidak secara langsung, menjadikan mereka yang lemah terpaksa mematuhi atau menghormati mereka yang lebih kuat. Ia juga  membawa erti, tingkah laku agresif seseorang sama ada dalam bentuk fizikal atau psikologikal yang diperlakukan berulang kali, akan membuatkan mangsa rasa tidak senang hati, sakit dan trauma.

Yakni, selagi ada orang lemah, selagi itulah ada orang akan mengambil kesempatan ke atas mereka dengan melakukan perlakuan yang boleh menyakitkan dan memalukan itu.

Di negara kita, kegiatan buli ketara berlaku dalam kalangan remaja berumur 13 hingga 17 tahun. Kebanyakan pelajar lelaki yang melakukan kegiatan yang tidak bermaruah ini. Pelajar-pelajar perempuan walaupun ada, tetapi jumlahnya agak kurang. Remaja lelaki amat agresif dan mempunyai keinginan yang tinggi untuk menunjuk kekuatan mereka di khalayak rakan-rakan mereka hingga mereka sama-sama bersubahat. Mereka tidak gentar untuk merakamkan aksi-aksi ganas mereka dan menyebarkan secara luas di media soisal. Ini bagaikan mencabar pihak berkuasa, tanpa disedari mereka juga terperangkap.

Para remaja harus peka dan mendapat tunjuk ajar yang sangat spesifik  daripada ibu-bapa dan guru-guru tentang hubungan sesama manusia. Baik tua, muda,lelaki, perempuan, perbezaan kaum dan agama. Begitu juga rupa dan warna kulit seseorang tidak boleh dijadikan bahan ejekan.

Remaja perlu tahu, bukan semua  manusia dilahirkan dengan sempurna di dunia ini. Ada yang kurus, ada yang gemuk, ada yang tinggi, ada yang rendah, ada yang gelap, ada yang cerah, ada yang cerdik dan ada yang tidak. Begitu juga dengan perbezaan dalam pertururan dan fahaman agama. Kita sudah hidup lama secara majmuk di negara ini. Jadi, remaja harus ambil tahu semua aspek perbezaan di antara rakan-rakan mereka.

Kehidupan anak-anak menjadi sengsara dan terumbang-ambing disebabkan oleh perpisahan antara ibu dan bapa ataupun kerana pendapatan ibu bapa yang tidak seberapa. Ini semua dijadikan bahan ejekan dan hiburan di sekolah.

Kesedaran ini harus diujudkan sejak seorang bayi dilahirkan di muka bumi ini. Kita tidak hidup berseorangan di dunia ini. Ibu bapa perlu memberi didikan agama serta  kesedaran sivik sebagai pendidikan asas di rumah sebelum anak-anak mereka menjejakkan kaki  ke tadika mahupun sekolah rendah. Tunjuk ajar sebegini akan memberi suntikan semangat perpaduan semasa mereka di peringkat bawah umur lagi.

Ibu bapa juga haruslah memantau segala gerak-geri anak-anak mereka. Ini bukan untuk mengongkong pergerakan mereka, cuma untuk memastikan mereka berada dalam keadaan yang betul, benar-benar selesa dan selamat. Hubungkan intim ibu bapa dengan guru-guru akan membuat para remaja sentiasa berwaspada dalam segala gerak-geri mereka. Ini dengan sendirinya akan memberi kesedaran bahawa bukan pelajaran dan peperiksaan sahaja penting di sekolah, ada yang lebih penting daripada itu, iaitu sikap bertoleransi.

Selain ibu bapa, para guru juga mempunyai tugas yang lebih berat untuk memberi khidmat nasihat yang sewajarnya kepada remaja yang bermasalah. Undang-undang yang ketat sahaja tidak akan membuat seseorang remaja mematuhi segalanya. Dengan adanya belaian, didikan dan kemanusiaan, pasti akan membawa perubahan secara sedar. Para guru perlulah mengambil tahu latar-belakang dan masalah yang dihadapi oleh setiap murid di kelas mereka. Ini dengan sendirinya akan menimbulkan perasaan ceria ketika berada di sekolah.

Seorang manusia menjadi baik atau jahat terletak pada cara ibu bapa mendidik anak-anak mereka. Kurangnya kasih sayang dan didikan yang sempurna pasti akan membinasakan hidup seseorang remaja, kelak dia akan menjadi manusia yang bermasalah kepada keluarga dan negara. Ayuh, kita ubah segala kepincangan ini dari sekarang.

[Karya ini disiarkan tanpa suntingan sebagaimana diterangkan di sini]

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]